آیین رونمایی از پوستر همایش ملی "مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت"

چهار شنبه, 27 اردیبهشت,1402

آیین رونمایی از پوستر همایش ملی "مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت"

آیین رونمایی از پوستر همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تالار شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین رونمایی از پوستر همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» با حضور دکتر سید محمود رضا آقامیری، رییس دانشگاه شهید بهشتی؛ دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ دکتر کمال خدایی، رییس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی؛ جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه در تالار شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر خدایی، رییس جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم گفت: از همراهی رییس دانشگاه شهید بهشتی و نیز حمایت‌های رییس جهاد دانشگاهی و تمامی اساتیدی که در کمیته‌های علمی همایش زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: موضوع مسئولیت اجتماعی چند دهه‌ای است که در دنیا پررنگ شده است؛ هر چند که در کتب و متون دینی ما نیز در رابطه با این موضوع سخن گفته شده است. البته کشورهای غربی در راستای این موضوع پیشتاز هستند و این مسئله طی یک دهه اخیر در کشور ما نیز پررنگ‌تر شده است.

خدایی بیان کرد: رییس جمهور در هیئت دولت وزارت تعاون را مسئول شیوه‌نامه تعامل شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی کردند که این مسئله نشان از اهمیت موضوع دارد. ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی، یکپارچه کردن اقدامات مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظام دانشی و ... از جمله اهداف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است. اقدامات اولیه برای برگزاری ۷۰ نشست تخصصی در مورد این همایش برگزار شده و کمیته‌های علمی آن نیز شکل گرفته است تا بتوانیم اولین همایش مسئولیت اجتماعی را در خور شأن برند دانشگاه شهید بهشتی و جهاددانشگاهی برگزار کنیم.

دکتر آقامیری، رییس دانشگاه شهید بهشتی تهران و رییس همایش ملی "مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت" نیز در سخنانی بیان کرد: ما به چند دلیل احساس می‌کنیم که مسئله مسئولیت اجتماعی مهم است و باید پیگیری شود. دانشگاه بهترین مکان برای ترویج موضوع مسئولیت اجتماعی در جامعه است. از طرفی نیز هر مقوله‌ای که به صورت علمی بدان پرداخته نشود، تأثیرگذار نیست.

وی افزود: این همایش شاید جزو معدود نشست‌ها و هماهنگی‌هایی است که بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه‌ها انجام می‌شود که از این بابت بسیار خرسندیم. دانشگاه اگر می‌خواهد مسئله‌محور شود، باید به صورت جدی وارد شود که این جدی بودن در کنار همکاری با جهاددانشگاهی به عنوان عنصر کنشگر و اثرگذار در بحث علم و فناوری و مسائل دانشگاه به خوبی پیش می‌رود.

آقامیری تصریح کرد: امیدوارم در این همکاری بتوانیم در موضوع مورد نظر  که از ضروریات جامعه است، اثرگذاری علمی داشته باشیم و نقشه راهی برای کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی ایجاد شود.

دکتر کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی تصریح کرد: امام صادق (ع) خطاب به شیعیان فرمودند که زینت ما باشید. چنانچه به این فرمایش امام (ع) عمل کنیم، سره از ناسره را تشخیص داده و در مسیر صحیح حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: همکاری بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی را به فال نیک می‌گیریم. نهادها حلقه‌های واسط میان افراد و جامعه هستند که یکی از این نهادها دانشگاه و دیگری صنعت است. چنانچه این دو نهاد به خوبی در حوزه مسئولیت اجتماعی گام بردارند، جامعه نیز از ثمرات آن بهره‌مند شده و در این زمینه از آگاهی کافی برخوردار خواهد شد.

کلانتر مهرجردی گفت: اساساً همه نهادها باید تداوم و زیست خود را براساس نیاز اجتماعی و نیاز مردم تعریف کنند لذا موضوع مهم در عملکرد این نهادها توجه به نقش و تفکرات افکار عمومی است که به این تراز در قالب اجتماعی، مسئولیت اجتماعی گفته می‌شود. البته اگر بخواهیم بدون مبانی نظری محکم وارد این مسئله شویم، به جایی نخواهیم رسید. لذا برای رسیدن به این مهم باید در چارچوب مبانی خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: غربی‌ها بسیاری از علوم اسلامی و شرقی را به یغما برده و دوباره این علوم را به شرق و با دیدگاه خود دیکته کردند؛ در صورتی که بسیاری از این علوم ریشه اسلامی و شرقی داشتند. امیدواریم که بتوانیم با تکیه بر مبانی علمی و دینی خود، اصول مسئولیت اجتماعی را  نهادینه کنیم، لذا نکته مهم تکیه بر مبانی خودی است که بتوانیم اصول مسئولیت اجتماعی بر پایه مبانی خودی را به دست آوریم که اصحاب دانشگاه بتوانند از آن استفاده کرده و نظریات خود در این زمینه را به خوبی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه اصولاً دانشگاه بر پایه سه اصل تولید علم، تربیت کنشگر و خدمات اجتماعی قرار دارد، گفت: اگر دانشگاه بتواند نفع اجتماعی به جامعه برساند، می‌تواند مسئولیت اجتماعی را به خوبی به جای آورد. امروز وظیفه داریم که کندی مسئولیت اجتماعی در جامعه را جبران کنیم. غربی‌ها چندین دهه است که جلوتر از ما به این موضوع پرداخته‌اند، بنابراین، امروز باید ضمن توجه به تجربیات دیگران، مبادی و مبانی مکتبی خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی به دست آورده و در این راستا گام برداریم.

در ادامه این مراسم، با حضور مسئولان حاضر در جلسه، از پوستر همایش ملی "مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت" رونمایی شد.

 

 

رسانه مسئولیت اجتماعی: دبیر همایش ملی «مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت» در آئین رونمایی از پوستر همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت، با شاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی بر درک دقیق از مفهوم این کلید واژه در سازمان ها و نهاد ها تاکید کرد.

همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه

به گزارش رسانه مسئولیت اجتماعی: در این مراسم  دکتر کمال خدایی ریاست جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به جایگاه مسئولیت اجتماعی در فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت:  موضوع مسئولیت اجتماعی، اگرچه در اکثر متون مذهبی و دکتر خداییدینی ما بر آن تاکید شده است اما امروزه این کشورهای غربی هستند که در این حوزه از ما پیشی گرفته اند و برای گسترش آن آئین نامه ها و قوانینی را تدوین کرده اند.

وی افزود: در یک دهه گذشته بحث مسئولیت اجتماعی در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.

با اینحال آنچه که در کشورهای غربی به عنوان مسئولیت اجتماعی ترویج می شود، ممکن است در برخی موارد با فرهنگ بومی و سنتی همخوانی نداشته باشد.

از سوی دیگر در کشور ما، مفهوم مسئولیت اجتماعی به  خوبی درک نشده است و حتی عده ای آن را با فعالیت های خیریه اشتباه می گیرند.

در برخی از سازمان ها به دلیل عدم آگاهی از مفهوم واقعی مسئولیت اجتماعی، هزینه های زیادی تحت عنوان مسئولیت بر سازمان تحمیل شده است.

این روند تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور، به وزارت تعاون دستور داد تا شیوه نامه هزینه کرد سازمان ها و نهادها در حوزه مسئولیت اجتماعی  تدوین کند.

دبیر اولین همایش ملی مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت، افزود:  در همین راستا، جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۷ مرکز پایش مسئولیت های اجتماعی و فرهنگی را در واحد دانشگاهی شهید بهشتی تشکیل داد.

از جمله اهدافی که این مرکز دنبال می کند، ترویج گفتمان مسئولیت پذیری اجتماعی و یکپارچه سازی و روزآمد کردن مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظام دانشی و همچنین نظریه پردازی در جهت دستیابی به شاخص های کارآمد مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه و صنعت متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشورمان است.

دکتر خدایی گفت: پس از تاسیس این مرکز، برنامه هایی تدوین شد که یکی از برنامه ها، برگزاری همایش سالانه مسئولیت اجتماعی است که به زودی اولین همایش آن را برگزار خواهیم کرد. اقدامات اولیه برای برگزاری همایش در سال ۱۴۰۰ آغاز شد و بیش از ۷۰ نشست با حضور اساتید و  فعالان حوزه مسئولیت اجتماعی و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از دیگر نهادها و سازمان ها  برگزار شده است.

در طول این مدت کمیته های علمی تشکیل و عزیزان در این کمیته ها حضور دارند تا انشاءالله بتوانیم همایشی در شأن دانشگاه شهید بهشتی و برند جهاد دانشگاهی برگزار کنیم.

در ادامه این مراسم دکتر سید محمودرضا آقامیری رئیس همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) با اشاره به اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی گفت: ما به دلایل متعددی احساس می کنیم بحث «مسئولیت اجتماعی» به عنوان یک موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر ما دانشگاه بهترین جایی است که می تواند این بحث را در سطح جامعه مطرح کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی
وی افزود: از طرف دیگر هر مقوله ای که به طور علمی با آن برخورد نشود، نمی توان انتظار داشت که از آن نتیجه خوبی دریافت کرد. بر این اساس ما تصمیم گرفتیم این مباحثی که از ۳ سال پیش مطرح شده است را در یک چارچوب علمی مورد سنجش قرار دهیم تا نتیجه بهتری از آن به دست آوریم.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به همکاری نزدیک میان جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی گفت: این همایش یکی از معدود نشست های مشترک بین جهاد دانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی است که قرار است برگزار شود و به عقیده من این یک کار زیبایی است که در حال انجام شدن است. ما خوشحال هستیم که دانشگاه شهید بهشتی در کنار جهاد دانشگاهی شهید بهشتی و جهاد دانشگاهی کشور این کار را پیش می برند.
وی تاکید کرد: دانشگاه اگر بخواهد مساله محور پیش برود باید به همین نحو پیش برود. مساله امروز ما موضوع مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه باید در این موضوع جدی وارد شود.
آقامیری در پایان گفت: این همکاری به پیشنهاد جهاد دانشگاهی صورت گرفت و تمام مراحل مطالعاتی آن توسط این جهاد انجام شد. این بدان معنی است که امروز جهاد دانشگاهی به عنوان یک عنصر کنشگر و اثرگذار در مسائل علمی و اجتماعی در کنار دانشگاه حضور دارد.

رسانه مسئولیت اجتماعی حامی رسانه ای نخستین همایش ملی مسئولیت اجتماعی دانشگاه و صنعت است.

در ادامه این مراسم دکتر علیرضا کلانتر، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به فلسفه و هدف برگزاری این همایش توسط جهاد دانشگاهی اظهار کرد: سازمان ها و نهادها، حلقه واسطه میان افراد و جامعه هستند. دانشگاه و صنعت از جمله همین سازمان ها هستند که میان فرد و جامعه نقش ایفا می کنند.

کلانتر افزود: مسله مهمی که اخیراً مطرح شده، این است که این سازمان ها و نهاد ها تنها باید به وظیفه ای که برای آنان مشخص شده است، به بقای خود ادامه دهند یا آنکه بقای آنان باید به موضوعی حیاتی پیوند بخورد؟ در پاسخ باید گفت که تمامی نهادها و سازمانه ها باید زیست خود را براساس نیاز اجتماعی و نیاز مردم تعریف کنند. به عبارت دیگر آنچه که مهم و اساسی است، توجه سازمان ها و نهاد ها به آثرگذاری آنان بر تصورات جامعه و افکار عمومی به عملکرد آنان است. در یک کلام خروجی عملکرد سازمان ها «مسئولیت اجتماعی» آنان می شود.

وی با بیان نقل قول از شهید مطهری ادامه داد: «بسیاری از مبانی حوزه های علمی در جهان غرب که در قالب متد ما را در چارچوب ان قرار داده است، ناشی از دستاوردهای علمی است که از تمدن ایرانی برده اند».

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی  ابراز عقیده کرد: شما ببینید بسیاری از علوم را که غرب از شرق گرفته است، یک سری اصول را به شرق دیکته کرد، تا جایی که اگر بخواهید یک مقاله بنویسید، باید به آنها استناد کنید در حالی که مبانی علمی که در غرب بود،؛متعلق به آن نبود.

وی ادامه داد: در موضوع مسئولیت اجتماعی نیز وضعیت به همین گونه است. ما در مبادی و مبانی خودمان بر این موضع تاکید شده است. اساساً محور بحث  قرآن، همین مسئولیت اجتماعی است.

وی با تاکید بر این موضوع که باید اصول و مبانی مسئولیت اجتماعی بومی سازی شود، گفت: باید این اصول در چارچوب مبانی و مبادی خودمان تعریف شود. ما نباید از دستاوردها و تجربیات خودمان در این موضوع غافل شویم.

 

 

به نقل از خبرگزاری ایکنا

به گزارش خبرنگار ایکنا، آئین رونمایی از پوستر همایش ملی «مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت» امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در محل تالار شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، خدایی، رئیس جهاددانشگاهی واحد دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی اظهار کرد: از همراهی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و نیز حمایت‌های رئیس جهاددانشگاهی و تمامی اساتیدی که در کمیته‌های علمی همایش زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

وی افزود: موضوع مسئولیت اجتماعی چند دهه‌ای است که در دنیا پررنگ شده است؛ هر چند که در کتب و متون دینی ما نیز در رابطه با این موضوع سخن گفته شده است. البته کشورهای غربی در راستای این موضوع پیشتاز هستند و این مسئله طی یک دهه اخیر در کشور ما نیز پررنگ‌تر شده است.

خدایی بیان کرد: رئیس جمهور در هیئت دولت وزارت تعاون را مسئول شیوه‌نامه تعامل شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی کردند که این مسئله نشان از اهمیت موضوع دارد. ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی، یکپارچه کردن اقدامات مسئولیت اجتماعی مبتنی بر نظام دانشی و ... از جمله اهداف مرکز پایش مسئولیت اجتماعی است.

وی ادامه داد: اقدامات اولیه برای برگزاری ۷۰ نشست تخصصی در مورد این همایش برگزار شده و کمیته‌های علمی آن نیز شکل گرفته است تا بتوانیم اولین همایش مسئولیت اجتماعی را در خور شأن برند دانشگاه شهید بهشتی و جهاددانشگاهی برگزار کنیم.

ترویج مسئولیت اجتماعی در دانشگاه 

در ادامه این مراسم آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی تهران و رئیس همایش ملی مسئولیت اجتماعی؛ دانشگاه و صنعت نیز در سخنانی بیان کرد: ما به چند دلیل احساس می‌کنیم که مسئله مسئولیت اجتماعی مهم است و باید پیگیری شود. دانشگاه بهترین مکان برای ترویج موضوع مسئولیت اجتماعی در جامعه است. از طرفی نیز هر مقوله‌ای که به صورت علمی بدان پرداخته نشود، تأثیرگذار نیست.

وی افزود: این همایش شاید جزو معدود نشست‌ها و هماهنگی‌هایی است که بین جهاددانشگاهی و دانشگاه‌ها انجام می‌شود که از این بابت بسیار خرسندیم. دانشگاه اگر می‌خواهد مسئله محور شود باید به صورت جدی وارد شود که این جدی بودن در کنار همکاری با جهاددانشگاهی به عنوان عنصر کنشگر و اثرگذار در بحث علم و فناوری و مسائل دانشگاه به خوبی پیش می‌رود.

آقامیری تصریح کرد: امیدوارم در این همکاری بتوانیم در موضوع مورد نظر  که از ضروریات جامعه است، اثرگذاری علمی داشته باشیم و نقشه راهی برای کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی ایجاد شود.

در ادامه‌، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در سخنانی تصریح کرد: امام صادق(ع) خطاب به شیعیان فرمودند که زینت ما باشید. چنانچه به این فرمایش امام(ع) عمل کنیم، سره از ناسره را تشخیص داده و در مسیر صحیح حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: همکاری بین جهاددانشگاهی و دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با برگزاری همایش مسئولیت اجتماعی را به فال نیک می‌گیریم. نهادها حلقه‌های واسط میان افراد و جامعه هستند که یکی از این نهادها دانشگاه و دیگری صنعت است. چنانچه این دو نهاد به خوبی در حوزه مسئولیت اجتماعی گام بردارند، جامعه نیز از ثمرات آن بهره‌مند شده و در این زمینه از آگاهی کافی برخوردار خواهد شد.

کلانتر مهرجردی گفت: اساساً همه نهادها باید تداوم و زیست خود را براساس نیاز اجتماعی و نیاز مردم تعریف کنند لذا موضوع مهم در عملکرد این نهادها توجه به نقش و تفکرات افکار عمومی است که به این تراز در قالب اجتماعی، مسئولیت اجتماعی گفته می‌شود. البته اگر بخواهیم بدون مبانی نظری محکم وارد این مسئله شویم، به جایی نخواهیم رسید. لذا برای رسیدن به این مهم باید در چارچوب مبانی خود عمل کنیم.

وی تصریح کرد: غربی‌ها بسیاری از علوم اسلامی و شرقی را به یغما برده و دوباره این علوم را به شرق و با دیدگاه خود دیکته کردند؛ در صورتی که بسیاری از این علوم ریشه اسلامی و شرقی داشتند. امیدواریم که بتوانیم با تکیه بر مبانی علمی و دینی خود، اصول مسئولیت اجتماعی را  نهادینه کنیم، لذا نکته مهم تکیه بر مبانی خودی است که بتوانیم اصول مسئولیت اجتماعی بر پایه مبانی خودی را به دست آوریم که اصحاب دانشگاه بتوانند از آن استفاده کرده و نظریات خود در این زمینه را به خوبی ارائه دهند. 

نفع اجتماعی دانشگاه

وی با بیان اینکه اصولاً دانشگاه بر پایه سه اصل تولید علم، تربیت کنشگر و خدمات اجتماعی قرار دارد، گفت: اگر دانشگاه بتواند نفع اجتماعی به جامعه برساند، می‌تواند مسئولیت اجتماعی را به خوبی به جای آورد. امروز وظیفه داریم که کندی مسئولیت اجتماعی در جامعه را جبران کنیم. غربی‌ها چندین دهه است که جلوتر از ما به این موضوع پرداخته‌اند، بنابراین، امروز باید ضمن توجه به تجربیات دیگران، مبادی و مبانی مکتبی خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی به دست آورده و در این راستا گام برداریم.

در ادامه این مراسم، با حضور مسئولان حاضر در جلسه، از پوستر همایش ملی مسئولیت اجتماعی ؛ دانشگاه و صنعت رونمایی به عمل آمد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.149.243.32 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403