مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: آسیبهای اجتماعی در دانشگاهها نیازمند راهکارهای نوین و اعتماد به دانشجویان است.
اسلامعلی مولوی در نشست هماندیشی آسیبشناسی فعالیتهای فرهنگی دانشگاههای استان همدان که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد، به تشریح پنج آسیب اصلی و اولویتدار در دانشگاهها پرداخت و بر لزوم یافتن راهکارهای نوین و جلب اعتماد دانشجویان برای مقابله با این چالشها تأکید کرد.
وی مصرف مواد مخدر و الکل در بین دانشجویان، اقدامات آسیبرسان، مشکلات روابط دختر و پسر، آسیبهای فضای مجازی و خشونت کلامی را پنج آسیب اصلی دانست که نیازمند توجه ویژه و راهکارهای عملیاتی هستند.
وی ضمن اذعان به کمبود امکانات و نیروی انسانی در قسمت فرهنگی، بر استفاده از ظرفیت اعضای هیأت علمی و انجام پژوهشهای مسألهمحور تأکید کرد و با انتقاد از پاسخهای سربالای برخی سازمانها و راهکارهای قدیمی، گفت: حل چالشهای اجتماعی روز نیازمند تفکرات نو و استفاده از توانمندیهای اساتید و نخبگان دانشگاهی است.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اهمیت حل معضل خشونت کلامی و تعارضات بین دانشجویان، بر انجام کار تحقیقاتی و یافتن راهکارهای اساسی در این زمینه تأکید کرد.
وی با تأکید بر لزوم درک تفکرات نسل جدید (نسل Z) و انطباق با شرایط روز، خواستار اعتماد بیشتر به دانشجویان و مشارکت دادن آنها در فعالیتهای فرهنگی شد.
مولوی راهکارهایی چون خروج از فضای تکقطبی و دادن تریبون به همه گرایشهای دانشجویی، فراهم کردن فضایی برای بیان دیدگاهها و نظرات مختلف دانشجویان، برگزاری برنامههای جذابتر برای همه دانشجویان، ایجاد تنوع در برنامههای فرهنگی و تفریحی و جذب حداکثری دانشجویان، سپردن مسئولیت امور به دانشجویان، مشارکت دادن دانشجویان در برنامهریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و ایجاد حس مسئولیتپذیری در آنها را برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاهها پیشنهاد داد.
وی ادامه داد: جذب دانشجویان نو ورود و انجام امور فرهنگی با آنها به همراه خانوادهها و آشنا کردن آنها با فعالیتهای فرهنگی دانشگاه و ایجاد ارتباط مؤثر با آنها، استفاده از ظرفیت خانوادهها و اساتید، بهرهگیری از توانمندیهای خانوادهها و اعضای هیأت علمی در راستای ارتقاء سطح فرهنگی دانشگاه، انجام پژوهشهای مسألهمحور و ارائه راهکارهای قابل قبول، بررسی علمی مسائل و چالشهای موجود و ارائه راهکارهای عملی و مؤثر، استفاده از نتایج تحقیقات انجامگرفته در سایر دانشگاهها، بهرهگیری از تجربیات و یافتههای سایر دانشگاهها در زمینه مسائل فرهنگی، شناسایی و تشویق فعالان فرهنگی، علمی، صنفی و ورزشی از دیگر راهکارهای پیشنهادی است.
مولوی خاطرنشان کرد: حمایت از دانشجویان فعال و نخبه و معرفی آنها به عنوان الگو به سایر دانشجویان، حمایت از فعالیتهای خودجوش دانشجویی و ایجاد فضای مناسب برای رشد و شکوفایی آنها، تکثرگرایی در جامعه دانشگاهی، ترویج دیدگاههای مختلف و ایجاد فضای باز و پویا در دانشگاه، استفاده از نتایج طرح پژوهشی معاونت دادگستری برای جلوگیری از وقوع جرم و بهرهگیری از یافتههای علمی در راستای پیشگیری از جرائم و آسیبهای اجتماعی از دیگر راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاهها است.
وی بر لزوم ایجاد پروفایل فرهنگی برای دانشجویان تأکید کرد و گفت: بسیاری از دانشجویان که سابقه فعالیت فرهنگی دارند، پس از ورود به دانشگاه به فعالیت خود ادامه میدهند و تنها هنر ما این است که آنها را وارد یک جشنواره کنیم.
مشاور اجرایی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این نشست با انتقاد از ضعف و بیاثر بودن فعالیتهای فرهنگی در دانشگاههای استان، مدعی شد که بسیاری از مسئولان فرهنگی درک درستی از مفهوم «فرهنگ» ندارند و دانشجویان را نمیشناسند.
دکتر حسن زائریلطف با استناد به پژوهش انجام گرفته در سال ۹۹، بیرغبتی دانشجویان به فعالیتهای فرهنگی را ناشی از بیاثر بودن این فعالیتها دانست و اظهار کرد: متأسفانه افرادی در حوزه فرهنگ مسئولیت میگیرند که جوانان و دانشجویان را نمیشناسند.
وی با بیان اینکه دانشجویان اقبالی به فعالیتهای فرهنگی ندارند، بیاثر بودن این فعالیتها را علت اصلی این بیرغبتی دانست و تأکید کرد: وقتی شما فعالیتهایی را انجام میدهید که با نیازها و دغدغههای دانشجویان همخوانی ندارد، چگونه میتوانید انتظار مشارکت و استقبال داشته باشید؟
زائریلطف بر لزوم بازنگری در رویکردهای فرهنگی دانشگاهها و شناخت بهتر دانشجویان تأکید کرد و گفت: مسئولان فرهنگی باید دغدغههای جوانان را درک کنند تا بتوانند فعالیتهای مؤثری را طراحی و اجرا کنند.
وی در پایان خواستار هماندیشی بیشتر برای شناسایی مشکلات و ارائه راهحلهای اساسی در این حوزه شد.