فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری با تاکید بر کلان شهر کرج تشریح شد

سه شنبه, 30 دی,1399

فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری با تاکید بر کلان شهر کرج تشریح شد

 

استاد جغرافیا و گردشگری دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی گفت: صنعت گردشگری به عنوان یکی از چهار فعالیت پردامد این ظرفیتت را دارد که به عرصه مناسبی برای فعالیت کارآفرینان و ایده پردازان تبدیل شود.

 

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، علی موحد در سلسله نشست‌های بررسی چشم انداز صنعت گردشگری در کشور با موضوع تحلیل فرصت‌های کارآفرینی در گردشگردی با تاکید بر کلانشهر کرج که توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امروز کارآفرینی به طور گسترده و مستقیم روی ابعاد رشد اقتصادی، تولید، رقابت و گسترش فناوری اثرگذار است. صنعت گردشگری به عنوان یکی از چهار فعالیت‌ و پردرآمد این ظرفیت را دارد که به عرصه مناسبی برای فعالیت کارآفرینان و ایده پردازان تبدیل شود.

 

وی با بیان این که گردشگری در ایران به رشد و توسعه کافی دست نیافته است، عنوان کرد: ما باور داریم که صنعت گردشگری در ایران از صنایع مهم کشور است. صنعتی که ظرفیت و پتانسیل بالایی در آن نهفته است و می‌تواند نقش پررنگی در اقتصاد کشور ایفا کند اما متاسفانه هنوز نتوانسته به آن جایگاهی باید داشته باشد برسد.

 

باید در حوزه کارآفرینی، فرصت را جستجو کنیم

 

موحد با اشاره به تعاریف علمی کارآفرینی در دنیا ادامه داد: کارآفرینی فرآیند پویای بینش، تغییر و ایجاد است. تعریف دیگری از کارآفرینی وجود دارد که می‌گوید کارآفرینی فرآیند خلق چیزی جدید و با ارزش از طریق راه اندازی یک کسب و کار با اختصاص زمان مورد نیاز، با در نظر گرفتن ریسک‌های مالی، روحی و اجتماعی به منظور رسیدن به رضایت شخصی، پاداش‌های پولی و ارضای نیاز استقلال طلبی در افراد است.

 

وی تصریح کرد: فرصت از مهم‌ترین بخش‌های شکل گیری یک فرآیند کارآفرینی است. فرصت‌ها پیش زمینه شکل گیری طرح‌های تجاری هستند. شروع کارآفرینی با شناخت یک فرصت است که البته کار بسیار سختی است و کارآفرینی موفق می‌شود که دانش پیدا کردن و شناسایی و ارزیابی فرصت‌های مناسب را داشته باشد.

 

موحد همچنین خاطر نشان کرد: فرصت‌ها برای همه یکسان است اما کسانی برنده خواهند بود که به موقع و دقیق، با در نظر گرفتن همه شرایط، فرصت‌های مناسب را تشخیص بدهند و اقدامات لازم را مدیریت کنند. در عرصه کارآفرینی امروز، کسی موفق خواهد بود که قدرست ارزیابی فرصت را داشته باشد زیرا این‌گونه نیست که همه فرصت‌های ایجاد شده، ظرفیت کافی برای ایجاد یک کسب و کار خوب را داشته باشند. در این زمینه، دانستن الگوها و مدل‌های شناخت و ارزیابی فرصت، برای یک کارآفرین موفق الزامی است.

 

علی موحد ادامه داد: صنعت گردشگری عرصه‌ای است که می‌تواند فرصت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف مثل اقامتی، سیاحتی، عمومی، سلامت، اداری، تجاری، فرهنگی، پذیرایی و حوزه حمل و نقل در اختیار کارآفرینان قرار بدهد و عرصه را برای ایجاد کسب و کارهای مفید و پربازده آماده کند. با توجه به این گستردگی، صنایع حوزه گردشگری این ظرفیت را دارند که به طور جدی روی اقتصاد کشور، اثر گذار باشند.

 

برنامه‌ای برای پیشرفت صنعت گردشگری در البرز

 

این کارشناس حوزه کارآفرینی و گردشگری در رابطه با ظرفیت‌های گردشگری البرز گفت: استان البرز به خصوص شهر کرج در تمام زمینه‌ها، جاذبه‌ گردشگری دارد. جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی به وفور در این استان مشاهده می‌شوند. ما طی بررسی و کارشناسی این ظرفیت‌ها، فرصت‌های مطلوب کارآفرینی در عرصه گردشگری استان البرز را شناسایی و بررسی کردیم و به نتایج خوبی رسیدیم.

 

موحد در تشریح طرح تحلیل فرصت‌های کارآفرینی در گردشگری با تاکید بر کلان شهر کرج گفت: در تحقیقات انجام شده، احداث و گسترش موزه‌ها برای جذب بیشتر گردشگر در استان البرز اهمیت بسیاری دارد. دومین فرصت شناسایی شده، احداث هتل‌های مناسب در البرز به خصوص کرج است. متاسفانه امروز استان البرز در این زمینه دچار ضعف‌های بزرگی است که باید جبران شوند.

 

وی افزود: سومین فرصت ارزیابی شده، امکان طراحی و ساخت تله کابین و محورهای گردشگری است. البرز به خاطر کوهستانی بودن در بخش شمالی، ظرفیت مناسبی برای ایجاد تله کابین دارد و این حوزه محل خوبی برای سرمایه گذاران عرصه گردشگری خواهد بود. ایجاد مهمانسرا، سایت‌های ورزشی، راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری و احداث پارک‌های مناسب نیز از دیگر فرصت‌هایی هستند که برای پیشرفت صنعت گردشگری در البرز، پیش روی این استان است.

 

فوتبال حبابی؛ فرصت کارآفرینی از نوع ورزشی

 

در ادامه این برنامه افشین احمدزاده، طراح شهرهای هوشمند تفریحی و کارآفرین حوزه گردشگری هم عنوان کرد: تفاوت یک کارآفرین با یک فرد عادی این است که چشم او نسبت به یافتن فرصت‌ها بسیار حساس است. شخص کارآفرین همیشه درحال نظاره و بررسی فرصت‌ها است که بتواند نیازی از جامعه را رفع کند. کارآفرین زندگی به خصوصی دارد و باید در آغاز کار این نوع از زندگی را بپذیرد و سپس وارد این عرصه شود. مراحل بعدی کارآفرینی به ترتیب تحقیق در فرصت‌ها و در نهایت اقدام به آغاز فعالیت است.

 

احمدزاده ضمن اشاره به تجریبات گروه خود با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند به عنوان یکی از فرصت‌های حوزه گردشگری مورد توجه قرار بگیرد افزود: ما موفق شدیم به عنوان یک گروه فعال کارآفرین در عرصه گردشگری، ورزش فوتبال حبابی را به عنوان یک ایده خام و بکر تبدیل به فرصت کنیم. خوشبختانه امروز این ورزش در ۱۸ استان کشور اجرا می‌شود و برای ۱۸۰ نفر به طور مستقیم و برای ۳۲۰ نفر به صورت غیرمستقیم، شغل ایجاد کرده است. این گزاره نشان می‌دهد که گردشگری عرصه گسترده‌ای است و برای این‌که بتوانیم بهره کافی از این حوزه را ببریم، کافی‌ است که نیروی خود را روی شناخت فرصت‌ها متمرکز کنیم.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.235.46.191 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403