Page 30 - Book Harf Bartar Koli
P. 30
حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران 28
است که انسان را چگونه به هدف و مطلوبی تغییر دهد که آن ایدئولوژی تعریف کرده است؛ زیرا
انسان مطلو ِب ایدئولوژی لیبرالیسم ،سوسیالیسم ،فمنیسم ،نازیسم ،فاشیسم و دیگران با یکدیگر
متفاوت است و هریک از آنها انسان مطلوب خاصّ خود را دارند .در بحث تبدیل و تغییر انسان محقّق
به انسان مطلوب ،پای بایدها و نبایدها به بحث باز میشود .علومی که بایدها و نبایدها را در حوزههای
اسلامی تأمین میکنند عبارتند از -۱ :فقه؛ -2اخلاق؛ -۳عرفان عملی.
ازآنجاکه تغییر انسان مح ّقق به انسان مطلوب ناظر به یک موضوع خاص است ،در اینجا اخلاق و
فقههای مضاف کاربرد دارند؛ مثل ًا فق ِه توسعه بایدها و نبایدهای تغییرات توسعه را باید ارائه دهد؛ فق ِه
فرهنگ باید به بحث فرهنگ بپردازد؛ فق ِه رسانه بایدها و نبایدهای تغییر رسانۀ موجود را باید مشخص کند
و فق ِه فضای مجازی هم بایدها و نبایدهای تغییر فضای مجازی محقق به فضای مجازی مطلوب را باید در
پیش روی ما قرار دهد؛ بنابراین ،در اینجا ،فق ِه محض کافی نیست ،بلکه فقههای مضاف نیز لازم هستند.
بنابراین ،اگر بخواهیم بایدها و نبایدهای فقه ،اخلاق و عرفان عملیهای مضاف اجرا شوند ،باید تبدیل به
حقوق شوند و نهادی که نظام فقهی را به نظام حقوقی تبدیل میکند ،دانشگاه است.
ازآنجاکه ما نمیتوانیم ساختارها را به سرعت تغییر دهیم ،به شدّت نیازمند این امر هستیم که
هریک از دانشجویان یا طلاب از هماکنون جهت داده شوند و جهتمند حرکت کنند تا بعد از اتمام
تحصیلات ،در یک موضوع خاص وارد شوند؛ مثل ًا دانشجویی که دکتری خود را به اتمام رساند ،یا
طلبهای که اجتهاد متجزّی در فقه را به دست آورد ،در یک موضوع وارد شوند و دربارة فلسفه ،فقه و
اخلاق آن موضوع ،کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند و سپس بهمرور کارهای آموزشی را آغاز کنند
تا رشتههای آموزشی آن موضوع شکل گیرد ،زیرا همیشه آموزش بعد از پژوهش است .سازمان
دانشجویان جهاددانشگاهی به خوبی میتواند در این عرصه ایفای نقش کند و دغدغۀ حرکت به سوی
تحول علوم انسانی را در دانشجویان به وجود آورد و از هماکنون آنها را در این مسیر قرار دهد.
والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه