Page 88 - Book Barandeie Har Monazereh Bash
P. 88

‫‪ / 33‬برن ۀ هر منایر ااش‬

‫زمان‪ ،‬یک از تحلیل ران ترام را اهخیا ر «اسیتفاد از میلات تنی و شمؤی » محکیوم‬
‫کرد و او را «اهرمان منایر ‌هیای ییاط م رسیه» نامیی ‪ .‬دی یری گفی کیه او «هنیر میلات‬
 ‫شمؤ » را ادییار ایهکیار بیرد اسی و «ایا تیوهین را خیود را ایه راس یز جمهییریخیوا‬
‫رسیی یان »‪ .‬کان ییی ی ای وایی ی ویاسیی ی ‌جمهیری ایییهعنیی یوان ییی ی شمؤیی یی بیی ییاد و‬

                                                    ‫چال ‌بران یز شناخته م ش ‪.‬‬
‫ا ‪ ،‬من نم خواهم این توصیف‌ها را رد کنم‪ ،‬اما اگر ایه شیما ا یییم کیه تاکتی ‌هیای‬
‫اهش ت انتقادش ترام انا رها هم اا تاکتی ‌هیای یکی از سیمنرانان بیزرا و محتیرم‬

                                                       ‫تاویخ اهر تفاوت ن اش ؟‬
‫در ووم ااستان‪ ،‬سیاستم ار ‪ ،‬وکیل و الاغ ‌شناس مارکوس تولیوس سیدرون اهخیا ر‬

  ‫میلات تنی و زهیرا گین ایه را یای خیود معیروف بیود‪ .‬همیان‌ یر کیه سیام لیی نییدین‬
‫اشیار کیرد اسی ‪ ،‬او یی ااتیل درجیه یی شمؤیی بیود‪« ،‬مدیتع بیرای دشینام دادن»‪.‬‬
‫همان‌ یر که تاویخ‌ن ار کلاسی والنتینا ارنا اشیار کیرد‪ ،‬در یکی از اسیت ل‌های مهیهیر‬
‫خود‪ ،‬سیدرون رای زو ‪ ،‬پ وزن زولییوس سیزار را هییو ‪ ،‬کییرۀ اتی جمهیویی ‪ ،‬اؤیا ‪،‬‬
‫ادم پد ‪ ،‬خون نااص و هیو ادیار فاس و غیراندان نامی ‪ .‬همچنیین‪ ،‬ارنیا اویافه کیرد‬
‫که سیدرون اه یاهر فیزیک رای هم توهین کرد‪ ،‬ازجمله «گون ‌ههای رمیو و دنی ا ‌نهای‬

                                              ‫زردش ۀ» او (اهش ت ش یه ترام ! ‪.‬‬
   ‫ع یارت ت یین ‪ ad hominem‬ا یه ییر لفظ ی ا یهمعن ی «ا یهس یوی ش یمص» اس ی‬
‫انابراین‪ ،‬است ل ‪ ad hominem‬است ل اسی کیه علییه شیمص ییا ایهع یارت دی یر ‪،‬‬
‫مربییوط اییه شییمص اسیی ‪ .‬قیقیی اییین اسیی کییه اییهگفتییۀ یکیی دی ییر از تاوی ‌خن ییاران‬
  ‫کلاسی ‪ ،‬چنین توهین‌ها و میلات لفظی امهی از زنی گ سیاسی ووم ااسیتان بودنی‬
‫ان‌ها اشکال «ویهه‌دار و پذیرفته‌ش » از خ ااه و منایر سیاس محدو م ش ن ‪ ،‬اما‬
‫امروز ‪ ،‬چنین دشنا ‌مگیییهایی ماننی انچیه سیدیرون در گذشیته ایهکیار می بیرد‪ ،‬ایهعنیوان‬
‫اعمییال ممنوعییه تلقیی میی شییون و در منییایرات ووزمییر و رسییم ااییی از ان دوری شییود‪.‬‬
 ‫است ل‌های شمؤ تقری ا در س ح جهان اهعنوان کاری ا ‪ ،‬ا و ا تلق م شون ‪.‬‬
‫در ووزش‌هایی مانن فوت ال یا ادکت ال‪ ،‬اه اازیکنان امیزش داد م شود کیه «ایا تیوپ‬
‫اازی کن‪ ،‬نه اا ادم»‪ .‬این منؤفانه اس که اه توپ مله کنی ‪ ،‬اما اهمحیض اینکیه شیروم‬
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93