به گزارش ایکنا از لرستان، حجتالاسلام محمدرضا خدایی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه لرستان، امروز، ۲۵ اردیبهشت در کرسی علمی و ترویجی با موضوع حجاب و عقلانیت، گفت: در کتابهای لغت تاریخی ازجمله کتاب «مقاييس اللغة» در معنای لغوی حجاب به عنوان پرده به کار رفته است اما اصطلاح حجاب در جامعه به معنای پوشش و عفت است.
وی با بیان اینکه آنچه در قرآن و روایات به عنوان معنای حجاب به کار رفته، عفت است، خاطرنشان کرد: برای تبیین حجاب و عقلانیت ابتدا باید به معنای عقل که همان قدرت تشخیص یک واقعیت است توجه کرد.
خدایی با بیان اینکه شهوت و غضب رقبای عقل هستند و عقل دارای اقسامی خاص است، ادامه داد: شبهات در خصوص حجاب و عفاف به سه بخش شبهات در خصوص مبانی عقلانی حجاب، شبهات مربوط به اصول عقلانی و شبهات روشهای عقلانی حجاب، تقسیم میشوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه شبهات مبانی عقلانی مربوط به حجاب و عفاف در ارتباط با شبهات بود و نبود حجاب است که باید به آن پاسخ داد، گفت: شبهات اصول عقلانی حجاب مربوط به شبهات پیرامون باید و نبایدهای حجاب است.
وی با بیان اینکه گاهی در پاسخ به مسئله حجاب گفته میشود که به جای حجاب اول به مفاسد اقتصادی توجه کنید، گفت: اگر چیزی خلاف قانون باشد و خط قرمزهای عقلی را عبور کرد باید با آن برخورد کرد چراکه خلاف کرده است.
خدایی با بیان اینکه مسائل فرهنگی را باید پازلوار ببینیم و اینکه به شکل مقطعی به این مسائل ورود کنیم، به نتیجه مطلوب نمیرسیم، گفت: بحث پوشش در دنیا یک بحث اجتماعی است و در تمام کشورهای دنیا افراد نمیتواند با هر پوششی وارد جامعه شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با یادآوری اینکه تبیین و مسئلهگری حجاب در سطح جامعه باید به حدی برسد که خود جامعه مسئله ارزان شدن لباس اسلامی را ارائه دهد، گفت: سلامت بهداشت روانی در قرآن بحث کاربردی موفق است و حجاب نقش اساسی در بهداشت و سلامت روانی بانوان و جامعه دارد.
وی گفت: در تمام فیلمهای دوران پهلوی میبینیم که زنان نقش انسانهای رقاصه را بازی میکنند که این امر نشان از توطئه دشمن از طریق رژیم پهلوی برای کاهش جایگاه زنان است.