نقد و بررسی کتاب «نمودهای سیاست جنایی حاکم بر نهاد خانواده در ایران»

چهار شنبه, 10 خرداد,1402

نقد و بررسی کتاب «نمودهای سیاست جنایی حاکم بر نهاد خانواده در ایران»

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، امین امیریان فارسانی، مدیر گروه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی و مؤلف کتاب «نمودهای سیاست جنایی حاکم بر نهاد خانواده در ایران» با اشاره به اینکه کتاب‌های فراوانی مرتبط با سیاست جنایی موجود است، اظهار کرد: نهاد خانواده اولین، مهم¬ترین و بادوام‌ترین نهاد غیردولتی اعمال سیاست جنایی است. سیاست جنایی به‌عنوان علمی کاربردی، در یکی از معانی خود مجموعه‌ای منظم از اصول تعریف شده است که دولت و جامعه به وسیله آن پیشگیری از جرم و در برخی نظام‌ها انحراف اجتماعی را، سامان بخشیده و راهبردی می‌کند. نظام حقوقی حاکم بر نهاد خانواده که عمدتاً در نظام حق و تکلیف زن و شوهر تبلور یافته است در تبعیت از مجموعه‌ای سیاست‌های کلان تدوین و نظم یافته که برآیند آن کمینه، پیشگیری از جرم و بیشینه، زمینه مساعد جهت نیل به هدف خلقت- تعالی بشریت- و حیات طیبه است. نظر به اینکه نظام سیاست جنایی اسلام، ماهیتی ایدئولوژیک و سیستماتیک داشته و ماهیتاً ارزشی و هدایت‌گر است؛ در همین راستا تمامی فرآیندها و کیفیت روابط میان اجزا و عناصر نظام باید با این دو ویژگی، همسو و هماهنگ باشند
در ادامه مؤلف کتاب ظهار کرد: نهاد خانواده یکی از مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نهادهایی است که در جامعه نیاز به حفظ و یکپارچه‌سازی دارد و در جوامع مختلف دارای کارکردهای زیربنایی است. برای همین کلیه ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌ها برای ارتقاء خانواده نقش بسزایی را بر عهده می‌گیرند. ازاین‌رو سیاست جنایی ایران با سه رویکرد تقنینی قضایی و اجرایی به دنبال تبیین نمودها و گزاره‌ها در خصوص سیاست مشخصی است که در حوزه خانواده پارادایم آن را مشخص می‌کند لذا باید گفت که با تبیین قوانین درست و اجرای آنها و نهایتاً تصمیم‌گیری‌های مطلوب و مناسب از سوی مقام قضایی می‌توان امیدوار بود که نهاد خانواده روزبه‌روز بهتر و با قدرت بیشتر نقش خود را به نحو احسن ایفاء کند.
 
در ادامه این نشست حسام سعیدی کارشناسی ارشد حقوق و لیلا رئیسی دانشجوی حقوق در جایگاه منتقدان با اشاره به ضرورت و اهمیت کتاب «نمودهای سیاست جنایی حاکم بر نهاد خانواده در ایران»، نکاتی را در خصوص ساختار و محتوای کتاب مطرح کردند.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.238.62.119 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403