نشست دوم از طرح ملی فصل سخن

سه شنبه, 17 بهمن,1402

نشست دوم از طرح ملی فصل سخن

دومین نشست از طرح ملی فصل با همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی و همکاری دانشکده مهندسی برق در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار گردید.
به گزارش خبر گزاری ایسنا- شعبه سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی نخستین نشست از پنجمین دوره از طرح ملی فصل سخن در مورخ 15 بهمن ماه 1402 از ساعت 13:30 الی 15:30 با محوریت بررسی و تحلیل کتاب «مقدمه ای بر اخلاق مهندسی و اخلاق پژوهشی» تالیف پروفسور علی خاکی صدیق استاد تمام برجسته گروه کنترل دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی در سالن جلسات دانشکده مهندسی برق این دانشگاه برگزار گردید. همچنین پخش زنده این مراسم از طریق رویتاب جهت بهرهمندی مخاطبین فراهم گردیده بود.


این نشست میزبان اساتید برجسته دانشکده مهندسی برق و همچنین ریاست محترم سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی به ترتیب: 1. دکتر مهدی علیاری (دانشیار گروه کنترل دانشکده مهندسی برق) 2. دکتر حبیب اله اصغری (رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیر الدین طوسی)3.  دکتر محمدی میخوش (معاون فرهنگی و پژوهشگر فعال حوزه جامعه شناسی) به عنوان استاد مدعو و به طور خاص مولف محترم کتاب، پروفسور علی خاکی صدیق (استاد تمام گروه کنترل دانشکده مهندسی برق) بود که بار علمی و وزانت نشست را دوچندان می نمود. همچنین حضور برجسته پژوهشگران مقطع تحصیلات تکمیلی از قرار: 1. مهندس سمیرا رضایی (دانشجوی مقطع دکتری مهندسی الکترونیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) 2. مهندس احسان شاهی (دانشجوی مقطع ارشد مهندسی قدرت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) و جناب سعید کفش دوززاده (دانشجوی مستعد کارشناسی مهندسی برق- قدرت دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی) به عنوان مجری کارشناس این نشست را تکمیل نمود.


در ابتدای سخن، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و طرح بحث توسط مجری، دکتر خاکی صدیق (مولف) به معرفی اثر و هدف ایشان از انتشار این اثر سخن گفتند. در ادامه دکتر محمدی میخوش ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه از جنبه های مثبت این اثر و چالش موجود مبحث اخلاق در حوزه مهندسی سخن گفتند و خاطر نشان کردند که بررسی و تحلیل چنین اثری در جامعه بسیار حائز اهمیت است. در ادامه، دکتر حبیب اله اصغری با توجه به حوزه تحقیقاتی خویش که در زمینه تشخیص تقلب در متون علمی و مقالات است بیان کردند که این کتاب در کشور سرآمد بوده و بحث های خوبی را در حوزه رعایت اخلاق مطرح نموده اما با توجه به نیاز جهان امروز و کاربرد هوش مصنوعی و تحقیقات جدید باید مورد بازنگری قرار گیرد.
 همچنین دیگر استاد حاضر در نشست، دکتر علیاری، ضمن بیان نکات مثبت این کتاب و اشاره به اینکه همواره در تدریس درس سمینار کتاب دکتر خاکی صدیق با وسواس زیادی به دانشجویان جهت مطالعه توصیه می شود اما جای مطلب وجود دارد که مصداق های عملی باید برای مقوله اخلاق در مهندسی ذکر گردد. همچنین ایشان ضمن تمجید از فصل آخر این کتاب اشاره داشتند که این فصل به طرز جامعی به اثر این کتاب در جامعه اشاره می کند.
در ادامه بحث و گفتگو میان حاضرین بسط پیدا کرد و دکتر خاکی صدیق  در جمع بندی نهایی خود ضمن تشکر از اینکه این نشست موجب شد تا این کتاب پیشنهادات فوق العاده ای دریافت کند و منجر به دیده شدن کمبود ها گردد ابراز خرسندی نمودند و خاطر نشان کردند که این نکات ارزشمند قطعا در ویرایش بعدی این کتاب تاثیر به سزایی خواهد داشت. در انتها از ایشان و کلیه اساتید و دانشجویان مدعو تقدیر شایسته ای به عمل آمد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.22.77.149 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: یکشنبه, 30 اردیبهشت,1403