در سمینار «توسعه مهارت‌های فردی» تبیین شد لازمه رشد انسان چیست؟

پنجشنبه, 18 خرداد,1402

در سمینار «توسعه مهارت‌های فردی» تبیین شد لازمه رشد انسان چیست؟

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان قم، سمینار «توسعه مهارت‌های فردی» به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واحد قم با همکاری اداره امور فرهنگی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات دکتر الوانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران برگزار شد.

در این سمینار، جبار باباشاهی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تفکر عظمت بیان کرد: تفکر عظمت به‌معنای آن است که خودمان را بزرگ ببینیم و ایمان داشته باشیم که می‌توانیم کاری انجام بدهیم بنابراین باید خودمان را باعظمت و بزرگ ببینیم.

وی با اشاره به اینکه لازمه رشد و عظمت، دور شدن از منطقه امن و ترس زندگی است، افزود: انسان تا زمانی که از منطقه امن زندگی که به‌طورمثال می‌تواند شغل با منبع درآمد ثابت است، خارج شویم. کسی که میل به یادگیری نداشته باشد درواقع خود را نسبت به کسب مهارت و یادگیری بی‌نیاز بداند، صنعت هم نسبت به او بی‌نیاز است.

باباشاهی با اشاره به اینکه دو نوع تفکر رشد و عظمت و تفکر حفظ وضعیت موجود داریم، ادامه داد: انسان حق انتخاب دارد که وضعیت موجود را بپذیرد و یا آن را تغییر بدهد، تفکر ثبات به‌دنبال آن است که مشاهده کند چه اتفاقی می‌افتد اما تفکر رشد یعنی انسان باید ریسک کند.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد از دوران مدرسه به علت محافظت و مراقبت بیش‌ازحد والدین هیچ‌وقت عادت به ریسک‌پذیری ندارند، این دسته از افراد باید از منطقه آرامش و راحتی خود خارج شوند و ریسک منطقی انجام بدهند.

باباشاهی با اشاره به اینکه انسان باید گذشته را فراموش کند و به‌دنبال ساختن آینده باشد زیرا آینده بزرگ، نیازمند گذشته بزرگ نیست، اظهار کرد: آنچه که تحت کنترل ما هستند را باید تغییر بدهیم تا رشد کنیم، به‌طورمثال گذشته و اعتقادات خانوادگی تحت کنترل شما نیست اما گشتن سه ساعته در فضای مجازی تحت کنترل شما است.

وی با بیان اینکه تورم کشور تحت کنترل ما نیست، بیان کرد: کارکردن و کسب درآمد بالا، کشف استعداد، پشتکار و مدیریت زمان تحت کنترل ما است که باید به‌خوبی آن را مدیریت کنیم بنابراین به آنچه که تحت کنترل ماست باید فکر کنیم.

باباشاهی درباره تئوری انتخاب اظهار کرد: انسان محصول شرایط زندگی‌اش نیست بلکه محصول تفکرات خودش است؛ تئوری انتخاب یعنی مراقبت از تصمیم‌گیری‌های خودمان، درواقع ما باید برای تصمیم‌گیری‌های خود ارزش قائل باشیم.

وی بیان کرد: به شانس اعتقاد نداشته باشیم اما به کار سخت باید ایمان داشته باشیم، شانس در مسیر افرادی قرار می‌گیرد که خود را برای موقعیت مناسب آماده کرده باشد درواقع باید آماده‌سازی یا کار سخت را انجام دهیم و سپس انتظار شانس داشته باشیم.

باباشاهی با اشاره به ضرورت مدیریت زمان اظهار کرد: مدیریت زمان به‌معنای زیاد کار کردن نیست بلکه به‌معنای بهره‌برداری مناسب از زمان است و کیفیت زندگی انسان تابع مدیریت زمان است؛ نکته حائز اهمیت در این مسئله مدیریت زمان استفاده از فضای مجازی در روزمره است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مدیریت زمان یعنی باید هدف‌گذاری کرده و اولویت‌بندی کنیم، بیان کرد: انسان‌ها عامل هستند یا رؤیاباف و واکنشی؛ انسان‌های عامل کاری را که قصد انجام دادن آن را دارند، بلافاصله به سرانجام می‌رسانند و انسان‌های رؤیاباف آن را به تعویض می‌اندازند.

وی تصریح کرد: زندگی راحت اقدامات و پول راحت نیاز دارد و لازمه آن داشتن شغل خوب و مناسب است در ابتدا انسان باید از سردرگمی خارج شود و در هدف‌گذاری خود مشخص کند تا بداند در آینده قرار است در چه جایگاهی باشد درواقع زندگی انسان باید تکاملی و رو به رشد بوده و پیچدگی نداشته باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.191.157.186 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403