آیین اختتامیه طرح دانشجو متدبر قرآن کریم در همدان برگزار شد

یکشنبه, 29 مرداد,1402

آیین اختتامیه طرح دانشجو متدبر قرآن کریم در همدان برگزار شد

حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی یمین با اشاره به اینکه سه نوع تناسب در ازدواج داریم، گفت: سه کفویت اصلی ایمانی، مالی و فرهنگی پیش از ازدواج باید بررسی شود؛ در خواستگاری افراد باید دنبال فرد متناسب خود باشند. زوجین وقتی به درد یکدیگر می‌خورند که متناسب باشند نه اینکه ایده‌آل همدیگر.

 

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام سید‌مجتبی حسینی یمین، مدرس دانشگاه، امروز، ۳۰ خردادماه در آیین اختتامیه طرح دانشجو متدبر قرآن کریم که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان در دانشگاه فرهنگیان این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه چطور یک انتخاب درست در زمینه ازدواج داشته باشیم، گفت: در خواستگاری افراد باید دنبال فرد متناسب خود باشند نه مورد ایده‌آل؛ زوجین وقتی به درد یکدیگر می‌خورند که متناسب باشند نه اینکه ایده‌آل همدیگر باشند.

 

وی با بیان اینکه قبل از خواستگاری حضوری لازم است به‌صورت تلفنی اطلاعاتی از سوی مادر دختر و پسر مطرح شود تا از خواستگاری‌های بی‌نتیجه جلوگیری شود، افزود: سه کفویت اصلی در این تماس تلفنی باید مدنظر قرار بگیرد، کفویت ایمانی، مالی و فرهنگی. به‌طور نمونه آقا پسری که حجاب چادر برایش مهم است و یا اهل نماز است و این موضوع برایش مهم است در این تماس به‌صورت کلی باید مطرح و سنجیده شود. در کنار این سه کفویت اگر برای دختر یا پسر مورد خاصی به‌صورت خط قرمز هم وجود دارد باید در این مرحله مطرح شود.

 

حسینی یمین ادامه داد: در بحث تناسب مالی، شغل پدر و پسر و محل زندگی آنها تا حدودی نشان‌دهنده وضعیت مالی فرد است. در بُعد مذهبی بودن افراد در سطوح مختلف باید بررسی کنند که کفویت داشته باشند، افراد خیلی مذهبی باید با یکدیگر ازدواج کنند افراد مذهبی سنتی هم با یکدیگر.

 

این مشاور خانواده اظهار کرد: در مسئله فرهنگ، اصالت افراد نشان‌دهنده فرهنگ آنهاست؛ به‌طور نمونه اهل کجا هستند و به چه زبانی سخن می‌گویند، در این مورد کسانی که زبان، لباس محلی و قومی خود را حفظ می‌کنند نشان‌دهنده فرهنگ بسیار عمیق آنهاست.

 

وی با اشاره به مواردی که در تماس اولیه و تلفنی از سوی خانواده‌ها باید مطرح شود، گفت: به‌طور نمونه سن، محل زندگی اگر مکان یا شهر دیگری است، اگر یکی از طرفین ازدواج ناموفقی داشته و یا اگر بیماری خاص دارند و یا طلاق والدین و جدایی آنها و... نیز از جمله مواردی است که در این مرحله باید مطرح شود.

 

حسینی یمین افزود: پیشنهاد می‌شود محل خواستگاری در منزل دختر خانم باشد؛ اینکه این مراسم در پارک یا محیطی بیرون از منزل باشد در شأن دختر نیست، حتی اگر خانواده پسر در شهر دیگری زندگی می‌کنند تا حد امکان باید طی مسافت کرده و به منزل دخترخانم بیایند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: قرارگرفتن در فضای خانه دختر به نوعی بازتاب ابعاد فرهنگی، مالی و خانوادگی آنهاست که در جلسه اول حاصل می‌شود؛ توصیه می‌شود اگر جلسات خواستگاری پیش رفت حتما قبل از پاسخ مثبت یک جلسه از صحبت‌های طرفین در منزل آقا پسر باشد و بعد از آن یکی دو جلسه بیرون رفتن در شناخت تکمیلی مؤثر است.

 

حسینی یمین با بیان اینکه زمان خواستگاری با فاصله یکی دو روز پس از تماس تلفنی باشد، یادآور شد: اگر با عجله این جلسه برقرار شود مناسب نیست، همچنین در شرایط خاصی همچون ایام امتحانات که موجب می‌شود با عجله و بدون تمرکز در مورد آن تصمیم‌گیری شود، مناسب نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در اولین جلسه چه افرادی حضور داشته باشند، توضیح داد: این جلسه نباید شلوغ باشد، مادر باید حضور داشته باشد و در کنار او می‌تواند خانمی از فامیل که در زمینه ازدواج فرزند باتجربه است، حضور داشته باشد. در همدان مرسوم نیست پدر در این جلسه حضور داشته باشد، اما به نظر می‌رسد حضور پدر اثرگذارتر است و جلسات تنها با سلیقه زنانه پیش نمی‌رود، اما باید توجه شود این جلسه باید خلوت باشد و خیلی شلوغ نباشد.

 

حسینی یمین با تأکید بر اینکه خواست و اراده خداوند بالاترین اراده‌هاست و برای ازدواج باید به او توسل و توکل کنیم، بیان کرد: در نهایت قبل از خواستگاری دو رکعت نماز استخاره(طلب خیر) بخوانید، چراکه ما نمی‌دانیم خیر در چیست و نتیجه این ازدواج چیست.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به نحوه انجام جلسات خواستگاری و نحوه حضور دختر و پسر گفت:  در مراسم خواستگاری اگر اعضای نزدیک خانواده توانایی مدیریت این جلسه را نداشته باشند، لازم است از یک نیروی کمکی یعنی فردی از بستگان که در این زمینه باتجربه و توانمند است کمک گرفت. خوب است که دختر و پسر آراسته در این جلسه حاضر شوند، لباس مرتب و تمیز، نو و رنگ روشن بپوشند و بهتر است قبل از جلسه مطالب را آماده کنند که این نشان از پختگی و اهمیت دادن به موضوع ازدواج به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق زندگی است.

 

حسینی یمین اظهار کرد: بهترین فاصله مکانی برای صحبت دختر و پسر فاصله دو تا سه متری در اتاقی جداست؛ پیشنهاد می‌شود که رو‌به‌روی هم بنشینند تا با دقت همدیگر را ببییند، البته نه اینکه حریم را رعایت نکنند، اما چون مسئله ازدواج است باید خوب همدیگر را ببینند و صمیمی در عین رعایت احترام صحبت کنند.

 

وی در پایان گفت: در جلسه اول مطالب کلی باید مطرح شود و مسائل مالی بهتر است که مطرح نشود، صحبت‌ها در سه محور بیان شود؛ خلاصه‌ای از زندگی خود، انتظار از همسر آینده، توافق کردن روی قانون زندگی که حرف آخر را زن بزند یا مرد و یا حرف خداوند باشد که این بنا به علایق افراد تعیین می‌شود.

 

یادآور می‌شود، دوره آموزشی طرح دانشجو متدبر قرآن کریم با رویکرد خیرگزینی و با عنوان «خوانش قرآن، خوانش زندگی» ویژه دانشجویان به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و با همکاری دانشگاه فرهنگیان همدان با مشارکت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در حال اجراست.

 

این دوره قرآنی به‌مدت ۱۰ جلسه و با محوریت سوره‌های فلق، ناس، انشراح، همزه، نصر و حمد با تدریس سارا دادوند در حال برگزاری است که با توجه به اتمام ترم آموزشی دانشجویان و عدم حضور آنها در دانشگاه اختتامیه طرح به‌صورت حضوری برگزار و ادامه دوره به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی معتبر اعطا می‌شود.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.2.233 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 28 اردیبهشت,1403