قومیت‌ها قوام‌بخش جامعه هستند

دوشنبه, 08 خرداد,1402

قومیت‌ها قوام‌بخش جامعه هستند

به گزارش ایکنا از لرستان، علی نظری، رئیس دانشگاه لرستان در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» که امروز، هفتم خردادماه با حضور رشید جعفرپور، قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان لرستان در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه این استان برگزار شد، با اشاره به اینکه در قرآن کریم واژگانی مانند طائفه، طائف و گاهی قبیله وجود دارد که بیانگر قومیت است، گفت: در دوران دفاع مقدس شاهد حضور قومیت‌های مختلف از کرد، لر، بلوچ، فارس، عرب و... در جبهه‌‌های نبرد نبودیم و همه این قومیت‌ها را یک چیز که همان وطن، میهن گردهم آورده بود.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره سراسری «اقوام ایران‌زمین» در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری توسط جهاددانشگاهی لرستان و مشارکت دانشگاه‌ این استان برگزار شد، افزود: هدف این جشنواره این است که قومیت‌ها با خرده‌فرهنگ‌های متعدد و تفاوت‌هایی که در آن‌ها دارند کنار هم جمع شده و این خرده فرهنگ‌ها را به اشتراک می‌گذارند تا یک فرهنگ ایجاد و یک کلان فرهنگ تبیین شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان با بیان اینکه براساس آموزه‌های دینی قومیت‌ها قوام‌بخش جامعه هستند و واژه «قَوَمَ» یعنی قوام‌بخش، هم‌پشت و تکمیل‌کننده یکدیگر، اضافه کرد: طبیعتاً هر خرده فرهنگی برای هر قومیتی خصوصیات، آثار مثبت و اثرگذاری خود را دارد، این اثرگذاری نهایتاً به سرجمع کلان فرهنگ واریز شده و نهایتاً تبدیل به یک ظرفیت و توانمندی یعنی همان قدرت نرم کشور می‌شود.

رئیس دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه این قدرت نرم کشور است که می‌تواند در برابر جنگ نرم مقاومت داشته باشد و راه مبارزه با آن باشد، گفت: این مهم باعث می‌شود مؤلفه مهم تمدن‌ساز شود، همان تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری بارها روی آن تأکید کردند.

وی گفت: برگزاری سالانه جشنواره «اقوام ایران‌زمین» در لرستان برای شناخت بیشتر اقوام نسبت به یکدیگر است، همان چیزی که قرآن کریم فرموده برای تعارف و معرفت‌افزایی است و اینکه قومیت‌ها معرفتشان نسبت به یکدیگر بیشتر شود.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.204.42.89 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403