توسعه جوامع نیازمند شناخت صحیح تاریخ، فرهنگ و تمدن است

سه شنبه, 23 آبان,1402

توسعه جوامع نیازمند شناخت صحیح تاریخ، فرهنگ و تمدن است

محسن بهرام‌نژاد در نخستین همایش بین‌المللی قزوین شناسی پیش از اسلام که امروز ۲۳ آبان در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) با حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی برگزار شد، اظهار کرد: این همایش درحالی برگزار می‌شود که یکی نسل‌کشی‌های تاریخ معاصر در جریان است و فارغ از نژاد و دین، وجدان آگاه بشریت و قلب آدمی از قتل عام مردم غزه به دست رژیم صهیونیست بی‌رحم به درد آمده است.

وی افزود: مایه مباهات است که دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) میزبان نخستین همایش بین‌المللی پیش از اسلام است؛ این همایش در ۲ سطح داخلی و بین‌المللی برگزار شده و فرصتی برای استادان، تاریخ‌شناسان، باستان‌شناسان، زبان‌شناسان، معماران، هنرمندان و سایر اهل علوم ایجاد می‌کند.

بهرام‌نژاد بیان کرد: در دنیای امروز و در مجامع علمی، تاریخ‌های محلی از  توجه خاصی برخوردار هستند و به لحاظ علمی و فنی این تاریخ بیشتر از تاریخ عمومی تعریف می‌شود زیرا به رشد تاریخ یک سرزمین کمک بسیاری کرده و با دستاوردهای علمی و تخصصی بسیاری نیز همراه است.

وی با بیان اینکه تاریخ‌نگاری محلی در ایران پیشینه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: تاریخ‌نگاری محلی در سراسر تاریخ ایران با فراز و نشیب از سوی اندیشمندان مواجه بوده اما خوشبختانه انواع زیست بوم‌نگاری، نام‌نگاری، زمان‌نگاری، خطوط‌نگاری، یادداشت نویسی، سفرنامه و نگارش نیز توسط اندیشمندان به قلم درآمده است.

دبیر نخستین همایش قزوین شناسی پیش از اسلام تصریح کرد: خاطره‌پژوهی‌ها عمدتاً با تکیه بر مدار تاریخ‌نگاری محلی شکل گرفته و در سطح کلان سبب شناخت تاریخ ملی این سرزمین شده و بی‌شک رشد و توسعه جوامع در دنیای مدرن نمی‌تواند صرفاً از بُعد صنعت و اقتصاد مورد توجه قرار گیرد بلکه توسعه جوامع نیازمند شناخت صحیح تاریخ، فرهنگ و تمدن است.

وی ادامه داد: مطالعات دانشگاهی ذیل ایران شناسی می‌تواند در حوزه توسعه جوامع اثرگذار باشد؛ همچنین مطالعات ایران شناسی و تاریخ محلی زمینه ایجاد آگاهی‌های لازم درخصوص تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را ایجاد خواهد کرد.

دشت قزوین؛ یکی پهناورترین اقامتگاه‌های فلات ایران

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش گفت: زیست‌بوم قزوین در کتیبه‌ها و مستندات دوره‌های پیش و پس از اسلام به عنوان یکی از کانون‌های مهم به شمار می‌رود. دشت قزوین یکی از پهناورترین، حاصل‌خیزترین و کهن‌ترین اقامتگاه‌های فلات ایران است؛ کاوش‌های باستان شناسی در منطقه تاکنون دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته و نزدیک به ۳۵۰ اثر باستانی در سه دوره پیش از تاریخ، دوره باستان و دوره اسلامی کشف شده است.

وی اظهار کرد: نخستین نمونه‌های خانه‌سازی و سفالگری از هزاره هشتم پیش از میلاد در دل قزوین بوده و تمدن خود را به عصر آهن و تاریخ رسانده است، بی‌شک دادوستد فرهنگی، هنری، معماری، باورها و شیوه‌های زیست در این دشت به سادگی وجود داشته و برخوردهای فرهنگی، رشد و بالندگی بیشتری را به ارمغان آورده است و فرهنگ آن‌ها نشان‌دهنده پیوند بومیان با مرکز ایران و جنوب البرز بوده است.

بهرام‌نژاد تصریح کرد: حاصلخیزی و شرایط مناسب برای کشاورزی و دامداری، شاهراه و پیونددهنده تمدن‌های شرق و غرب فلات ایران و راه ایجاد ارتباط بین شمال، جنوب و البرز به مرکز ایران سه دلیل مهم برای توجه به قزوین بود. مهاجرت آریایی‌ها به کشور نیز دشت قزوین را تحت تأثیر قرار داده چراکه در زمان ساسانیان نخستین هسته شهری قزوین شکل گرفت و به تدریج با پایان دوره ساسانی به سکونتگاه ایران در دوره باستان تبدیل شد.

وی ادامه داد: دانشگاه به عنوان مهمترین مرکز آموزش عالی رسالت مهمی دارد و می‌تواند از ظرفیت منابع علمی و پژوهشی برای ایجاد زمینه گسترش مطالعات قزوین شناسی فراهم کند. در این راستا همایش امروز چهار هدف مهم از جمله باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی پیش از اسلام منطقه قزوین، فرهنگ و زبان منطقه قزوین، تاریخ و جغرافیا قزوین و استعدادهای گردشگری پیش از اسلام را دنبال می‌کند.

دبیر نخستین همایش قزوین شناسی پیش از اسلام در پایان خاطرنشان کرد: همایش امروز می‌تواند خلأهای تحقیقاتی در حوزه قزوین شناسی را مرتفع کند و راهنمای خوبی برای سیاستگذاران و تصمیم‌سازان در جهت توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این دشت پهناور باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.118.120.204 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: دوشنبه, 10 اردیبهشت,1403