ويژه برنامه «بزرگداشت حافظ شيرازی» در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد

سه شنبه, 02 آبان,1402

ويژه برنامه «بزرگداشت حافظ شيرازی» در دانشگاه حضرت معصومه(س) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهي استان قم، محفل ادبی شعر دانشجویی به همت سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي قم و با همكاری معاونت فرهنگي و كانون شعر و ادب دانشگاه حضرت معصومه(س)، همزمان با 20 مهرماه روز بزرگداشت حافظ شيرازی برگزار شد.

حسين محمدی‌مبارز، كارشناس ادبيات و زبان شناسي در آغاز اين مراسم به شعرخوانی ابياتي از حكيم نظامي گنجوي پرداخت و اظهار کرد: نظامي گنجوي شاعريست كه دويست سال پيش از حافظ مي‌زيست ولي در واقع پدر معنوي او در شعر پارسي شناخته شده و كلام شيرين حافظ سهمي انكار ناپذير در غنای فرهنگ و ادب ايران و جهان داشته است.  

وی با اشاره به اینکه سده ها از زمان حيات حافظ مي گذرد و اين عارف نامي و سخندان پرآوازه ايراني، همچنان محبوب ترين شاعر ملي ماست، ادامه داد: خاصيت آيينگي در شعر حافظ به حد علا ست و هر كس مي‌تواند بازتابي از عواطف و انديشه‌ها و آرزوهای خويشتن را در آينه شعر حافظ نظاره كند و همه ساله شمارگان بالايي از ديوان اشعار حافظ به چاپ مي رسد.

شاعر و پژوهشگر ادبیات افزود: دیوان حافظ، پس از قرآن كريم پر نشرترين كتاب در ايران است كه البته تصادفي هم نيست چرا كه حافظ بسياري از مضامين آيات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمين و اقتباس كرده است و بيش از هر چيز از سوره و تعاليم اسلام در اشعار خود تاثير پذيرفته است.

در ادامه این نشست ادبی محمدي مبارز شاعر و مدرس دانشگاه،‌ به قرائت غزلیاتی از حافظ پرداخت و قطعاتي از سروده‌های خود را نيز به حاضران ارائه كرد.

در این برنامه مسابقه مشاعره دانشجويي با حضور گرم دانشجویان دانشكده علوم انساني نیز انجام شد و دانشجويان علاقمند به شعر و ادبيات سروده‌هايی از خود و شاعران بزرگ پارسي‌گوی را خواندند.

مسابقه مشاعره در سه‌ مرحله برگزار شد، مشاعره بر اساس حرف آخر هر بیت، مرحله دوم مشاعره بر اساس واژه و مرحله سوم مربوط به اشعار حفظ شده شركت كنندگان بود؛ محمدی مبارز مدرس دانشگاه، داوری اين مسابقه را برعهده داشتند و در پايان به برگزيدگان اين مسابقه از سوی سازمان دانشجويان جهاددانشگاهي هدايايي اهدا شد.

در پايان، سروده‌ها و آثار ارائه شده از سوی دانشجویان توسط محمدی مبارز كارشناس ادبي، مورد نقد، بررسي و گفتگو قرار گرفت و دانشجويان با نقاط قوت و ضعف خود در خصوص نحوه تصويرسازی شاعرانه، ‌ايجاز در شعر و آرايه‌های ادبي آَشنا شدند.

یادآور می‌شود، این نشست‌ها جهت تکریم و پاسداشت فرهنگ، هنر و ادب ایرانی از سوی سازمان دانشجويان جهاددانشگاهی، با همكاری نهادهای فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.116.62.239 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 27 اردیبهشت,1403