ادبیات فارسی در بستر فرهنگ اسلامی رشد کرده است

شنبه, 05 آذر,1401

ادبیات فارسی در بستر فرهنگ اسلامی رشد کرده است

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی،  شب گذشته، ۲۷ اردیبهشت‌ماه در برنامه سخن‌سرایان خراسانی که با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، اظهار کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی با خلق اثر شکوهمند خود یعنی شاهنامه نقش جوانمردی، ایمان و اخلاق را در بلندای زمان بر تارک تاریح نشاند.

وی بیان کرد: این میراث ماندگار همواره به‌عنوان عاملی وحدت‌بخش و تحکیم‌کننده در نظر گرفته شده است و بی‌شک شاهنامه به‌عنوان نمونه بارز و ارزشمند با محوریت اخلاق‌مداری و ظرفیتی بالقوه برای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی است که نشانه‌های اخلاقی و ایمانی در آن بسیار مشهود است.

مرادی با بیان اینکه قلم زدن در راه اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی پارسی و انتقال مفاهیم و مضامین احساسی و اخلاقی موهبت بزرگی است که نباید آن را نادیده گرفت، افزود: ادبیات فارسی از ابتدا در بستر  فرهنگ اسلامی رشد کرده و توانسته با بهره‌گیری از این فرهنگ به کمال چشمگیری دست یابد و می‌توان گفت فرهنگ‌های پربار و مبتنی بر ادیان الهی بستر مناسب پیدایش عالی‌ترین آثار ادبی جهان هستند که بازخورد آن‌ها موجب تقویت فرهنگ نیز می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: فرهنگ و آداب و رسوم تنها با زبان ادبیات انتقال می‌یابد و راه صحیح بهره‌گیری از ایده‌های نوین متناسب با نیازهای زمان، کمک گرفتن متخصصان فرهنگ و ادبیات فارسی است.

مرادی با اشاره به روز بزرگداشت خیام، اظهار کرد: یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سروسامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک که در دوره پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد.

وی ادامه داد: در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به‌عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌ است.

مرادی بیان کرد: شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن‌سینا و شماری نیز او را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌ است؛ صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن‌سینا بوده‌ است، بسیار دور از ذهن می‌نماید، زیرا از دید زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن‌سینا را استاد خود می‌داند، ولی این استادی ابن‌سینا، جنبه معنوی دارد.

محمود حاجی،  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی نیز با تشکر از میزبانی جهاددانشگاهی از این برنامه فرهنگی، اظهار کرد: این برنامه در واقع پیوند کتابخانه‌ها و جهاددانشگاهی در راستای زنده نگه داشتن زبان و ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به اهمیت دادن به مسائل فرهنگی در استان بسیار چشمگیر است، افزود: مقام معظم رهبری در  دیدار با مدیران آموزش و پرورش کشور بر پاسداشت چهره‌ها و دانشمندان تأکید فرمودند.

حاجی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی بیش از ۸۰ پایگاه کتابخانه‌ای در تمام سطح استان وجود دارد، ادامه داد: در این پایگاه‌ها به ۵۵ هزار نفر عضو خدمت می‌دهیم و کتابخانه‌ها امروز به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی وظیفه‌ای فراتر از امانت کتاب دارند.

وی با بیان اینکه امروز در کتابخانه‌ها تمام فعالیت‌های فرهنگی و حتی آموزش‌های اجتماعی و اقتصادی و سبک زندگی در حال ارائه است، تصریح کرد: پیوند با جهاددانشگاهی می‌تواند اهداف علمی و فرهنگی ما را نیز که دغدغه مقام معظم رهبری است، عملیاتی کند.

حاجی با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و زبان و ادبیات فارسی، تصریح کرد: فردوسی اگر نبود بی‌شک زبان فارسی نیز نبود و اکنون آثار این شاعر جز آثار برجسته جهان است.

وی اظهار کرد: به‌منظور هویت‌بخشی به نسل جدید و ترویج هویت ملی آماده‌ایم دوره‌های شاهنامه‌خوانی را در یکی از کتابخانه‌های عمومی با همکاری جهاددانشگاهی و مدرسان آموزش عالی علاوه بر مسابقات کتابخوانی برگزار کنیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 35.175.121.135 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403