نشست نخست از طرح ملی فصل سخن

سه شنبه, 10 بهمن,1402

نشست نخست از طرح ملی فصل سخن

📌نخستین نشست از طرح ملی فصل سخن برای اولین بار با همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی و همکاری مدیریت فرهنگی دانشکده مهندسی برق در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار گردید.

◀️به گزارش خبر گزاری ایسنا-شعبه سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی نخستین نشست از پجمین دوره از طرح ملی فصل سخن در مورخ 10 بهمن ماه 1402 از ساعت 10 الی 12 با محوریت بررسی و تحلیل کتاب «آنچه هر پژوهشگر در رشته های فنی و مهندسی باید بداند» تالیف دکتر امیر مسعود سوداگر دانشیار برجسته گروه الکترونیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در سالن جلسات دانشکده مهندسی برق این دانشگاه برگزار گردید.
این نشست میزبان دو تن از اساتید برجسته دانشکده مهندسی برق به ترتیب: 1. دکتر هادی علی اکبریان (دانشیار گروه مخابرات دانشکده مهندسی برق) 2. دکتر مهدی علیاری (دانشیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق) به عنوان استاد مدعو و به طور خاص مولف محترم کتاب، دکتر امیر مسعود سوداگر (دانشیار گروه الکترونیک دانشکده مهندسی برق) بود که بار علمی و وزانت نشست را دوچندان می نمود. همچنین حضور برجسته پژوهشگران مقطع تحصیلات تکمیلی از قرار: 1. مهندس حسین یکتا مقدم (دانشجوی مقطع دکتری مهندسی کنترل دانشگاه تهران) 2. مهندس مجتبی کلانتری (دانشجوی مقطع ارشد مهندسی مخابرات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) و جناب سعید کفش دوز زاده (دانشجوی مستعد کارشناسی مهندسی برق- قدرت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) به عنوان مجری کارشناس این نشست را تکمیل نمود.

◀️در ابتدای سخن، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و طرح بحث توسط مجری، دکتر سوداگر (مولف) به معرفی اثر و هدف ایشان از انتشار این اثر سخن گفتند. در ادامه دکتر هادی علی اکبریان ضمن اشاره به بخش های مثبت این اثر و ذکر این مسئله که همواره در دروس سمینار این کتاب به عنوان مرجع توسط ایشان معرفی می گردد، به بیان بخش ها و نکاتی که به عنوان پازل خالی این کتاب شمرده می شوند پرداخته و خاطر نشان کردند که این اثر با توجه به پر مخاطب بودن آن نیازمند اهتمام جدی تری است. همچنین دیگر استاد حاضر در نشست، دکتر علیاری، ضمن بیان نکات مثبت این کتاب و اشاره به اینکه همواره شیوه تدریس درس سمینار دکتر سوداگر در این دانشگاه بسیار خاص بوده، به ذکر این مسئله پرداخته که با ظهور و گسترش حوزه هوش مصنوعی و کاربرد آن در پژوهش بخش های بسیاری از این کتاب وجود داشته که با نیازمندی امروزه فضای تحقیق همخوانی نداشته و نیاز به بازنگری مجدد جهت پاسخگویی به چالش‌های ذهنی امروز پژوهشگران در حوزه فنی و مهندسی باشد. همچنین مهندس یکتا مقدم در نوبت صحبت خود تکمیل این موضوع را یاد آور شده و خاطر نشان داشتند که امروزه فضای پژوهش گستردگی و وسعت بسیاری پیدا کرده و ابزارهای پرکاربرد در پژوهش امروز نقش مهمی برای یک پژوهشگر ایفا میکند که در این کتاب جای خالی این ابزار به چشم میخورد و این کتاب مسیر هایی و بخش هایی را نیاز دارد که به یک کتاب مرجع خوب تبدیل شود.

◀️ همچنین مهندس کلانتری با بیان این مسئله که این کتاب در کنار جنبه های مثبت خود نیازمند بازنویسی مجدد جهت برقراری ارتباط با دانشجو است و نیاز دارد که فضای کاربردی در تحقیق را پوشش دهد تا پژوهشگران از چالش های به واقع در مسیر پژوهش آگاه بوده و مرتکب اشتباه نشوند. در ادامه بحث و گفتگو میان حاضرین بسط پیدا کرد و دکتر سوداگر در جمع بندی نهایی خود ضمن تشکر از دستدرانکاران برنامه فصل سخن، از اینکه این نشست موجب شد تا این کتاب پیشنهادات فوق العاده ای دریافت کند و منجر به دیده شدن کمبود ها گردد ابراز خرسندی نمودند و خاطر نشان کردند که این نکات ارزشمند قطعا در ویرایش بعدی این کتاب تاثیر به سزایی خواهد داشت و ایشان ابراز امیدواری نمودند که با همکاری اساتید همکار بتوان در آینده نزدیک نسخه ای جدید و کامل تر از این کتاب را عرضه نماییم. در انتها از ایشان و کلیه اساتید و دانشجویان مدعو تقدیر شایسته ای به عمل آمد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.131.152.97 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403