ششمین نشست از سلسله نشست های همایش ملی مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت در مجلس شورای اسلامی

چهارشنبه, 26 مهر,1402

ششمین نشست از سلسله نشست های همایش ملی مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت در مجلس شورای اسلامی

 لزوم نقش آفرینی موثر جهاد دانشگهی در ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در کشور/انجام برنامه های آموزشی و اقدامات پژوهشی در این حوزه

ششمین نشست از سلسله نشست های همایش ملی مسئولیت اجتماعی، دانشگاه و صنعت  با عنوان " مروری بر سیاست گذاری حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران " با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی شهید بهشتی  و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جلسه بر نقش آفرینی موثر جهاد دانشگاهی در حوزه ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی در کشور تاکید شد.

در ابتدای نشست دکتر کمال خدایی رییس سازمان جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی و دبیر همایش ملی مسئولیت اجتماعی،دانشگاه وصنعت بیان کرد: با توجه به دغدغه هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی در کشور وجود داشته جهاد دانشگاهی به عن.ان یک نهاد عمومی غیر دولتی و مسئولیت اجتماعی که داشت به این حوزه ورود پیدا کرده است.

در ادامه این نشست علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث مسئولیت های اجتماعی در کشور بیان کرد:

در کشور منابع خدادادی مانند نفت،دریا،آبزیان و ... داریم اما تاکنون قانونی در این زمینه نداریم و نتوانسته ایم در کنار بهره مندی از آمارهای حوزه نفتی در حوزه مسولیت اجتماعی تحولی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه باورهای ما مبتنی بر فلسفه علوی و فاطمی است گفت : اگر مسئولیت اجتماعی را به درستی بپذیریم صنعت کشور نیز درست خواهد شد.

در ادامه این نشست دکتر مهدی ظغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص مسئولیت اجتماعی در حوزه اقتصاد بیان کرد:در حوزه مسئولیت اجتماعی نگاهی با عنوان نگاه صدقه ای وجود داردکه یکی از چالش های مهم است و اساساٌ برای محاسبه قانون نداریم.

چالش های دیگر این حوزه دخالت سیاسیدر فعالیت های اجتماعی شرکت هاست، به این صورت که کسانی که نفوذ اجتماعی دارند دخالت می کنند که نتیجه این موضوعات کاهش سرمایه اجتماعی است.

یکی دیگر از چالش ها که در حوزه مسئولیت اجتماعی وجود دارد این است که بعضی شرکت ها برای انجام مسئولیت اجتماعی خود به سمت پولشویی از طریق تاسیس موسسات خیریه حرکت می کنند.

همچنین عدم توجه به توسعه محیط پیرامون و پراکندگی قواعد از دیگر چالش های این حوزه است.

در پایان این نشست نیز تعدادی از پژوهشگران به بیان تجربیات خود در حوزه مسئولیت اجتماعی پرداختند و در رابطه با مولفه هایی که در پیش نویس قانون مسئولیت اجتماعی شرکت ها مطرح شده بود به ارائه نظرات خود پرداختند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.222.69.152 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 20 اردیبهشت,1403