لزوم فراهم‌سازی فضای فعالیت کنشگران فرهنگی در دانشگاه

دوشنبه, 20 شهریور,1402

لزوم فراهم‌سازی فضای فعالیت کنشگران فرهنگی در دانشگاه

عبدالحسین کلانتری در هشتاد و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور که امروز یکم شهریور ۱۴۰۲ در قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی همواره در عرصه‌های مختلف حل کننده مسئله‌های سخت بوده، اظهار کرد: در دنیای امروز سرعت، شتاب، گستره و عمق تحولات در جهان بسیار زیاد است و عدد و رقم‌ها دلالت بر همین دارند، شاهد هستیم که میزان تولید اطلاعات در یک روز با ۳۸ سال گذشته برابری می‌کند و عامل مهم این تحولات فناوری‌های نوین است.

وی افزود: فناوری‌ها تأثیرات انفرادی و هم‌گرایی و هم‌افزایی‌هایی که دارند کار را پیچیده و تحولات را عمیق‌تر کرده است، اوایل سال ۹۰ بود که رهبر  معظم انقلاب در شورای عالی فضای مجازی به صراحت تذکر دادند که فضای مجازی تمدن جدیدی است و این فضا انتها ندارد چراکه مرتب فناوری‌های جدیدی تولید می‌شود و سیر تحولات را با خود همراه می‌کند.

به گزارش ایسنا، کلانتری بیان کرد: فضای مجازی امروزه در ساحت فرهنگ تأثیرات بسیار عمیق‌تری گذاشته است، در دنیای کنونی چرخه قدیمی تولید، نشر و ترویج آثار و محصولات فرهنگی هنری و رسانه‌ای از بین رفته است و همچنین تمرکزی که در تولید وجود داشت دیگر وجود ندارد و در نشر، بازیگران زیادی که بیشتر غیرحکومتی هستند در عرصه فرهنگ تولید، نشر و ترویج محتوا حضور پیدا کرده‌اند و نقش مؤسسات غیردولتی بسیار پر رنگ شده و بازیگران جدیدی به این اکوسیستم وارد شده‌اند.

وی عنوان کرد: تولید محتوا با فعال شدن کاربران اساس و روش دیگری را پیش گرفته است و هم اکنون کاربرانی وجود دارند که فعالانه محتوا تولید می‌کنند؛ سلسله مراتب عمودی قدرت در عرصه فرهنگ به شدت افقی‌ شده است و میلیون‌ها نفر تولیدگر محتوا شده‌اند به طوری که مطالبی که از این طریق تولید می‌شود از مطالبی که در دستگاه‌های رسمی تولید شده بازدید بیشتری دارد.

این مسئول عنوان کرد: پلت فرم‌ها امروزه به حدی اهمیت پیدا کرده است که در این زمینه تعداد کثیری کتاب منتشر شده و برخی‌ها معتقد هستند که هم اکنون کل فضای سرمایه‌داری وارد فضای جدیدی شده است؛ در گذشته فضای سرمایه داری بر اساس محصولات و صنایع رشد می‌کرد اما امروز بر اساس داده‌ها رشد پیدا می‌کند و متأسفانه ما کمترین حکمرانی را بر این فضاها داریم.

وی با بیان اینکه پلت فرم‌ها در بزنگاه‌ها می‌توانند مورد اهمیت باشند، تصریح کرد: بسیاری از این کانال‌هایی که در دانشگاه و کف جامعه فعال هستند و موجب برهم زدن جامعه می‌شوند ادمین آن‌ها در خارج از ایران هستند و با این مدیریت قصد دارند که خشونت در دانشگاه‌ها را بالا ببرند.

اگر طرح نو ارائه نکنیم قافیه را باخته‌ایم

کلانتری با اشاره به اینکه عرصه فرهنگ در دنیای امروز تغییرات جدی را به خود دیده است، گفت: در این شرایط باید طرحی نو ارائه کرد و خودمان را مهیای چنین شرایطی کنیم وگرنه قافیه را باخته‌ایم، باید در نحوه مدیریت فرهنگی کلاسیک موضع داری کنیم و با قالب‌های جدید تولید و نشر فرهنگ آشنا شویم، از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نهضت تولید محتوا یعنی شرایطی را فراهم کنیم که تولیدات فاخر فرهنگی صورت گیرد، همچنین باید فضایی را فراهم کنیم که کنشگران فرهنگی داخل دانشگاه در آن فعالیت کنند.

این مسئول عنوان کرد: باید به دانشجوها و کنشگران دانشجو اعتماد کرد و فضایی را برای کنشگری آن‌ها فراهم کنیم تا تولید محتوا توسط خود دانشجویان صورت گیرد

وی ادامه داد: از زمانی که در وزارت علوم مستقر شدیم چندین سامانه را شکل دادیم که سامانه فرنما یکی از این سامانه‌ها است، این سامانه نگاه پلت فرمی در حوزه حکمرانی آموزش کشور دارد و گامی مهم برای حضور همگان در این عرصه و حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌های کشور است، تمامی افراد جامعه در این سامانه اجازه ورود و انتشار تولیدات خود را دارند و مدیریت فرآیندی در این سامانه تسهیل شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مجموعه‌های فرهنگی در داخل دانشگاه باید در ابتدا با وجود رقبای قدرتمندی که در فضای تولید محتوا شکل گرفته است جایگاه خود را پیدا کنند و همچنین برای حکمرانی هوشمند و تعاملی در این فضا باید سهم نهادهای متولی فرهنگی در دانشگاه را پیدا کرده و دنبال بازیابی آن باشیم.

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی باید ترسیم دقیقی از زیست‌بوم فرهنگی و اجتماعی جدید دانشگاه‌ها ارائه کند، ما به دنبال ایجاد یک نگاه تحولی در زیست بوم فرهنگی دانشگاه‌ها هستیم.

کلانتری گفت: برای اینکه در فضای پلت فرم‌ها حکمرانی داشته باشیم باید طرح‌های نو ارائه کنیم که بازآرایی داشته باشد؛ نقش تنظیم‌گری ما ۲ دوره قبل کمتر بود اما در دوره جدید نقش تنظیم‌گری دولت‌ها می‌تواند زیاد و مؤثرتر باشد.

به گزارش ایسنا، در پایان این برنامه تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم و جهاد دانشگاهی با موضوع همکاری‌های مشترک فرهنگی و اجتماعی امضا شد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.128.168.87 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: سه شنبه, 25 اردیبهشت,1403