نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» برگزار شد

شنبه, 18 تیر,1401

نشست نقد و بررسی کتاب «مقصود جهان» برگزار شد

کتاب زنده کتابی است که آن‌را نقد می‌کنیم

در این نشست شهاب شهیدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان، اظهار کرد: کتاب زنده کتابی است که آن‌را نقد می‌کنیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه لرستان باب است که برای ارتقاء رتبه کتاب چاپ می‌کنند اما آن‌را در حیطه نقد نمی‌گذارند، به نظر من این کار باید برای تمام کتاب‌هایی که چاپ می‌شود انجام شود.

شهیدانی عنوان کرد: در دانشگاه لرستان کانون لرستان‌شناسی داریم که چارچوبی برای آن تعریف شده و راه‌اندازی می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه امروزه دوران کلان روایت‌ها تمام شده است، بیان کرد: پژوهشگران حوزه هنر امروزه به کانون‌های ریزتر تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: ادبیات آرامگاهی در لرستان بسیار جالب است که طرحی برای مطالعه آن‌ها برای دفتر ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۷ نوشتیم که مورد موافقت قرار نگرفت و در سیل ۱۳۹۸ بسیاری از این کتیبه‌ها از بین رفت، لازم است هرچه زودتر مستندسازی کنیم.

شهیدانی افزود: مسائل میدانی و میراث‌های فرهنگی ما هرآن در حال نابودی است، و این کار در اصل کمک به ایران شناسی است و تنها لرستان شناسی نیست و ایران شناسان را تقویت می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: سفرنامه‌نویسی کار بسیار سختی است که در این کتاب به خوبی انجام شده و کار میدانی که در این اثر داریم می‌تواند الگویی برای کتاب های بعدی باشد.

وی افزود: تاریخ هنر ما هنوز نوشته نشده است، در دانشگاه‌ها در حوزه تاریخ معماری  و دیگر هنرها خیلی کار نشده و روایت‌های تکراری است که در همه جا می‌بینیم.

شهیدانی تصریح کرد: ما در دوره اصلاح روایت‌ها هستیم و کاری که از این کتاب برمی‌آید اصلاح دید ماه نسبت به دوره قاجار است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان عنوان کرد: نمادها یک گنجینه عظیمی است که داریم و ما به فرهنگ نمادها نیاز داریم و لرستان گنجینه عظیمی از نمادهاست که از دوره باستان شروع شده و تا زمان معاصر ادامه دارد.

وی افزود: جای فرهنگ نمادهای لرستان بسیار خالی است و هرکس این کار را انجام دهد در حوزه هنر و اسطوره‌شناسی و ... کمک زیادی است.

شهیدانی بیان کرد: در لرستان بناهایی داریم که براثر مرمت‌ها غیراصولی از بین رفته که هویت یک مکان را می‌گیرد، هرکدام از این آثار می‌تواند در یک بازه زمانی به یک امر اقتصادی تبدیل شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان افزود: تفاوت محسوس شما در این کتاب کار میدانی است که انجام داده‌اید.

کتاب مقصود جهان نگاه جالبی در بحث جغرافیایی مسیر سکونت‌گاهای لرستان را بیان می‌کند

در ادامه محمد محمدی‌اصل، مؤلف کتاب مقصود جهان، اظهار کرد: در کتاب مقصود جهان با شرحی از منابع مکتوب از تاریخ لرستان مواجه هستیم منابعی که اشاراتی به لرستان دارد.

وی با اشاره به اینکه در قاجار سفرنامه‌نویسی گسترش پیدا می‌کند، تصریح کرد: لرستان فیلی غیر از شامل بخش‌هایی از استان‌های مجاور، از جمله هرسین تا شوش بوده که در حال حاضر بخش‌هایی از آن به کرمانشاه و بخش‌هایی به خوزستان وصل شده است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب مسیر ۱۰۷ روزه سفر محمودمیرزا را به لرستان شرح می‌دهد، تصریح کرد: کتاب مقصود جهان نگاه جالبی در بحث جغرافیایی مسیر سکونت‌گاهای لرستان را بیان می‌کند و در بحث تاریخی مسیر تاریخی سکونت‌گاه‌های لرستان بیان می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به اینکه در تقسیم‌بندی تاریخی این کتاب لرستان به جز خرم‌آباد چهار حوزه مالیاتی شامل سلسله، دلفان، طرحان و بالاگریوه وجود داشته است، خاطرنشان کرد: محمودمیرزا در این کتاب آداب و رسوم را نظر داشته و از رسم ادوار می‌گوید که نمونه آن یکی از مقام‌های موسیقی لرستان به نام یاره‌هو است.

مؤلف کتاب مقصود جهان با تأکید بر اینکه این کتاب به اعتقاداتی که مردم به بناهای آرامگاهی و تاریخی دارند را بیان می‌کند و ۱۲۰ بنای آرامگاهی و غیرآرامگاهی به شکل مفصل شرح داده شده است، ادامه داد: منابع کتاب، تطبیقی از هفت نسخه کتاب محمودمیرزا با تطبیق اختلافات نسخه‌ای است به روش تطبیقی تهیه شد.

وی با اشاره به اینکه در کتاب مقصود جهان تطبیقی از امروز استان و وضعیت دوره قاجار بررسی شد، اظهار کرد: در نقد این کتاب می‌توان گفت کتاب در شرایطی با گرانی مواجه بود و در برخی جاها غلط‌های نگارشی وجود داشت از طرفی برخی روایت‌های تاریخی نیز دچار نقد است که در چاپ بعدی این ایرادات را برسی می‌کنیم کمااینکه آنچه مهم است تلاش میدانی برای تألیف کتاب صورت گرفته است و نقدهایی که مطرح می شود را می‌پذیریم.

جای خالی نشست‌های نقد و بررسی کتاب در لرستان

در ادامه جلسه امین آزادبخت، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، اظهار کرد: در سطح استان جای برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب خالی است و باید در این راستا فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی از برگزاری ۳۰ نشست نقد و بررسی کتاب با همکاری معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان تا پایان سال‌ جاری خبر داد و گفت: در بسیاری موارد شاهد این هستیم که کتاب چاپ می‌شود ولی چون نقد و بررسی نمی‌شود به محاق می‌رود که این خلأ را می‌توان با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب برطرف کرد.

آزادبخت یکی دیگر از مشکلات حوزه چاپ کتاب را عدم معرفی مطلوب کتاب به جامعه دانست و اضافه کرد: برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب با حضور رسانه‌ها می‌تواند سبب معرفی بهتر کتاب به جامعه شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان از دیگر اهداف برگزاری نشست‌های نقد و بررسی کتاب را گردهمایی اهالی قلم و رسانه دانست و افزود: این نشست‌ها می‌تواند به تقویت شبکه بین ناشرین و مؤلفان و علاقه‌مندان به کتاب کمک کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه به مشکلات اقتصاد کتاب در جریان علمی نقد کتاب، اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های نشست‌های نقد و بررسی کتاب بررسی‌های علمی و دانشگاهی است که سبب می‌شود کتاب‌ها یا چاپ‌های بعدی که در این زمینه چاپ می‌شود، فاخرتر باشد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.119.131.178 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403