مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیدجمالالدین اسدآبادی گفت: نبود تعریف مشخص از فعالیتهای فرهنگی، فقدان ابزارهای کنترلی، کماهمیت شمردن نقش اساتید و فقدان معاونت فرهنگی در برخی دانشکدهها از مهمترین چالشهای حوزه فرهنگ دانشگاههای استان همدان است.
مسلم سلیمانیان در نشست هماندیشی آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان همدان که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین آسیب در حوزه فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها، نبود تعریف مشخص از مفهوم فعالیت فرهنگی است، اظهار کرد: دانشجویان از همان ابتدای ورود به دانشگاه به طور کامل با برنامههای آموزشی و پژوهشی آشنا هستند اما در حوزه فرهنگی برنامه مدونی وجود ندارد و فعالیتهای فرهنگی به صورت پراکنده و بدون برنامهریزی مشخص انجام میشود.
وی به نبود ابزارهای کنترلی و نظارتی در حوزه فرهنگ دانشگاهها اشاره کرد و افزود: در آموزش و پژوهش، ابزارهای نظارتی و کنترل کننده وجود دارد اما در حوزه فرهنگ ابزاری برای هدایت و کنترل رفتارهای دانشجویی نیست.
مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سیدجمال اسدآبادی با اشاره به کماهمیت شمردن نقش اساتید در فعالیتهای فرهنگی تصریح کرد: در ارتقاء رتبه علمی اساتید، فعالیتهای فرهنگی به میزان اندکی درنظر گرفته شده و این موضوع باعث میشود اساتید انگیزه کافی برای فعالیت در این حوزه نداشته باشند.
وی فقدان معاونت یا مدیر فرهنگی در بسیاری از دانشکدهها را از دیگر مشکلات اساسی برشمرد و این وضعیت را یک ساختار معیوب دانست و گفت: این وضعیت باعث میشود فعالیتهای فرهنگی در سطح دانشکدهها به طور کامل مغفول بماند.
وی با تأکید براینکه معاونت فرهنگی دانشگاه نمیتواند به تنهایی مسئولیت فعالیتهای فرهنگی همه دانشکدهها را بر عهده بگیرد، بیان کرد: برگزاری جلسات دورهای آسیب شناسی فرهنگی با حضور همه ذینفعان، ایجاد برنامههای فرهنگی مشترک در سطح استان، آموزش و توانمندسازی متولیان فرهنگی، همراهی مسئولان دانشگاهها در فعالیتهای فرهنگی و توجه بیشتر به نقش اساتید در فعالیتهای فرهنگی در فرآیند ارتقای رتبه علمی در بهبود وضعیت اثرگذار است.
وضعیت فرهنگی در دانشگاهها به اورژانس رسیده است
نماینده تامالاختیار معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا نیز با بیان اینکه برای تحقق اهداف فرهنگی سرمایهگذاری انجام شود، به حضور افراد غیرمتخصص در معاونتهای فرهنگی دانشگاهها و دستگاههای اجرایی اشاره کرد و آن را امر فرمایشی دانست که به فعالیتهای فرهنگی آسیب میزند.
محدثه بیات با بیان اینکه برای بهبود وضعیت فرهنگی، باید ریشههای مشکلات شناسایی شوند، گفت: اگر پایههای درخت فرهنگ درست کاشته نشود، نمیتوان انتظار میوههای خوب داشت.
وی با تأکید بر اینکه وجود همیاری و همکاری سازنده و وحدت بخش بخش در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی ضروری است، افزود: فعالیتهای فرهنگی باید فضایی شاد و پرانرژی برای دانشجویان فراهم کنند.
نماینده تامالاختیار معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه وضعیت فرهنگی در دانشگاهها به اورژانس رسیده و نیازمند توجه فوری است، گفت: باید برای تحقق اهداف فرهنگی سرمایهگذاری انجام شود.
وی به الزامات برنامهریزی فرهنگی نیز اشاره و تصریح کرد: همه برنامهها باید با حمایت و نظارت دقیق انجام شوند.بسیاری از دانشگاهها فاقد سند راهبردی فرهنگی هستند که باعث سردرگمی و عدم هماهنگی در فعالیتها میشود.
بیات با اشاره به نقش و اهمیت سفیران فرهنگی (نمایندگان فرهنگی دانشکدهها) در پیشبرد برنامهها، گفت: ایجاد فضایی برای تبادل نظر و گفتوگوی فعال میان دانشجویان و مسئولان فرهنگی ضرورت بالایی دارد.
وی به چالشهای فرهنگی موجود در دانشگاه اشاره کرد و افزود: چرا دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی حضور ندارند؟ چرا محیط خوابگاهها خالی از برنامههای فرهنگی است؟ این مشکلات ناشی از عدم نیازسنجی و توجه به خواستههای واقعی دانشجویان است.
بیات در پایان تأکید بر اهمیت وجود مشاوران فرهنگی متخصص، گفت: ارتقاء کیفیت فعالیتهای فرهنگی و قدردانی از تلاشهای بیوقفه فعالان این عرصه بر بهبود وضعیت اثرگذار است.