حل مشکل زاینده‌رود چالش قرن حاضر است

سه شنبه, 23 آذر,1400

حل مشکل زاینده‌رود چالش قرن حاضر است
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، عضو کارگروه تخصصی آب و انرژی شبکه ملی گفت: حل مشکل زاینده‌رود شاید چندین دهه طول بکشد و به عقیده بنده چالش قرن حاضر است که مسائل آن بسیار پیچیده است؛ به راحتی و به صورت طرح‌های ضربتی و فوری حل نخواهد شد انجام طرح‌های ضربتی اشتباهات راهبردی خواهد بود.

محسن موسوی تصریح کرد: مجموعه زاینده رود مجموعه ای بی نظیر است که از سرشاخه های زاینده رود شروع و تا تالاب گاوخونی ادامه پیدا میکند. دارای اقلیم های مختلفی است و از ۱۴۰۰ میلی متر بارندگی در چلگرد شروع و در ورزنه و تالاب گاوخونی به ۸۰ تا ۱۰۰ میلی متر میرسد.
قبل از انقلاب، جمهوری اسلامی ایران بدون مطالعه و هیچگونه پیوست اجتماعی اقداماتی مانند ساخت تونل، سد، تاسیسات صنعتی و … رخ داده است که نظام منطقه را به هم ریخته است و شاید ۴۰ تا ۵۰ سال طول بکشد تا مشکلات موجود برطرف شود.
منابعی که در منطقه وجود دارد یک سوم مصارف است و در دوره های تاریخی مختلف صنایع متعددی مانند صنایع فولاد که می بایست در بندرعباس ساخته شود در این استان ساخته و پس از آن ۱۰ الی ۱۵ کارخانه دیگر ساخته شد. ادارات آب منطقه ای و آب و فاضلاب بدون توجه به موجودی منابع آب تخصیص ها را صادر کرده اند به طوری که در حال حاضر تخصیص ها و مصارف آب سه برابر منابع شده است.
اگر حتی صرفه‌جویی صورت گیرد، الگوی کشت تغییر کند و کار گلخانه ای راه انداخته شود نمیتواند فاصله میان منابع و مصرف را جبران کند حتی انتقال آب از جنوب نیز اشتباه بوده و نمی‌تواند این فاصله را پر کند.
در حال حاضر اصفهان بسیار بزرگ شده است و نزدیک به ۱۰۰ شهر و هزار روستا را آب می دهد علاوه بر آن صنایع فولاد، چندین پتروشیمی و نیروگاه‌های برق ایجاد شده‌اند. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده حقابه تالاب گاوخونی به میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب و همچنین ۵۰ میلیون متر مکعب برای تبخیر نیز باید در نظر گرفته شود.
علاوه بر تمامی ارقامی که ذکر شد؛ آمار و اطلاعاتی هستند که بیان نشده اند. مهمترین مسئله شفافیت آمار است ولی تاکنون آماری منتشر نشده است صحبت چند روز پیش وزیر محترم نیرو در خصوص طرح ضربتی برای تامین آب اصفهان پاسخگو نخواهد بود. مهمترین کار در حال حاضر می تواند شفاف‌سازی آمار باشد زیرا اعتماد اجتماعی از بین رفته است.
در دولت آقای روحانی گفته شد به جای اینکه صنایع را کنار آب بریم آب را به کنار صنایع آورده‌ایم که اشتباه راهبردی است و هزینه های بسیاری را شامل می‌شود به عقیده بنده و به لحاظ آمایش سرزمین در کنار دریای عمان باید چهار ابرشهر ساخته شود و طی برنامه ریزی ۱۰ ساله صنایع به آنجا منتقل شود.
کارخانه های فولاد اصفهان و سرامیک یزد به جنوب کشور انتقال پیدا کند و از امکانات توریستی اصفهان استفاده شود این شهر برای کشاورزی گسترده و صنایع استعداد ندارد، استعداد آن توریستی است و باید به این جنبه از آن پرداخته شود.
اولین اقدام کوتاه مدت جمع آوری آمار و اطلاعات است. ما باید سازمان حوزه آبریز تشکیل دهیم که در قانون آب جدید نیز آمده است و هر اقدامی که صورت گیرد ۲ تا ۳ استان با یکدیگر انجام دهند و در سطح کمیسیون آبریز هیچ اقدامی بدون مشارکت دو استان صورت نگیرد تصمیمات باید مردمی و از پایین به بالا باشد.
روستاها و شهرهای استان چهار محال بختیاری در حال حاضر آب شرب ندارند و فعلاً باید برای این مناطق از سدهای بالادست و پایین دست به صورت مطمئن آب تامین شود.

در ادامه این نشست سینا قنبرپور روزنامه نگار و سردبیر هفته نامه کلید ملی گفت: اتفاقی که در اصفهان رخ داد و مردم تجمعات مسالمت آمیز و آرامی داشتند تا مسئله آنها حل شود یک اتفاق نادر بود ولی باید از آن مراقبت شود که تقاضای ما در حوزه آب به چه سمتی سوق داده می شود که رسانه ها فعالان اجتماعی و نخبگان جامعه باید در این زمینه کمک می‌کردند و تلاش شود که مطالبات به سمت درست هدایت شود.
در حال حاضر در شرایطی هستیم که در این حوزه آبریز قومیت های مختلفی وجود دارد و به شدت استعداد ایجاد تنش بین قوم های مختلف وجود دارد. تنوع قومیتی در منطقه اصفهان خوزستان و چهارمحال و بختیاری بسیار است همین مسئله کوچک‌ترین اختلافات را به سمت تنش های قومیتی پیش خواهد برد و بعد از آن شعارهایی شنیده می‌شد که می‌توانست تفرقه برانگیز باشد.
مسئله آب یک موضوع چند انضباط است و از جنبه های مختلفی می توان به آن پرداخت، غفلت از هریک از ابعاد آن می تواند خسارت های بسیاری را به همراه داشته باشد. اتفاقات اصفهان نمونه بارز بی توجهی به ابعاد مختلف این قضیه است.
ما باید با ظرافت بسیاری وارد مسئله آب شویم و از تمامی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و فعالین اجتماعی و نخبگان درخواست شود اگر می‌خواهند وارد مسئله آب شوند با ظرافت و مراقبت همراه باشد.
طی سه دهه گذشته تخصیص های مختلفی با ابزار و اعمال فشار گرفته شده است و رسانه‌ها می بایست از سال ۷۹ به شیوه‌ای بر مطالبات مردم اصفهان کار می کردند و به این مطالبات سمت و سو می دادند.
رسانه ها می توانستند در شفاف سازی قضیه نقش مهمی داشته باشند و توضیح میدادند با توسعه کشاورزی در یک اقلیمی که صدها سال است کم آب است نمیتوانیم توسعه پیدا کنیم.
جمعیت در این منطقه نمی‌تواند بی‌ضابطه باشد بر اساس گفته آیت‌الله خامنه‌ای رهبر کشور سواحل مکران طی ۱۰ سال گذشته می بایست توسعه پیدا میکردند که این اتفاق رخ نداده است.
البته در دولت دوازدهم تاسیسات انتقال نفت به بندر جاسک انتقال داده شد که تنگه هرمز را دور بزنند ولی قرار بر این بود که سواحل مکران توسعه پیدا کنند، می توانستم بر جذابیت های چابهار بیفزاییم و توسعه یابد.
ما اشتباهاتی را در دوره جنگ داشتیم و گمان کردیم که عراق به واسطه مرزهای زمینی خود به خوزستان حمله کرد بنابراین تاسیسات خود را در دل کشور قرار دهیم که در معرض و تعارضات قرار نگیرد این استدلال ها موجب شد که اصفهان بتواند شاهد تجمع تأسیسات و صنعت باشد استدلال‌های اشتباه در دهه ۶۰ بود و در نتیجه در دولت سازندگی کارخانجات و صنایع مختلفی ساخته شد.
اهالی رسانه در درجه اول به آرام شدن فضا باید کمک کنند بدون اینکه فضا آرام باشد نمی‌توانیم وارد مسئله حساسی مانند آب شویم و در مورد آن تصمیم بگیریم.
انتقال بین حوضه ای آب کاری به شدت پر ریسک است و به جای اینکه با احساسات با این موضوع برخورد کنیم باید به صورت شفاف و دقیق به این مسئله بپردازیم و مطالبه ما باید این باشد که به جای طرح های ضربتی درخصوص مسائل آب و محیط زیست که پاسخگو نخواهد بود روی شفاف شدن مسئله زاینده رود کار کنیم.
مطالبات مردم نباید به سمت مطالبه آب سوق داده شود زیرا آبی وجود ندارد. استاندار اصفهان اشاره کرده است طی سه ماه آینده موجودی آب سد زاینده رود تمام خواهد شد، پاییز خشکی را تجربه میکنیم و سال آبی جاری نیز بارندگی نداشته‌ایم. از اهالی رسانه و همه آنهایی که تریبون دارند باید بهره ببریم و مطالبات را به سمت و سوی صحیحی سوق بدهیم.
مردم باید به ذات اصفهان که قطب گردشگری است توجه داشته باشد نه پتروشیمی و فولاد. انتقال صنایع از اصفهان باید مطالبه آنها باشد.
البته طی ۱۰ سال گذشته صنایع زودتر از کشاورزان به سمت بازچرخانی آب رفتند و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد اما پاسخ‌گوی نیاز موجود نمی باشد.
شفافیت آمار مطالبه ای است که باید به صورت جدی پیگیری شود و مسئولین باید با صراحت و شفافیت با مردم صحبت کنند.
دولت سیزدهم وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن را داده است باید به طور شفاف بیان شود در این طرح استان اصفهان چه تعداد مسکن خواهد داشت و این استان باید از طرح کنار گذاشته شود و جمعیت اضافه ای به اصفهان تحمیل شود.
در تمامی دنیا شهرهای ساحلی پرجمعیت هستند اما در ایران برعکس بوده و علاوه بر سواحل از جزایر نیز استفاده ای نمیشود.
در ایران به لحاظ موقعیت اقلیمی که داریم نمیتوانیم روی صنعت سرمایه گذاری کنیم ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک برای خدمات و ترانزیت بسیار مناسب است.
مطالبه سوم باید ساخت ۴ ابر شهر ساحلی برای صنایع و توسعه سواحل مکران باشد.
مسئله آب امروز در اصفهان خواهد بود و فردا در شهرهای دیگر از خراسان، گیلان، خوزستان و … نباید غافل شد باید گروه‌های مختلف با یکدیگر گفت و گو کنند و کنار یکدیگر به مسائل بپردازند.
اجازه ندهیم در تاریخ به اسم ما ثبت شود که مرثیه ای برای زاینده رود خواندیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 34.201.28.181 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403