ذبیحا بالقفا

چهار شنبه, 04 مرداد,1402

ذبیحا بالقفا

امور قرآنی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) نماهنگ «ذبیحا بالقفا » را تولید و منتشر کرد.

 

چرا قیام علیه یزید بر امام حسین (ع) واجب بود؟  

 

امام حسین (ع) برای یاران خود و یاران حر سخنرانی کرد و پس از حمد و ثنای الهی فرمود:  

«ای مردم!پیامبر خدا فرمود: هر کس فرمانروای ظالمی را ببیند که حرام های الهی را حلال می شِمُرَد و پیمان اطاعت از خدا را می شکند و با سنّت پیامبر خدا مخالفت می کند و میان بندگان خدا با گناه و تجاوز رفتار می کند، ولی با عمل و گفتارش علیه او قیام نکند، بر خداوند است که او را به همان جهنمی ببرد که آن ظالم را می بَرَد. 

 

این ها به اطاعت از شیطان چسبیده اند و اطاعت از خدا را رها کرده اند و فساد را آشکار و حدود واجب الهی را تعطیل کرده اند و بیت المال را برای خود برداشته اند و حرام خدا را حلال و حلال او را حرام شمرده اند و من سزاوارترین کسی هستم که قیام کند. 

 

نامه هایتان به من رسید و فرستادگان شما بیعتتان را به من عرضه کردند که مرا تسلیم دشمن نمی کنید و رها نمی کنید. پس اگر بیعتتان را به پایان برسانید، به راه هدایت رسیده اید. 

 

من حسینم، پسر علی و فاطمه، دختر پیامبر خدا. خودم در کنار شما هستم و خانواده ام با خانواده های شما هستند و من الگویی برای شما هستم. 

 

اگر چنین نکنید و عهدتان را بشکنید و بیعتم را از گردن خود برداریدـ که به جانم سوگند، این از شما دور نیست، چون همین کار را با پدر و مادر و پسر عمویم، مسلم کردید و فریب خورده کسی است که فریب شما را بخورد ـ در این صورت به نصیب خود نرسیده اید و آن را تباه نموده اید و هر کس پیمان بشکند، به زیانِ خود شکسته است. به زودی خداوند، مرا از شما بی نیاز می کند. و السلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته!». 

 

✍️ شرح: اگر حاکم اسلامی، #حرامهای الهی را #حلال بشمُرَد و پیمان #اطاعت از خدا را بشکند و با سنّت پیامبر خدا مخالفت کند و میان بندگان خدا با #گناه و تجاوز رفتار کند و حدود الهی را تعطیل کند، قیام علیه او به شرط داشتن نیرو واجب است. 

 

◾️عن عقبة بن أبی العَیزار: إنَّ الحُسَینَ علیه السلام خَطَبَ أصحابَهُ و أصحابَ الحُرِّ بِالبیضَةِ،فَحَمِدَ اللّهَ و أثنی عَلَیهِ،ثُمَّ قالَ:أیُّهَا النّاسُ!إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله قالَ:«مَن رَأی سُلطانا جائِرا مُستَحِلاًّ لِحُرَمِ اللّهِ،ناکِثا لِعَهدِ اللّهِ،مُخالِفا لِسُنَّةِ رَسولِ اللّهِ،یَعمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالإِثمِ وَ العُدوانِ،فَلَم یُغَیِّر عَلَیهِ بِفِعلٍ و لا قَولٍ،کانَ حَقّا عَلَی اللّهِ أن یُدخِلَهُ مُدخَلَهُ». 

ألا و إنَّ هؤُلاءِ قَد لَزِموا طاعَةَ الشَّیطانِ،و تَرَکوا طاعَةَ الرَّحمنِ،و أظهَرُوا الفَسادَ،و عَطَّلُوا الحُدودَ،وَ استَأثَروا بِالفَیءِ،و أحَلّوا حَرامَ اللّهِ،و حَرَّموا حَلالَهُ،و أنَا أحَقُّ مَن غَیَّرَ،قَد أتَتنی کُتُبُکُم،و قَدِمَت عَلَیَّ رُسُلُکُم بِبَیعَتِکُم؛أنَّکُم لا تُسلِمُونّی و لا تَخذُلُونّی،فَإِن تَمَمتُم عَلی بَیعَتِکُم تُصیبوا رُشدَکُم،فَأَنَا الحُسَینُ بنُ عَلِیٍّ،وَ ابنُ فاطِمَةَ بِنتِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله،نَفسی مَعَ أنفُسِکُم،و أهلی مَعَ أهلیکُم،فَلَکُم فِیَّ اسوَةٌ. 

و إن لَم تَفعَلوا و نَقَضتُم عَهدَکُم،و خَلَعتُم بَیعَتی مِن أعناقِکُم،فَلَعَمری ما هِیَ لَکُم بِنُکرٍ،لَقَد فَعَلتُموها بِأَبی و أخی وَ ابنِ عَمّی مُسلِمٍ،وَ المَغرورُ مَنِ اغتَرَّ بِکُم،فَحَظَّکُم أخطَأتُم،و نَصیبَکُم ضَیَّعتُم،و مَن نَکَثَ فَإِنَّما یَنکُثُ عَلی نَفسِهِ،و سَیُغنِی اللّهُ عَنکُم،وَ السَّلامُ عَلَیکُم و رَحمَةُ اللّهِ و بَرَکاتُهُ.  

 

حکمت نامه امام حسین ، ج 1، ص 315.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.216.239.46 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: یکشنبه, 16 اردیبهشت,1403