Page 30 - Book Harf Bartar Koli
P. 30

‫حر ِف برتر؛ روایتی از ربع قرن فعالیتهای سازمان دانشجویان ایران‬  ‫‪28‬‬

‫است که انسان را چگونه به هدف و مطلوبی تغییر دهد که آن ایدئولوژی تعریف کرده است؛ زیرا‬
‫انسان مطلو ِب ایدئولوژی لیبرالیسم‪ ،‬سوسیالیسم‪ ،‬فمنیسم‪ ،‬نازیسم‪ ،‬فاشیسم و دیگران با یکدیگر‬
‫متفاوت است و هریک از آنها انسان مطلوب خاصّ خود را دارند‪ .‬در بحث تبدیل و تغییر انسان محقّق‬
‫به انسان مطلوب‪ ،‬پای بایدها و نبایدها به بحث باز میشود‪ .‬علومی که بایدها و نبایدها را در حوزههای‬

                         ‫اسلامی تأمین میکنند عبارتند از‪ -۱ :‬فقه؛ ‪ -2‬اخلاق؛ ‪ -۳‬عرفان عملی‪.‬‬
‫ازآنجاکه تغییر انسان مح ّقق به انسان مطلوب ناظر به یک موضوع خاص است‪ ،‬در اینجا اخلاق و‬
‫فقههای مضاف کاربرد دارند؛ مثل ًا فق ِه توسعه بایدها و نبایدهای تغییرات توسعه را باید ارائه دهد؛ فق ِه‬
‫فرهنگ باید به بحث فرهنگ بپردازد؛ فق ِه رسانه بایدها و نبایدهای تغییر رسانۀ موجود را باید مشخص کند‬
‫و فق ِه فضای مجازی هم بایدها و نبایدهای تغییر فضای مجازی محقق به فضای مجازی مطلوب را باید در‬
‫پیش روی ما قرار دهد؛ بنابراین‪ ،‬در اینجا‪ ،‬فق ِه محض کافی نیست‪ ،‬بلکه فقههای مضاف نیز لازم هستند‪.‬‬
‫بنابراین‪ ،‬اگر بخواهیم بایدها و نبایدهای فقه‪ ،‬اخلاق و عرفان عملیهای مضاف اجرا شوند‪ ،‬باید تبدیل به‬

                 ‫حقوق شوند و نهادی که نظام فقهی را به نظام حقوقی تبدیل میکند‪ ،‬دانشگاه است‪.‬‬
‫ازآنجاکه ما نمیتوانیم ساختارها را به سرعت تغییر دهیم‪ ،‬به شدّت نیازمند این امر هستیم که‬
‫هریک از دانشجویان یا طلاب از هماکنون جهت داده شوند و جهتمند حرکت کنند تا بعد از اتمام‬
‫تحصیلات‪ ،‬در یک موضوع خاص وارد شوند؛ مثل ًا دانشجویی که دکتری خود را به اتمام رساند‪ ،‬یا‬
‫طلبهای که اجتهاد متجزّی در فقه را به دست آورد‪ ،‬در یک موضوع وارد شوند و دربارة فلسفه‪ ،‬فقه و‬
‫اخلاق آن موضوع‪ ،‬کار پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند و سپس بهمرور کارهای آموزشی را آغاز کنند‬
‫تا رشتههای آموزشی آن موضوع شکل گیرد‪ ،‬زیرا همیشه آموزش بعد از پژوهش است‪ .‬سازمان‬
‫دانشجویان جهاددانشگاهی به خوبی میتواند در این عرصه ایفای نقش کند و دغدغۀ حرکت به سوی‬

     ‫تحول علوم انسانی را در دانشجویان به وجود آورد و از هماکنون آنها را در این مسیر قرار دهد‪.‬‬

‫والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته‬
‫عبدالحسین خسروپناه‬
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35