کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی

سه شنبه, 25 بهمن,1401

کارشناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی

یک مدرس دانشگاه:

برای برداشتن گام های استوار آینده، باید گذشته را درست شناخت

ایسنا/هرمزگان نشست طرح هماهنگ "کار شناخت سند گام دوم انقلاب اسلامی" با محوریت فرصت های مادی کشور با حضور "قاسم امینی"عضو هیئت علمی بنیاد نهج البلاغه و مدرس دانشگاه، در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی هرمزگان برگزار شد.

 

قاسم امینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان در خردادماه سال ۹۸، به بیان هندسه کلی بیانیه پرداختند و آن را در چهار نقطه کلی ترسیم کرده‌اند، افزود: نقطه اول، «عظمت حادثه انقلاب»، نقطه دوم «عظمت راه طی شده و کارکرد انقلاب تا امروز»، نقطه سوم «عظمت چشم‌اندازی است که باید به آن برسیم» و نقطه چهارم «عظمت نقش نیروی جوان متعهد» است.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در متن بیانیه گام دوم، در اولین جمله خطاب به جوانان اشاره کرده بودند که برای برداشتن گام‌های استوار، باید گذشته درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت.

 

امینی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: نخستین رویکرد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب شناخت کامل و دقیق بیانیه است.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند راهبردی و چشم انداز نسل های آینده
ایران است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه شناخت، تبیین، تعمیق و تقسیم کار طبق بیانیه گام دوم، از مهم‌ترین وظایف فعلی ماست، عنوان کرد: روح بیانیه گام دوم با وجود مباحثی مانند خودباوری، تمدن سازی و… بر اساس مباحث فرهنگی است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند راهبردی و چشم انداز نسل های آینده ایران و الهام بخش ملت های مسلمان است.

وی اضافه کرد: بیانیه ای که برآمده از مبانی اسلام ناب محمدی(ص) و غایت و تصویر آن رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و نگارنده ی روشنفکر و فرهیخته ی آن، طی طریق انقلاب اسلامی را بر مبنای عقلانیت، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی ترسیم کرده  است.

امینی با اشاره به اینکه محورها و موضوعات این بیانیه، بر مبنای شناخت ظرفیت های انسانی و مادی و بر اساس تجربیات گام اول انقلاب مردم مسلمان ایران در محیط ملی، منطقه ای و جهانی و با الهام از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)، سامان یافته است، تصریح کرد: از این رو ضروری است که پژوهشگران عرصه قرآن و حدیث همت کرده و مبانی و مستندات ابعاد مختلف این بیانیه را بر مبنای آیات و روایات استخراج کنند تا چراغ راه آیندگان در عرصه های پیش روی انقلاب اسلامی باشد و زمینه ساز عملیاتی شدن این بیانیه شود.

شکل‌گیری و تکمیل چهارچوب‌های شناختی، فرآیندی تدریجی و تکمیلی است

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بیش از آنکه منشوری جهت ارتقای آگاهی مردم ایران باشد سندی راهبردی است که با عنایت به مؤلفه‌های اساسی و بنیادین انقلاب اسلامی بر پایه تجربیات گذشته با نگاهی امیدوارانه به آینده می‌نگرد، اظهار کرد: یکی از ملزومات حضور انقلاب اسلامی در عرصه‌های جهانی شناخت چهارچوب‌های شناختی در آینده نظام بین‌الملل با عنایت به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است. بر همین اساس مقام معظم رهبری با تبیین و ترسیم چشم‌اندازهای پیش روی انقلاب اسلامی و راهبردهای تحقق آن در قالب بیانیه گام دوم انقلاب اقدام به ترسیم سطوح شناختی در عرصه‌های مختلف کردند.

امینی ادامه داد: شکل‌گیری و تکمیل چهارچوب‌های شناختی، فرآیندی تدریجی و تکمیلی است که نیازمند زمان بوده و از ملزومات آن شکل‌گیری تحول معنوی متکی بر فهم و شناخت صحیح نسبت به مسائل است. بدون تردید رسیدن به این خواسته مستلزم نقشه راه متناسب با الزامات و سایر مقدمات کار است که بخشی از آن تحقق‌یافته و ادامه موفقیت در آن مشروط بر بسترسازی‌های متناسب با آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی در پیکره دولت با همفکری نخبگان و دلسوزان انقلاب است.

وی با اشاره به اینکه یکی از عمده­‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را می‌­توان حضور مردم دانست، افزود: اینکه کارها به دست مردم سپرده شود و خود به میدان بیایند و از امورِ کشور گره گشایی کنند، از عمده‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

برای برداشتن گام های استوار آینده، باید گذشته را درست شناخت

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه از دستاوردهای انکار ناپذیر انقلاب اسلامی، قدرتِ نفوذ در منطقه است، اظهار کرد: امروز اگر کشورهای بیگانه، چشم طمع به منافع ایران حتی در کشورهای همسایه داشته باشند نیز، با اقتدار ایران مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران اسلامی اینک در دومین مرحله از خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی قدم گذاشته است، عنوان کرد: ورود در این دوران، لاجرم نیاز به تبیین دستاوردهای گذشته دارد. نیاز است که آنچه تاکنون به آن نائل آمده ایم مورد توجه قرار گیرد و برای همگان تبیین شود.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: به تعبیری که در بیانیه گام دوم نیز به آن تصریح شده، «برای برداشتن گام های استوار آینده، باید گذشته را درست شناخت» و نیاز است تا به نحوی جهاد گونه به این تبیین اقدام ورزید.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.226.187.24 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403