بخشی از درسگفتار همان هیچ شو جلسه بیست و هشتم:
در کتاب فیه ما فیه، در بابِ ضرورت خویشتنداری در برابرِ نارواییها و انحرافات و اِعمال حداکثر تدریج و تانی در اصلاح آنها به نکاتی بسیار خواندنی و درخورِ توجه و تأمل بر میخوریم که از نظر اصولِ تعلیم و تربیت جدید نیز واجد کمال اهمیت است:
از صد کژی یک کژی را میگویند تا او را دشوار نیاید و باقیِ کژیهایش را میپوشانند، بلکه مدحش میکنند که آن کَژَت راست است تا به تدریج این کژیها را یکیک از او دفع میکنند. هم چنانکه معلم، کودکی را خط آموزد. چون به سطر رسد، کودک سطر مینویسد و به معلم مینماید. پیش معلم آن همه کژ است و بد.
با وی به طریقِ صنعت و مدارا میگوید که جمله نیک است و نیکو نبشتی، احسنت! اِلا یک طرف را بد نبشتی، چنین میباید نبشتن، و باقی را تحسین میگوید تا دل او نَرَمَد و ضعف او به آن تحسین، قوّت میگیرد و همچنان به تدریج تعلیم میکنند.
جهت استفاده از فایل صوتی این جلسه از درسگفتار همان هیچ شو میتوانید به آرشیو رادیو رویتاب مراجعه فرمایید
🕌درسگفتار همان هیچ شو
📚شرحی مفهومی و موضوعی بر مقالات شمس تبریزی
🎙در بیان و بنان
دکتر پویا پایداری
🏫جلسهٔ بیست و هشتم
زیبانگری؛ عیب جویی
📆 یکشنبه
۱۴۰۳٫۰۱٫۱۹
🌙شب بیست و هشتم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🕰ساعت: ۲۱:۳۰
📕«در این دنیا که همه میکوشند چیزی شوند تو"هیچ" شو. در انسان نه ظنِ منیّت بلکه معرفتِ هیچ بودن اهمیت دارد.»
🔗محورهای خاص:
🎈« عيبي باشد در آدمي كه هزار هُنر را بپوشاند و يك هُنر باشد كه هزار عيب را بپوشاند. آن يكي را همه عيبها نبُودْ اِلاٌ كينه دار بود ، هنُرهاش را پوشانيد و سرانجامشْ چه شد ؟ وَ اِنّ عَلَيك الْلعْنُه .
خود ِمردم ِنيك را نظر بر عيب كِي باشد؟ »
🎈عیبجویی از دیگران، موجب بیخبری و غفلت از جهان غیب
🎈 عیبگویان بیشتر گم کرده راه
🎈 از صد کژی یک کژی را میگویند تا او را دشوار نیاید..
🎈آب اگر در روغنِ جوشان کنی//دیگران و دیگ را ویران کنی
🎈 غیبجویان محبوسان اندر بو و رنگ
🎈نکوهش از نظر حافظ
یارب آن زاهد خودبین که به جز عیب ندید//دود آهیش در آیینه ادراک انداز
🎈حکایت فریفتن روستایی شهری را و به دعوت خواندن او