با نگاه دیالکتیک به سمت مناظرات برویم

شنبه, 13 خرداد,1402

با نگاه دیالکتیک به سمت مناظرات برویم

به گزارش سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایکنا، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران دهم خرداد در محل سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
نادری در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه مقام معظم رهبری تأکید فراوانی در باب آزادی بیان دارند، گفت: در این مناظرات باید به سمتی برویم که بیشتر به سمت گفت‌وگوی صحیح و سازنده حرکت کنیم و با نگاه دیالکتیک به سمت مناظرات برویم. امروز نیازمند نهادینه شدن سنت گفت‌وگو در جامعه هستیم و دانشجویان باید این حرکت را به‌خوبی پیش ببرند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان گفت: امروز نیازمند نهادینه کردن سنت گفت‌وگو در جامعه هستیم و دانشجویان باید در این زمینه پیش‌گام باشند.
احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: بنده چند صباحی در جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه تهران خدمت کردم و همیشه در این زمینه شاکر خداوند متعال بودم. از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات که تلاش فراوانی در این حوزه داشتند، قدردانی می‌کنم.
وی افزود: برگزاری یازده دوره از مسابقات ملی مناظرات دانشجویان ایران برگزار شده و هر سال این مسابقات با بازتولید و به‌روزرسانی اهداف برگزار شده است.  درواقع از مناظرات می‌توان دو برداشت داشت. برداشت اول برداشت حق و باطلی در همه امور است که به صورت فراوان در جامعه دیده می‌شود و هر طرف به دنبال آن است که حق بودن خود را به اثبات برساند.
نادری ادامه داد: در این نوع برداشت، نگاه صفر و صدی وجود دارد و همه به دنبال اثبات حقانیت خود هستند. در این نوع مناظره گیرنده طرف یکی از مناظره‌کنندگان را می‌گیرد و حق را به یکی ‌از طرفین می‌دهد. اما ‌نگاه دومی نیز در این زمینه وجود دارد که طبق آن بحث اصلی گفت‌وگو است که نه برای اثبات بطلان دیگری بلکه به دنبال این است که بخشی از حقیقت نزد ماست.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر بخواهیم این دو شکل را در اشکال نوشتاری خود مطرح کنیم، شکل اولی که بحث حق و باطلی است به صورت نوشتاری به شکل گفت‌وگو مطرح شده و شکل دوم به صورت نوشتاری گفت‌وگو مطرح می‌شود. حضرت امیر(ع) می‌فرمایند که با یکدیگر تضارب آرا کرده و آرا را در مناقشه با هم قرار دهید تا حرف درست از دل این آرا درآید. مقام معظم رهبری نیز که در سال ۸۱ بحث مناظرات را بیان کردند به همین موضوع اشاره کردند.
وی اظهار کرد: در نگاه دوم مخاطب نیز نیازی نیست که با یک نفر از ابتدا تا انتها همزادپنداری کند و با نفر دوم مخالفت کند بلکه در میان سخنان‌ ایشان گشته و نکات درست را احصا می‌کند‌. آن روز در فضاهای دانشگاهی باید رویکرد دوم یا همان رویکرد دیالکتیکی را مد نظر قرار داده و از رویکرد اول فاصله بگیریم که همان مراد مقام معظم رهبری در باب مناظرات دانشجویی است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.117.183.172 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403