حجاب موجب سلامت روانی جامعه می‌شود

چهار شنبه, 27 اردیبهشت,1402

حجاب موجب سلامت روانی جامعه می‌شود

به گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان، امروز، ۲۵ اردیبهشت در کرسی علمی و ترویجی با موضوع حجاب و عقلانیت، گفت: در کتاب‌های لغت تاریخی ازجمله کتاب «مقاييس اللغة» در معنای لغوی حجاب به عنوان پرده به کار رفته است اما اصطلاح حجاب در جامعه به معنای پوشش و عفت است.

وی با بیان اینکه آنچه در قرآن و روایات به عنوان معنای حجاب به کار رفته، عفت است، خاطرنشان کرد: برای تبیین حجاب و عقلانیت ابتدا باید به معنای عقل که همان قدرت تشخیص یک واقعیت است توجه کرد.

خدایی با بیان اینکه شهوت و غضب رقبای عقل هستند و  عقل دارای اقسامی خاص است، ادامه داد: شبهات در خصوص حجاب و عفاف به سه بخش شبهات در خصوص مبانی عقلانی حجاب، شبهات مربوط به اصول عقلانی و شبهات روش‌های عقلانی حجاب، تقسیم می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه شبهات مبانی عقلانی مربوط به حجاب و عفاف در ارتباط با شبهات بود و نبود حجاب است که باید به آن پاسخ داد، گفت: شبهات اصول عقلانی حجاب مربوط به شبهات پیرامون باید و نبایدهای حجاب است.

وی با بیان اینکه گاهی در پاسخ به مسئله حجاب گفته می‌شود که به جای حجاب اول به مفاسد اقتصادی توجه کنید، گفت: اگر چیزی خلاف قانون باشد و خط قرمزهای عقلی را عبور کرد باید با آن برخورد کرد چراکه خلاف کرده است.

خدایی با بیان اینکه مسائل فرهنگی را باید پازل‌وار ببینیم و اینکه به شکل مقطعی به این مسائل ورود کنیم، به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم، گفت: بحث پوشش در دنیا یک بحث اجتماعی است و در تمام کشورهای دنیا افراد نمی‌تواند با هر پوششی وارد جامعه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه تبیین و مسئله‌گری حجاب در سطح جامعه باید به حدی برسد که خود جامعه مسئله ارزان شدن لباس اسلامی را ارائه دهد، گفت: سلامت بهداشت روانی در قرآن بحث کاربردی موفق است و حجاب نقش اساسی در بهداشت و سلامت روانی بانوان و جامعه دارد.

وی گفت: در تمام فیلم‌های دوران پهلوی می‌بینیم که زنان نقش‌ انسان‌های رقاصه را بازی می‌کنند که این امر نشان از توطئه دشمن از طریق رژیم پهلوی برای کاهش جایگاه زنان است.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.16.76.43 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403