یزد ـ شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ ـ کارگاه تخصصی مدیران و کارشناسان فرهنگی دانشگاههای استان یزد با هدف هماهنگی بیشتر، ارتقای توانمندیهای فرهنگی و تبادل تجربیات، به میزبانی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی یزد برگزار شد. این برنامه که در آستانه سال تحصیلی جدید و با حضور ابوالفضل مرشدی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح گردید، فرصتی ویژه برای تقویت و توسعه فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها فراهم آورد.
ابوالفضل مرشدی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت خلاقیت و مشارکت مخاطبان در برنامههای فرهنگی دانشگاهها، امید، اعتماد و مشارکت را سه شاخص کلیدی ارزیابی فعالیتهای فرهنگی دانست و افزود: «معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاهها متولی اصلی برنامههای غیررسمی است و اجرای این برنامهها زمینهساز ایجاد حس تعلق، اعتماد به نفس و خاطرات مشترک میان دانشجویان میشود.»
وی همچنین بیان کرد که تنها کمتر از ۱۰ درصد از دانشجویان در فعالیتهای فوق برنامه مشارکت دارند و این گروه، مخاطبان اصلی برنامههای فرهنگی دانشگاهها هستند که میتوانند از دل آنها افرادی نخبه، خلاق و مسئولیتپذیر بیرون بیاید. مرشدی با تأکید بر لزوم امیدآفرینی واقعی و شمولگرایی در فعالیتهای فرهنگی، اظهار داشت که موفقیت دانشگاهها باید براساس شاخصهای فرهنگی-اجتماعی نظیر امید، اعتماد و مشارکت ارزیابی شود.
در این کارگاه آموزشی هشت ساعته، چهار محور اصلی مورد بررسی قرار گرفت:
معرفی فعالیتهای فرهنگی-اجتماعی و جایگاه برنامهریزی فرهنگی در دانشگاهها: آشنایی با وظایف حوزه فرهنگی-اجتماعی، اصول برنامهریزی و ارزیابی رویدادها و قالبهای اجرایی فعالیتهای فرهنگی.
مهارتهای ارتباط مؤثر با دانشجویان: شناخت ویژگیها و نیازهای نسل جدید دانشجویان، مهارتهای ارتباطی، تیمسازی و پاسخ به نیازهای فرهنگی-اجتماعی آنها.
کاربرد هوش مصنوعی در فعالیتهای فرهنگی: معرفی ابزارها و فناوریهای نوین هوش مصنوعی و تمرین عملی برای استفاده از این تکنولوژیها در بهبود برنامههای فرهنگی دانشگاهی.
تبادل تجربیات و معرفی قوانین حوزه فرهنگی: مروری بر قوانین و مقررات مرتبط، معرفی فعالیتهای شاخص دانشگاهها و بررسی چالشهای پیشرو در حوزه فرهنگی دانشگاهها.
محمدحسین طالبی، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد، نیز در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت حوزه فرهنگی در کنار مسائل پژوهشی، گفت: «سازمان جهاددانشگاهی افتخار دارد که با توجه به نیازهای احصاء شده دانشجویان، به ویژه در زمینه مسائل فکری، در دانشگاهها حضور داشته و با حرکت فرهنگی قدرتمند، چالشهای فرهنگی ناشی از تبلیغات رسانههای معاند را مورد مقابله قرار دهد.»
این کارگاه تخصصی فرصتی ارزشمند برای ارتقاء سطح برنامهریزی فرهنگی دانشگاهها و ایجاد بستر مناسب جهت تحقق اهداف فرهنگی-اجتماعی در سال تحصیلی جدید بود.