در آیین رونمایی از «پیش پرده کتاب» و «ترویج کتاب» مطرح شد؛ جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است

شنبه, 23 اردیبهشت,1402

در آیین رونمایی از «پیش پرده کتاب» و «ترویج کتاب» مطرح شد؛ جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی، مریم چهرقانی یکی از نویسندگان دو کتاب مذکور در اين آیین رونمایی گفت: ما سعی کردیم روش‌های جدید و بدیع برای ترویج کتاب را رصد کنیم. نكته‌ای که برای ما مهم بود، تاثیرگذاری روش‌های ترویج کتابخوانی بود. ما با رصد تجارب متوجه شدیم که جای تجارب داخلی در زمینه ترویج کتابخوانی خالی است، زیرا ناشران داخلی به فکر مستندسازی کارشان نیستند.

وی ادامه داد: جرقه تالیف کتاب «پیش پرده کتاب» دقیقا همزمان با آغاز پاندمی کرونا زده شد. در آن روزها ناشران به فضای مجازی روی آوردند ولی تلاش‌هایشان چندان موفق نبود.

 وی افزود: به نظر من فرهیختگی‌زدگی در حوزه کتاب یک کم زیادی پر رنگ است، زیرا اگر ما فقط فرهیختگان را مخاطب کتاب بدانیم، دیگران را که اتفاقا بخش زیادی از مخاطبان کتاب را تشکیل می‌دهند، نادیده می‌گیریم.

مولف کتاب «پیش پرده کتاب» گفت: اگر ما کتاب را در تلویزیون تبلیغ کنیم در واقع یک کالای فرهنگی را به مردم معرفی کرده‌ایم و ممکن است که موجب خوانده شدن کتاب‌ها شود.

 چهرقانی بیان کرد: می‌گویند جمعیت کتابخوان‌ها ثابت است و من نمی‌دانم این خوب است یا بد. زمانی که ما درباره مخاطب‌شناسی صحبت می‌کنیم باید بدانیم احتمالا مخاطبانی را داریم که نمی‌دانند باید چه کتابی بخرند. موضوع دیگر این است که کتاب چقدر در دسترس مخاطبانش قرار می‌گیرد. ما سعی کردیم در کتاب «پیش پرده کتاب» بگوییم یک پیش پرده خوب برای کتاب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشدبه زودی کتاب به یک خدمت تبدیل می‌شود

یوسف عابدی، یکی از مولفان کتاب‌ در این نشست گفت: کتاب یک کالای استحقاقی است؛ یعنی همه بچه‌ها حق دارند که به کتاب دسترسی داشته باشند. البته مخاطب کتاب‌های «پیش پرده کتاب» و «ترویج کتاب»، ناشران هستند گرچه ترویج کتابخوانی وظیفه خانواده‌ها و دولت است.

وی همچنین مطرح کرد: ما در کتابمان به مثلث آتش اشاره کردیم. آتش مطالعه وقتی شکل می‌گیرد که محتوایی برای خواندن وجود داشته باشد. گاهی رفتار مردم در حوزه خرید کتاب تغییر می‌کند و ما باید رفتارهای جدید را بشناسیم.

مولف کتاب‌ «ترویج کتاب» گفت: به زودی کتاب از یک کالا به یک خدمت تبدیل می‌شود و هوش مصنوعی کمک می‌کند که کتاب‌ها شخصی‌سازی شوندناشر باید در تولید و انتخاب کتاب فعال عمل کند.

حامد علی‌اکبرزاده؛ رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نيز در اين نشست گفت: مجموعه ما از ۳۰سال پیش برنامه‌های جدی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته و این برنامه‌ها در سال‌های اخیر توسعه جدی داشته است، بنابراین ما سازمانی هستیم که علاوه بر نشر و تولید کتاب دغدغه فرهنگی و ترویج کتابخوانی داریم.

وی بیان کرد: به نظر من ناشر باید در تولید و انتخاب کتاب رویکرد فعال داشته باشد و متون مناسب و ارزشمند را خودش بر اساس اولویت‌هایی که دارد انتخاب کند، اگر ناشر در انتخاب کتاب‌ها رویکرد انفعالی داشته باشد، نمی‌تواند کتاب‌های خوب و اثرگذار تولید کند.

علی‌اکبرزاده به سامانه جهاد دانشگاهی برای تک‌فروشی کتاب اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد در آینده فروشگاه‌های فیزیکی کتاب خیلی کم می‌شوند.

مصطفی آهنگر دیگر نویسنده دو کتاب مذکور بیان کرد: پیش پرده کتاب سابقه زیادی ندارد و این موضوع در ایران خیلی کم‌رنگ است؛ یعنی ما در ایران پیش‌پرده کتاب تولید می‌کنیم، اما صرفا به معرفی کتاب می‌پردازیم و به مردم نمی‌گوییم که کتاب چگونه در دسترسشان قرار گرفته است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 54.174.85.205 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403