خطر افزایش سن ازدواج

یکشنبه, 24 دی,1402

خطر افزایش سن ازدواج

 کارگاه آشنایی با علل ناباروری و روش‌های درمان آن با رویکرد جوانی جمعیت در تاریخ 7 دی ماه برگزار شد.

در این کارگاه ابتدا راجع به جوانی جمعیت صحبت به میان آمد دانشجویان راجع به لزوم جوان شدن جمعیت و افزایش نرخ موالید گفتگو کردند در ادامه راجع به علل ناباروری در زنان صحبت شد .

محمد آزادی، کارشناس ارشد رشته تکوین علل ناباروری در زنان را ابراز کرد:  بیماری‌هایی از قبیل تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز، هیپرپرولاکتنمیا و مشکلات غده هیپوفیز موجب ناباروری در زنان  می‌شود. با پیشگیری و درمان به موقع این بیماری‌ها می‌توان از ناباروری جلوگیری کرد. نداشتن رژیم غذایی مناسب و سالم و همچنین انباشت چربی در بدن موجب به هم ریختن تعادل هورمونی در زنان می‌گردد. همین امر درصد ابتلا به  تخمدان پلیتیستیک را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه گفت:  افزایش سن ازدواج و در نتیجه افزایش سن باروری زنان بسیار خطرناک بوده و موجب افت کیفیت تخمک  می‌شود. با کاهش کیفیت تخمک احتمال  ابتلا به نقص ژنتیک در جنین  افزایش می‌یابد.  به همین منظور برای جلوگیری از کاهش افت کیفیت تخمک بهتر است زنان قبل از ۳۵ سالگی اقدام به بارداری نمایند.

 در ادامه سید سجاد سجادی، از اساتید گروه زیست شناسی دانشگاه قم،  در خصوص علل ناباروری در مردان ادامه داد: ناباروری در مردان به دلایل  متفاوتی  رخ می‌دهد این دلایل  با تعداد، شکل و تحرک اسپرم مرتبط هستند. در مراکز درمان ناباروری ابتدا شاخص‌های اسپرم مورد ارزیابی  قرار می‌گیرد سپس با توجه به مشکل موجود درمان‌های مورد نیاز پیشنهاد می‌شود.

وی اظهار کرد که کشیدن سیگار موجب کاهش کیفیت اسپرم  می‌شود و مردان باید سبک زندگی سالمی را برای خود انتخاب کنند از نشستن‌های طولانی اجتناب ورزند و به طور منظم ورزش کنند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.254.133 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403