حمایت وزارت علوم از جشنواره‌های اقوام

دوشنبه, 08 خرداد,1402

حمایت وزارت علوم از جشنواره‌های اقوام

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از حمایت وزارت علوم از جشنواره‌های اقوام خبر داد و گفت: همه عناصر تشکیل‌دهنده فرهنگ ایران به قوام هویت ملی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، رشید جعفرپور صبح امروز در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در دانشگاه لرستان اظهار داشت: حوادث و مناسبت‌های مهمی مانند روز مقاومت مردم دزفول و آزادسازی خرمشهر ماه خرداد در تاریخ کشور رخ داده است.

وی با بیان اینکه تفرقی در آغاز جنگ تحمیلی به‌دلیل واگذاری فرماندهی قوا به بنی‌صدر وجود داشت، افزود: خرمشهر در اوایل جنگ به‌دلیل حاکمیت این فضا به‌دست رژیم بعث افتاد.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: هماهنگی بین نیروهای نظامی پس از برکناری بنی‌صدر ایجاد شد و اقوام مختلف نیز همه‌باهم همراه شدند و در کنار یکدیگر حماسه‌ای مانند آزادی خرمشهر را در سال 1361 رقم زدند.

وی با بیان اینکه رضاخان نگاه تهدیدآمیز به اقوام داشت و کوچ اجباری را برای از برخی از قومیت‌ها به‌وجود آورد، بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی در تاریخ اقوام ایران مانند میرزا کوچک‌خان جنگلی، ستارخان و باقرخان از کیان ایران دفاع کرده‌اند.

جعفرپور با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) جنگ تحمیلی را با ایجاد وحدت بین مردم مدیریت کردند، گفت: دوران دفاع  مقدس حاصل همراهی همه قومیت‌ها برای دفاع از میهن بوده است.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با تأکید به اینکه ایران رنگین‌کمان قومیت‌های مختلف است، ابراز کرد: شخصیت‌های برجسته‌ای مانند آیت‌الله کمالوند و آیت‌الله بروجردی در تاریخ لرستان وجود دارند.

رشیدپور با اشاره به اینکه مرکز لرستان‌شناسی در دانشگاه لرستان فعال شده است، اظهار داشت: این مرکز باید از ظرفیت اساتید و دانشجویان برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هویتی این استان استفاده کند.

وی با بیان اینکه مجموعه وزارت علوم از جشنواره‌های معرفی‌کننده اقوام ایرانی حمایت می‌کند، اظهار داشت: گویش‌ها، لهجه‌ها، آداب، فرهنگ‌ها، فولکور و همه عناصر تشکیل‌دهنده فرهنگ ایران به قوام هویت ملی کمک می‌کند.

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه ایران فرش خوش‌رنگ و خوش‌نقش هویت‌ها و قومیت‌های مختلف است، افزود: اقوام ایرانی مانند نقش‌ها در فرش هویت ملی ما هستند و زیبایی خیره‌کننده‌ای را در کنار یکدیگر به‌وجود می‌آورند.

علی نظری رئیس دانشگاه لرستان نیز در این جشنواره گفت: قبایل و طوایف مختلف در دوران جنگ تحمیلی گرد هم آمدند و به‌طور مشترک از خاک و کرامت انسانی دفاع کردند.

وی با بیان اینکه بزرگداشت جشنواره اقوام در راستای معرفت‌افزایی و معرفی خرده‌فرهنگ‌های کشور برگزار می‌شود، عنوان کرد: خرده‌فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر تمدن نوین اسلامی را به‌وجود می‌آورند.

نظری بیان کرد: اگر قومی بخواهد فرهنگی جاودان داشته باشد راهی جز کسب معرفت و شناخت ابعاد وجودی انسان ندارد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.138.122.195 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403