برگزاری میزگرد «امام خمینی(ره) و تمدن جهان اسلام»

شنبه, 20 خرداد,1402

برگزاری میزگرد «امام خمینی(ره) و تمدن جهان اسلام»

طرح نغمه جاوید با عنوان رویداد بین‌المللی گستره جغرافیایی اندیشه امام(ره) با موضوع «امام خمینی(ره) و تمدن جهان اسلام» با حضور جمعی از اندیشمندان جهان اسلام و تحلیلگران حوزه‌های مختلف تمدنی ۱۰ خرداد در آمفی‌تئاتر دانشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

محمدحسن قدیری ابیانه؛ تحلیلگر حوزه اروپا و آمریکا درمیزگرد تخصصی این رویداد اظهار کرد: آن زمان که آمریکا و شوروی در اوج اقتدار و قدرت‌نمایی خود بودند امام‌خمینی(ره) شعار «نه شرقی و نه غربی» را مطرح کردند و ما امروز شاهدیم که نه تنها شوروی وجود ندارد بلکه چند بعدی شدن جهان، فروپاشی آمریکا و افول ارزش دلار را نظاره می‌کنیم و به اذعان دوست و دشمن در جهان، قطب بزرگ اسلامی در حال شکل‌گیری است.

وی بیان کرد: آن زمان پرچمدار مبارزات، مکتب مارکسیست بود و اعتقاد داشت بدون وابستگی به شرق یا غرب نمی‌توان ایستاد و مبارزه کرد تا اینکه با انقلاب اسلامی، نهضت اسلامی شکل گرفت تا این تفکر را که با حفظ استقلال می‌توان بود و ایستاد و مبارزه کرد را برای مردم تبیین کند.

این تحلیلگر حوزه اروپا و آمریکا گفت: در ذهن مارکسیست، عدم وابستگی انقلاب به یکی از ۲ جبهه قدرت، نقطه ضعف است و به سادگی و با چند انفجار در خیابان‌های تهران می‌توان این انقلاب نو پا را ساقط کرد. همین طرز تفکر و ضعیف انگاشتن انقلاب، در تحرکات و اغتشاشات چند ماه اخیر هم مشهود بود و ۴۴ سال است که دشمنان وعده می‌دهند که امروز و فرداست که دیگر جمهوری اسلامی ایران ساقط شود.

وی تصریح کرد: این تفکر در کنار امام هم بود که شما نمی‌توانید بر شاه پیروز شوید، حتی مخالفان شاه هم غلبه امام بر شاه را امری ناممکن می‌پنداشتند و پیشنهاد سازش را مطرح می‌کردند، در این شرایط امام مدعی بود که بلوک شرق در حال فروپاشی است و آینده خوبی را هم برای بلوک غرب متصور نبود.

«اسلام هراسی» به دلیل ترس غربی‌هاست

قدیری ابیانه عنوان کرد: ادواردو آنیلی ۴ سال قبل از انقلاب ایران مسلمان شد اما با پیروزی انقلاب با امام خمینی(ره) ملاقات کرد چون غرب به افکار انقلاب ما نیاز دارد چرا که به مرحله فاجعه رسیده است. غرب به پوچی رسیده اما همواره بر طبل «اسلام هراسی» می‌کوبند چرا که از جاذبه و زندگی جاری در تفکرات اسلام و نفوذ آن در بین آحاد جامعه می‌ترسند.

وی گفت: امروزه صهیونیست‌ها بر تمام رسانه‌های جهان حکومت می‌کنند. در هالیوود و شبکه‌های اینترنتی و رادیویی موفق شدند مسلمانان را دشمن مسیحیت و خود را دوستان مسیحیت معرفی کنند. آیات متعددی در قرآن به حضرت مریم و حضرت عیسی پرداخته است که اگر ما آن‌ها را نپذیریم مسلمان نیستیم و این در حالیست که  صهیونیست‌ها هیچ اعتقادی به این ۲ پیامبر ندارند و هیچ معجزه‌ای برای آن‌ها قائل نیستند و عیسی را فرزند گناه می‌دانند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم حقایق موجود در ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت را فراهم کنیم و به مردم ارائه دهیم راه برای بسیاری از روشنگری‌ها هموار خواهد شد. از ظرفیت حضور گردشگران در کشور استفاده کنیم به آن‌ها بگوییم که روحانی‌های عمامه مشکی ما از نسل اسماعیل و ابراهیم‌ هستند که همه ادیان به آن‌ها اعتقاد دارند و امام خمینی(ره) ما هم به همان نسل تعلق دارد و ما در تضاد با مبانی اصلی هیچ یک از ادیان الهی نیستیم.

وی مطرح کرد: در نوفل‌لوشاتو محضر امام(ره) رسیدم؛ آن زمان حزب توده بیانیه داد که مردم به گروه‌های کوچک تقسیم شده، چریکی حمله کنید و سربازان را بکشید. امام‌ در مقابل پیامی صادر کرد که مردم، اگر کسی به برادران ارتش حمله کرد خود را جلوی او سپر کنید و مردم گل در لوله تفنگ ارتشیان گذاشتند. در جلسه مهمانان خارجی در جماران امام فرمودند «صبر نکنید که قدرت بگیرید بعد اعتراض کنید؛ شما اعتراض کنید قدرت خواهید گرفت».

قدیری ابیانه اظهار کرد: امام صدای شکستن استخوان‌های شوروی را شنید و به پایداری آمریکا هم شک داشت و الان آمریکا به تزلزل و ناپایداری خود معترف است. اسرائیل در حال فروپاشی است. دلار از چرخه پول تجارت بین‌المللی کنار می‌رود و برای کشور آمریکا خطرناکتر از سقوط چندین بمب شیمیایی عمل خواهد کرد.

امام در پی حاکمیت اخلاق بود

در ادامه علی داستانی؛ مشاور پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اظهار کرد: امروز دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران با قدرت رسانه‌ای بر امام راحل تهاجم کرده و اندیشه و عمل او را تحریف می‌کنند. اندیشه امام راهگشاست و باید دوستداران امام به میدان بیایند و با تلاش مضاعف در حفظ و نشر آثار و تفکرات امام، که تبیین ولایت‌فقیه و اسلام ناب محمدی است اقدام کنند.

وی عنوان کرد: امام به‌عنوان یک شخصیت بین‌المللی مطرح است و نخبگان جهان با تعابیر متعدد از ایشان یاد می‌کنند که ملجأ و پناه تمام آزادی‌خواهان و مستضعفان و مفسر اصیل اسلام ناب است. اندیشه امام نه تنها بعد داخلی بلکه بعد جهانی دارد.

مشاور پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: نگاه محققانه به سیره و اندیشه امام، بیانیه قیام، طول نهضت و بعد از آن پیروزی انقلاب؛ احیای تمدن اسلامی را مطرح می‌کند که در جای جای اندیشه خود عزت و عظمت مسلمانان در تمدن اسلامی را بازخوانی کرده و به علل افول و تفرقه اشاره می‌کند. غربی‌ها در انحطاط‌ هستند و در مقابل شاهد تمدن‌سازی جهانی مسلمین هستیم.

وی گفت: وقتی سخن از اندیشه امام است، اندیشه دینی و اسلام ناب مد نظر است که امام از اسلام به‌عنوان دین ترقی سیاسی، آزادی، آزادگی، استقلال، محبت، رافت، اغماض و قانونِ مستند به برهان و متکی به منطق یاد می‌کند و به دنبال مکتب تذهیب و انسان‌سازی است.

داستانی گفت: در ابتدای انقلاب شعار غالب مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود اما امام جمهوریت و اسلامیت را مطرح کرد و در پی حاکمیت اخلاق بود چرا که امام یکی از بزرگان اخلاق محسوب می‌شود که خدامحوری در اندیشه و عمل او مهمترین اصل است و معتقد است حرکت باید انسان را به‌جایی برساند که نهایت آن کلمه توحید و توحید کلمه باشد.

وی بیان کرد: امام وقتی در پایان کلاس‌های درس خود، مناجات شعبانیه را می‌خواند قلب‌ها را منقلب می‌کرد. امام چشم‌انداز حرکت انقلابی خود را بازگشت به اخلاق در حکومت و سیاست تصویر کرده بود چون در اسلام حکومت و سیاست عاری از  اخلاق، بی‌ارزش است و حکومت نبوی بر اخلاق‌محوری تأکید دارد.

جریان مقاومت‌، نتیجه تفکر انقلاب اسلامی است

این کارشناس تخصصی حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: حرکت امام از آغاز تا پایان بر اساس توجه به فرهنگ‌سازی در ایران و جهان شکل گرفته است. فرهنگ موافق اسلام بسیار غنی است. امام کار فرهنگی را آغاز کرد چون فرهنگ منشأ بسیاری از مسائل است. اگر بتوانیم اصول و مبانی را با منطق و استدلال و برهان تبیین کنیم و اگر مردم بیدار شوند دیگر هیچ قدرت مادی نمی‌تواند در برابر آنان ایستادگی کند.

وی اظهار کرد: مقاومت‌هایی که امروزه در گوشه و کنار جهان شاهد هستیم، نتیجه تفکر انقلاب اسلامی است چون از ابتدا مخاطبان امام همه مستضعفان و مظلومان جهان بودند و او معتقد بود باید تشکل‌های بزرگ اسلامی و انسانی داشته باشیم و هرکس که در برابر استعمار و استثمار بایستد ما با او هستیم.

داستانی گفت: ماحصل نهضت امام در داخل و خارج از کشور، تاکید بر کار فرهنگی و عزت‌بخشی به مردم بود. در اندیشه‌ امام مردم همه کاره‌اند. اگر مردم به چیزی یا کسی رأی دادند که ما قبول نداشتیم، ما به نظر آن‌ها احترام خواهیم گذاشت. مردم مقررات اسلامی می‌خواهند پس کار فکری و فرهنگی انجام دهیم ولی در کار مردم دخالت نکنیم.

وی خاطرنشان ‌کرد: در اندیشه امام توجه به جهان اسلام از باب صدور فکر و اندیشه است اما دخالت در امور کشورداری آن‌ها ممنوع است. امام معتقد بود اول خود نظام باید مقتدر شود و سپس روابطی بر پایه چارچوب‌ها و احترام با دنیا برقرار کنیم تا برکت این موهبت را مردم احساس کنند.

معاون پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) عنوان کرد: امام معتقد است باید پاسخ دهیم، باید برای مردم حق انتقاد قائل باشیم و جامعه باید ظرفیت خود را بالا ببرد. امام جایگاه ویژه برای حقوق مردم و آزادی مردم مطرح کرد؛ درواقع عمل امام، عمل به جمهوری اسلامی است.

وی گفت: از اساسی‌ترین مبانی امام در تمدن اسلامی، اخلاق و آزادی و انسانیت است؛ مردم در چارچوب مقررات آزادند، مردم انقلاب کردند تا جمهوری اسلامی مستقر شود. در طول تاریخ هیچ فقیه و مرجعی به اندازه امام برای مردم جایگاه قائل نبود، امام با مردم شروع کرد، با مردم ادامه داد و با بدرقه مردم رفت.

تفرقه‌افکنان بین شیعه و سنی عمال استعمارند

دکتر سید راشد عباس نقوی؛ تحلیلگر حوزه شبه‌قاره هند اظهار کرد: ما در شبه قاره هند، شیعه و مسلمان بودیم اما در واقع نبودیم چون آن اسلام آسمانی و مصطفوی و علوی و مهدوی که امام خمینی(ره) معرفی کرد را نمی‌شناختیم.

وی گفت: زمانی در تمام شبه قاره هند، مسلمانان حکومت می‌کردند اما با ورود انگلیسی‌ها شبه قاره هندوستان تحت استعمار قرار گرفت و حتی محدوده‌ای را برای مسلمانان مشخص کردند و آموزش‌های اسلامی را تحریف کردند تا کسی با مسلمانان و اسلام اصیل ارتباط نگیرد.

این استاد دانشگاه پاکستانی عنوان کرد: در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها آموزش دادند که دین و مذهب با سیاست‌ کاری ندارد در همین موضوع اقبال لاهوری می‌گوید اگر دین را از سیاست جدا کنید چیزی جز دیکتاتوری باقی نمی‌ماند. دین را موضوعی انفرادی تبلیغ کردند. القا کردند که یا با روسیه باشید یا با آمریکا چرا که هیچ کشوری به رویکرد آزادانه کاری از پیش نخواهد برد.

وی تصریح کرد: تفکر انگلیسی اینگونه به جامعه القا کرده بود که پیشرفت در علم و تکنولوژی تنها توسط افراد تحصیلکرده در آمریکا و انگلستان رقم خواهد خورد و یک فرد بومی با تحصیل در منطقه خود حرفی برای گفتن نخواهد داشت و این شیوه را در پیش گرفته بودند که اگر بین مسلمان سنی و شیعه اختلاف و تفرقه ایجاد کنیم آنها خود را از بین خواهند برد.

این تحلیلگر حوزه شبه‌قاره هند گفت: در تفکر استعماری نسل جوان دانشجو باید از علما و روحانیت و دین دور باشد، اگر دکتر و مهندسی تمایلی به دین داشت، عقب مانده محسوب می‌شد؛ اما امام و نهضت او این مفاهیم را کاملاً تغییر داد و  با تفکر و اندیشه اسلامی در هم تنیدن دین و سیاست مفهومی شناخته شده برای جامعه هند و پاکستان شد.

وی ادامه دهد: شعار نه شرقی و نه غربی شعاری عادی نبود و در جوامع اسلامی تأثیر بسزایی گذاشت و ما به این باور رسیدیم که بدون وابستگی ‌هم می‌توان زیست و حکومتی آزاده را تجربه کرد و سازمان‌های مذهبی متوجه شدند که راه سومی هم وجود دارد.

عباس ‌نقوی اظهار کرد: کلمه ما می‌توانیم در ایران عادی است اما چقدر جرئت و حوصله و دلیری در این جمله نهفته است. در پاکستان وقتی این جمله و مفاهیم آن گفته شد، دانشجویان انرژی می‌گرفتند و در میادین اصلی شهر یا در مقابل سفارتخانه‌ها شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی سر می‌دادند.

وی افزود: امام با قاطعیت فرمود کسی که بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کند نه شیعه است نه سنی بلکه دست نشانده‌ استعمار است که از اربابان خود آموخته‌اند که تفرقه بینداز و حکومت کن.

این استاد دانشگاه پاکستان با تأکید بر اینکه اندیشه حضرت امام زنده است، تصریح کرد: اما دشمنان در پاکستان اجازه نمی‌دهند این کشور به سکون و آرامش برسد تا بتواند اندکی به قرائت امام از دین بپردازند و راه پیروزی را کشف کند.

انقلاب‌های جهان از انقلاب اسلامی ایده‌ گرفتند

در ادامه میزگرد سید جعفر قنادباشی؛ تحلیلگر حوزه آفریقا اظهار کرد: امام معماهای حل نشده‌ بزرگان را حل کرد؛ آنچه را که دیگران ادعای حل کردنش را داشتند امام با عمل و تفکر خود مرتفع کرد.

وی گفت: نلسون ماندلا را وارونه به ما معرفی کرده‌اند، کسی که با صلح و آرامش و بدون خونریزی بر آپارتاید پیروز شد، محکوم به اعدام بود و با یک درصد تخفیف او را به جزیره‌ای تبعید و زندانی کردند چون شاخه نظامی حزب کنگره آفریقا به نام «نیزه‌ ملت» را ایجاد کرده بود.

این تحلیلگر حوزه آفریقا گفت: در بیانات ماندلا موجود است زمانی‌ که کسی از ما یاد نکرد ایرانیان به ما امداد رساندند ما نمی‌دانستیم چه کاری باید از پیش ببریم اما از انقلاب ایران و فکر و عقیده‌ لحظه به لحظه‌ای امام انقلاب ایده گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با بهره‌گیری از تجربه‌ پیامبر و با درایت و منطق ویژه‌ خود در سفر به ایران هیچ طیفی را کنار خود ننشاند تا کسی از نام او سوء‌استفاده نکرده و به بیت‌المال دست اندازی نکند. نه به دانشگاه رفت و نه در مسجد با مردم دیدار کرد بلکه بهشت زهرا(س) را انتخاب کرد که عامل تفرقه نباشد.

قنادباشی عنوان کرد: اخوان‌المسلمین بزرگترین حزب موجود در جهان است که تا  به حال چهار بار تغییر استراتژی داده است اما امام نهضت خود را با مطالعه شروع کرد و حزب جدیدی ایجاد نکرد و شعب احزاب در سراسر کشور را با شاگردان تربیت کرده خود مجهز کرد، امام ۳۰ سال در امر تربیت بود، تربیت طلبه‌هایی که اگر کسی مال مردم می‌خورد او را منزوی می‌کردند و همواره به دنبال ساده زیستی بودند.

وی گفت: برهان‌الدین ربانی از افغانستان به ایران آمد و گریه کرد که من ۱۵ نفر نیروی گوش به فرمان و پاکدست چون طلبه‌های امام خمینی(ره) ندارم. امام از فرصت حج برای برائت از مشرکین استفاده کرد و هر سال نخبگان دنیا را به‌عنوان هفته وحدت دور هم گرد آورد.

این تحلیلگر حوزه آفریقا اظهار کرد: شیخ زکزاکی سال ۱۳۵۸ در بیمارستان قلب با امام راحل دیدار کرد و قرآنی هدیه گرفت؛ او رفت و میلیون‌ها انسان را با خود همراه کرد و هر سال هم شهدای بسیاری در راه اسلام هدیه می‌کنند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 44.200.179.138 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403