همایش قزوین‌ پیش از اسلام، فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌هاست

چهار شنبه, 24 آبان,1402

همایش قزوین‌ پیش از اسلام، فرصتی برای شناسایی ظرفیت‌هاست

محمد مهدی اعلایی در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش از اسلام که امروز ۲۳ آبان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایش بین‌المللی قزوین‌شناسی پیش از اسلام قطعاً برگی زرین برای شناسایی ظرفیت‌های کهن دیار مینودری قزوین اضافه خواهد کرد.

وی ضمن شرح بیانات مقام معظم رهبری در سفر به قزوین، بیان کرد: هم‌اکنون در آستانه بیستمین سالگرد سفر پر برکت رهبر انقلاب به شهر و استان قزوین قرار داریم؛ سفر رهبر انقلاب در ۲۵ آذر ۱۳۸۲ به قزوین یکی از سفرهای ویژه بود و در این همایش لازم است که این فرمایشات دوباره یادآوری شود تا اتفاقات خوبی رقم زده شود.

قزوین، قدیمی‌ترین دروازه تمدنی ایران اسلامی است

به گزارش ایسنا، در ادامه علی قاسم‌زاده، رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز اظهار کرد: سابقه ۹ هزار ساله استان قزوین در تاریخ و تمدن نشان از این است که قزوین قدیمی‌ترین دروازه تمدنی ایران اسلامی بوده است.

وی بیان کرد: امروز جدی‌ترین مسائل جامعه در حوزه خودباختگی و از بین رفتن هویت تعریف می‌شود که متأسفانه ذیل این امر نسل جوان ما نسبت به سنت و تمدن گذشته بیگانه هستند.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه به عنوان مرکز آسیب‌شناسی در تلاش است که برای حل معضل بازشناسی هویت ملی، خدمات شایانی از جمله برگزاری جلسات این چنینی را برای مردم ارائه دهد.

وی تصریح کرد: برگزاری همایش قزوین‌شناسی یک خدمت است که ذیل جامعه‌گرا بودن دانشگاه در استان برگزار شده است؛ بخش قزوین‌پژوهی کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در نظر دارد تا در مسیر بازشناسی تمدن قزوین علاوه بر این همایش، گام‌های بیشتری در این حوزه بردارد.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: در نظر داریم با چنین تلاش‌هایی بخشی از مشکلات جامعه در حوزه خلأ علمی و فرهنگی استان مرتفع شود، البته این امر نیازمند قلم و پژوهش اندیشمندان و علاقه‌مندان به بحث تمدن قزوین است. در این راستا نیز امیدواریم که بتوانیم دایرﺓالمعارفی از بازشناسی تمدن قزوین در گذشته تاریخی تدوین و تقدیم جامعه کنیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 13.59.34.87 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: یکشنبه, 09 اردیبهشت,1403