درباره نشست اهمیت روابط عمومی در عصر حاضر

✅ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) واحد استان کرمانشاه به مناسبت سال روز تاسیس ایسپا برگزار کرد...

 💠 نشست اهمیت روابط عمومی در عصر حاضر 

🔹در ابتدای نشست دکتر ژیلا قزوینه، دبیر این نشست و مدیر مرکز افکار سنجی ایسپا  ضمن تبریک سال روز تاسیس ایسپا به بیان اعتبار ایسپا در مقایسه با سایر مراکز افکار سنجی در سایر دستگاه ها مانند صداو سیما مجلس و... پرداخت و جایگاه وزین و قابل قبول مرکز افکار سنجی ایسپای جهاددانشگاهی را مرهون زحمات همکاران پرتلاش این مرکز طی سالیان متمادی دانست.

🔹در ادامه علیرضا مرادی، پژوهشگر اجتماعی به اهمیت پرداختن به افکار عمومی و تغییر مفهوم افکار عمومی در جامعه پلتفرمی که شکل روابط عمومی و برخورد با افکار عمومی هم به تبع آن تغییر کرده پرداخت

وی به بیان سیر ارتباط مخاطبین با رسانه ها از بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون پرداخت، اکولوژی رسانه در دنیا تغییر کرده و رسانه ها بر افکار و عقاید عمومی تاثیر دارند، رسانه ها فقط تاثیر گذار محض نیستند بلکه رفتن به سوی نظریه پرداختن به مخاطبین مطرح شد و در دهه هفتاد باز موضوع رسانه های قوی روی کار آمدند، از دهه نود اکولوژی رسانه به هم می ریزد و در قرن ۲۱ در کنار رسانه های جمعی رسانه های دو فضایی شدن جهان یا همان  رسانه های دیجیتال شکل گرفت و مفهوم مخاطب در دل این رسانه ها از بین رفت در فضای مجازی جدید ارتباطات همه با همه شکل گرفت و دیگر فضای احاطه رسانه بر افکار عمومی از هم پاشید و ویژگی مهم رسانه های اجتماعی جدید، دیگر تولید محتوا نیست و پلتفرم ها شکل گرفت و بستر تولید محتوا توسط کاربران را فراهم نمود این پلتفرم ها تمامی عرصه های زندگی را اشغال کرده و فرد هم تولید کننده و هم مصرف کننده شده و ویژگی دیگر این پلتفرم ها دیجیتال بودن آنها یعنی قابلیت تغییر در محتوای این پلتفرم ها است که در این پلتفرم ها مفهوم سرزمینی بودن و ملیت گرایانه از دست رفته و مفهوم جهان وطنی شکل گرفته و این محتوا های انباشته شده وارد سبک زندگی ها شده و دیگر سنجش افکار عمومی تا حد زیادی از شکل پیمایش های معمول خارج شده.

🔹سخنران بعدی این نشست، امید منصوری دانشجوی دکتری جامعه شناسی به بررسی اولین افکارسنجی در ایران که در  سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد که توسط مرکز تحقیقات اجتماعی و اقتصادی ایران انجام شد پرداخت این افکارسنجی به منظور بررسی نظرات و دیدگاه‌های مردم درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی انجام شد. هدف اصلی این تحقیق، جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آن‌ها برای درک بهتر نیازها و خواسته‌های جامعه بود.این نوع تحقیقات به تدریج در ایران گسترش یافت و به عنوان ابزاری مهم برای تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. افکارسنجی‌ها می توانند به دولت‌ها و نهادهای مختلف کمک کردند تا نظرات عمومی را درک کنند و سیاست‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنند هرچند متاسفانه خیلی مواقع این امر محقق نمی شود. 

محتوای نظرسنجی‌های اولیه در ایران معمولاً شامل سوالاتی درباره مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود. این نظرسنجی‌ها به بررسی نظرات مردم در مورد موضوعاتی مانند:

1. وضعیت اقتصادی: نظرات درباره معیشت، بیکاری و تورم.

2. مسائل اجتماعی: نگرانی‌ها درباره امنیت، آموزش و بهداشت.

3. سیاست: دیدگاه‌ها درباره دولت، انتخابات و مشارکت سیاسی.

4. فرهنگ و ارزش‌ها: نظرات درباره تغییرات فرهنگی و اجتماعی.

نتایج این نظرسنجی‌ها معمولاً نشان‌دهنده نگرانی‌ها و اولویت‌های مردم بود. به عنوان مثال، ممکن است نتایج نشان دهند که مردم نگران وضعیت اقتصادی و بیکاری هستند و خواستار تغییرات در سیاست‌های اقتصادی 

🔹 در پایان مهدی سوری معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه و مدیر اسبق مرکز افکار سنجی ایسپا واحد کرمانشاه ضمن مرور خاطرات بیست و سه ساله دوران کار در ایسپا، سال روز تاسیس ایسپا را  به همه همکاران مرکز افکار سنجی ایسپا تبریک گفت.

برگزارکننده: جهاددانشگاهی سازمان كرمانشاه
شروع رویداد: 1404/02/20
پایان رویداد: 1404/02/21

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2025 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.178.2 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 22 اردیبهشت,1404