سمینار تخصصی توسعه سواد زیبایی شناسی دراستان لرستان با تاکید بر محیط طبیعی (سومین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین)

سه شنبه, 19 اردیبهشت,1402

سمینار تخصصی توسعه سواد زیبایی شناسی دراستان لرستان با تاکید بر محیط طبیعی (سومین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین)

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان بر ضرورت تقویت سواد زیبایی‌شناختی در جامعه تاکید کرد.

دکتر افسانه عبدلی، امروز هجدهم اردیبهشت ماه، در سومین جلسه برنامه‌های علمی ذیل سومین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین باعنوان «واکاوی مفهوم سواد زیبایی شناختی در زمینه مطالعات استان لرستان»  که به همت جهاد دانشگاهی و همکاری دانشگاه لرستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: چگونه می‌توان در لرستان، زیبایی شناختی را توسعه دهیم؟ شاید انسان با ذهنش شناخته می‌شود که خلاق، آفریننده و سازنده است.

وی با بیان اینکه لرستان به داشتن لحاظ آب، هوا و طبیعت کوهستانی، به سرزمین آب و چشمه‌های کوهستانی معروف شده است، افزود: این موارد لرستان را متمایز کرده است.

عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان گفت: متاسفانه نسبت به طبیعت بی‌تفاوت شدیم و دست به خرابکاری در آن می‌زنیم.

عبدلی با اشاره به اینکه چه کنیم که طبیعت زیبای خود را حفظ و به آیندگان تحویل دهیم؟ بیان کرد: ساختار استفاده از آب درست نیست، خاک دچار فرسایش شده، بلوط قاچاق و ذغال می‌شود؛ برای سرمایه‌گذاری در سیاره زمین چه راهکاری داریم؟ در برابر زنگ خطر آلودگی‌ها در محیط‌زیست و طبیعت چه کارهایی شده است و چقدر توانستیم مردم را به طبیعت حساس کنیم؟  

وی ادامه داد: دانشمندان معتقدند در یک مخمصه سکوت قرار داریم و نسبت به اطراف‌مان بی‌حس و بی‌تفاوت شدیم و این بخاطر این بوده که در یک تونل آکادمیک آموزش‌ها را کسب کرده‌ایم و نسبت به دنیای پیرامون بیگانه‌ایم.

عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان افزود: با توجه به اینکه به زمین تعلق داریم باید به هر نحو و روشی از آن صیانت کنیم،خیلی از افراد متخصص حوزه زیست محیطی معتقدند که باید برای حل این موضوع به آموزش‌های زیست‌محیطی بپردازیم.  

عبدلی با اشاره به اینکه تکامل طبیعت به این وابسته است که چگونه جمعیت را با طبیعت متصل کنیم؟ با استفاده از  سواد زیبایی شناختی باید بتوانیم ارتباط از دست‌رفته بین انسان و طبیعت را احیاء کنیم، اضافه کرد: باید یک سری فرصت‌ها را تدارک ببینیم تا باتوجه به گرم شدن زمین و آلودگی‌هایی که طبیعت را رنج می‌دهد از میزان این آلودگی‌ها بکاهیم.

وی با تاکید براینکه در عصر پیشرفت همراه با اضطراب مواجه هستیم، بیان کرد: نیاز است برای رفع بسیاری از آلودگی‌ها نیاز است انسان با طبیعت آشتی کند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان بر ایجاد و تقویت سواد زیبایی‌شناختی در جامعه تاکید کرد و افزود: یونسکو ۱۲ نوع سواد را مطرح کرده است.

عبدلی گفت: از علمی که کسب کردیم بهره کافی را ببرید و بتوانیم جهان را تغییر دهیم.  

وی عنوان کرد: هر آنچه تجربه کردیم باید اثبات شود که چقدر توانسته است خوب زیست را برای فرد فراهم کند.

عضو هیات علمی گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه زیباشناسی مقدم بر معرفت شناسی است،  تصریح کرد: ستون اصلی زیباشناسی می‌گوید که انسان چگونه از مجموعه حس‌هایش برای دانستن استفادهکرده است.

وی افزود: زیبایی شناسی به تنهایی قابل تعریف نیست و رویکردی است که حساسیت افراد را تحریک می‌کند و ظرفیت‌های تخیلی آن رافعال می‌کند.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.128.198.21 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 08 اردیبهشت,1403