اختتامیه شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» برگزار شد

چهار شنبه, 21 اردیبهشت,1401

 اختتامیه شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» برگزار شد

مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران؛ مرز پرگهر» (معرفی نظام‌مند مقاصد صنعتی، فناورانه، تاریخی و طبیعی کشور) ۱۸ اردیبشهت‌ ماه در سالن شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران؛ در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی طی سخنانی ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان و حضار در مراسم اظهار کرد: سال ۸۴ با اجرای نظرسنجی در دانشگاه تهران، مشخص شد که اردوهای دانشجویی بیشترین جذابیت را برای دانشجویان دارد. در این سال اولین دوره طرح «ایران؛ مرز پرگهر» برگزار شد و امروز به شانزدهمین دوره رسیده است.
وی با بیان اینکه این طرح یکی از جذاب‌ترین طرح‌های جهاددانشگاهی است، گفت: زمانی که گزارش این طرح برای رهبر انقلاب ارائه شد، معظم‌له خطاب به وزرا فرمودند که این کار از دغدغه‌های من است تا جوانان با فعالیت‌های این چنینی آشنا شوند.
رحیمیان با بیان اینکه شانزدهمین دوره طرح «ایران؛ مرزپرگهر» به صورت غیرحضوری برگزار شد، بیان کرد: امیدواریم تمامی نهادهای اثرگذار در برگزاری هر چه بهتر این طرح در سال‌های آتی کمک کنند. جهاددانشگاهی آماده است تا دانشجویان و جوانان را با دستاوردها و فعالیت‌های ایران اسلامی را در این طرح در اقصی نقاط کشور آشنا کند.
سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز طی سخنانی اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات در بحث توسعه کشور، تربیت نیروی انسانی توسعه یافته است. همچنین یکی از شاخصه‌های مهم در تربیت نیروی انسانی، خودباوری و مجهز شدن به سلاح علم و فناوری است.
وی افزود: خودباوری زمانی ارزشمند است که به سلاح علم مجهز باشیم و مسائل کشور را خود حل کنیم. پیش از انقلاب اسلامی، شرایطی وجود داشت که عدم خودباوری در کشور تبلیغ می‌شد و غربی‌هایی که با توسعه به اقتدار علمی و دفاعی دست یافته بودند، فقط خود را حلال مشکلات جهان سوم می‌دانستند
طیبی ادامه داد: یکی از موارد مهم در تربیت نیروی انسانی توسعه یافته، این است که باور کنیم تصمیم‌گیری در کشور باید مبنای علمی داشته باشد. یکی از فعالیت‌های بسیار خوب معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزاری مسابقات مناظرات دانشجویی است که طی آن بحث‌های علمی فراوانی در رابطه با مسائل مختلف کشور انجام می‌شود.
وی بیان کرد: خوشبختانه در دوران انقلاب اسلامی به اندازه کافی الگوسازی مفید در بحث توسعه کشور انجام شده و به همگان اثبات شده است که می‌توانیم بزرگترین مشکلات کشور را خودمان حل کنیم و اتفاقی که باید در سطح مدیریت عالی کشور رخ دهد این است که توسعه در همه سطوح به مسئله اول کشور تبدیل شود.
طیبی تصریح کرد: با نیروی فرهیخته‌ای که در کشور وجود دارد، می‌توانیم حداکثر با دو برنامه توسعه، به عموم اهداف توسعه‌ای کشور دست پیدا کنیم.
در ادامه این مراسم، سیدعلیرضا بنی‌هاشمی، رئیس خانه صنعتکاران ایران نیز طی سخنانی با اشاره به موضوع مهم پیوند میان صنعت و دانشگاه اظهار کرد: هرگاه چنین پیوندی به خوبی برقرار شود، گره‌ها و مشکلات کشور نیز به بهترین نحو حل خواهد شد.
وی ادامه داد: بر این باور هستیم که اگرچه در مسیر حرکت کشور به سمت توسعه و پیشرفت سنگریزه وجود داشته و دشمنان با تحریم و تهدید به دنبال عدم توسعه کشور هستند اما به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، حرکت کشور به سمت توسعه است و ما شاهدیم که هر جا میدان صنعت کشور با حضور نخبگان جوان مواجه شد، پیروز و موفق بوده‌ایم.
بنی‌هاشمی تصریح کرد: امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که فناوری آبیاری زیرسطحی که فقط در انحصار رژیم صهیونیستی بود، به دست جوانان ما بومی‌سازی شده است. همچنین، تا مدت‌های مدید شاهد خروج ۹ میلیارد دلار ارز از کشور در حوزه نهاده‌های دامی به دلیل عدم توانایی در نگهداری از آن بودیم که جوانان نخبه ما توانستند تا فناوری نگهداری از نهاده‌های دامی را نیز که در انحصار رژیم صهیونیستی بود، به دست آورند.
رئیس خانه صنعتکاران ایران گفت: وجود ضعف در اقتصاد در دولت‌های مختلف به دلیل عدم توجه به بخش خصوصی است که در این زمینه نیز جوانان ما حائز موفقیت‌های زیادی در حوزه شهرک‌های صنعتی دیجیتال شده‌اند که توجه به این حوزه می‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند.
بنی‌هاشمی گفت: یکی از برنامه‌های خانه صنعتکاران کشور برگزاری اردوهای صنعتی در داخل و خارج از کشور است. امروز به توفیق الهی عزم خود را جزم کرده و در حال حرکت به سمت قله‌های توسعه با همراهی جوانان نخبه کشور هستیم.
همچنین، در ادامه این مراسم، سعید عمرانی، معاون دادستان کل کشور نیز طی سخنانی با بیان اینکه گردشگری صنعت بسیار بزرگی است که توسعه آن در کشور می تواند ما را از صادرات نفت بی نیاز کند، گفت: امروز نیازمند آن هستیم تا گردشگری را با نگاه جدیدی توسعه دهیم.
وی افزود: ایران اسلامی دارای گردشگاه‌های بسیار فراوان در اقلیم‌های متفاوت است و امروز استقبال فراوانی از گردشگری و میراث فرهنگی ایران می‌شود.
عمرانی با اشاره به اینکه جوانان با استعداد فراوانی در کشور هستند که در زمینه توسعه گردشگری از خلاقیت بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: مسئله مخاطب‌شناسی در هنر موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان اینکه به شدت نسبت به شناخت جوانان دانشجویان مشکل ارتباط و مخاطب‌شناسی داریم، تصریح کرد: همواره در هر امری باید سلیقه و ذائقه مخاطب شناخته شود.
عمرانی با اشاره به ماندگاری آثار هنری در حوزه‌های مختلف همچون شعر، اظهار کرد: مقوله خلاقیت در ذات انسان‌ها وجود دارد لذا باید به صورت علمی امکانات را در اختیار صنعت گردشگری قرار دهیم تا بیشترین بهره‌وری را از این صنعت داشته باشیم.
در ادامه، محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت نیز طی سخنانی ضمن تشکر از مجموعه جهاددانشگاهی و خانه صنعتکاران ایران اظهار کرد: امیدوارم تداوم این طرح یکی از مسائل مهم در صنعت را حل کند.
وی با بیان اینکه تمامی کشورها در تلاش هستند تا در صنعت و توسعه خود دارای نام و نشانی ویژه از خود باشند، گفت: دانشجویان حاضر در طرح ایران مرز پرگهر، مبلغان گردشگری کشور هستند.
برادران، یکی از فعالیت‌های وزارت صمت را انجام آمایش صنعتی به تفکیک استان‌های مختلف برشمرد و افزود: این آمایش زمانی موفق است که هویت‌سازی خاص خود را نیز داشته باشد که می‌تواند از سوی دانشجویان طرح ایران مرز پرگهر انجام شود.
وی، یکی از چالش‌های کشور را کمبود مبلغ صنعتی در نقاط محروم کشور عنوان کرد و ادامه داد: صنایع مختلفی در گوشه و کنار کشور وجود دارد که معرفی آن به مردم و جهانیان رسالتی مهم بر دوش ما است که باید انجام شود. دشمنان به دنبال تخریب صنعت ما هستند؛ باید در برابر این دشمنی‌ها نیز ایستاد. امیدوارم جمع دانشجویان این طرح ملی به جایی برسد که تک تک ایشان یک مبلغ صنعتی برای صنایع مختلف کشور باشند.
برادران تصریح کرد: متاسفانه رسانه‌ها همراهی چندانی در تبلیغ صنایع انجام نمی‌دهند. صنعت فقط آگهی نیست و ما باید بدانیم صنایع کشور سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند تا به این موقعیت دست پیدا کرده‌اند.
در ادامه، رامین اسدی، مدیرکل توسعه کسب و کار و تامین مالی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز طی سخنانی به توضیحاتی در رابطه با چگونگی توسعه و موفقیت طرح‌های صنعتی و گردشگری پرداخت‌.
در این مراسم بیانیه کمیته داوران جشنواره عکس توسط احمد خطیری رئیس کمیته داوران نیز قرائت شد.
در پایان این مراسم نیز با حضور مسئولان حاضر در جلسه از برگزیدگان شانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر و همچنین سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه‌های گردشگری ایران تجلیل شد.


برگزیدگان شانزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر:
مدیران اجرایی برگزیده:
 سیدمحمدعلی شاهمیری، معاون جهاددانشگاهی واحد سمنان
ریحانه زارعی، مدیر اجرایی جهاددانشگاهی واحد قم
امیر مددی پور، مدیر اجرایی جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی

شرکت های برگزیده همکار:
دکتر سید محمدحسین حجازی، مدیرعامل مجموعه فرهنگی عباس آباد
دکتر مهدی کریمی تفرشی، ریاست کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل(یونسکو) و ریاست هیئت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران
 مهندس سیف‌الله نیکنامی، مدیرعامل هلدینگ آترینا و کارآفرین در حوزه آموزش گردشگری
 مهندس علی اصغر فیاض، مدیرعامل شرکت چشمه نوشان خراسان (عالیس)
مهندس حسن اسلامی، مدیرعامل شرکت صنایع و فرآورده‌های غذایی مزمز  
 مهندس ایوب پایداری، مدیرعامل شرکت میهن   
 سیدجلال ناصری، مدیرعامل شرکت حلوای عقاب

برگزیدگان سومین جشنواره ملی دانشجویی عکس و فیلم جاذبه های گردشگری ایران
بخش عکس:
این بخش برگزیده اول نداشت.
۲- حامد طاهرپور، دانشگاه امام خمینی علی آباد کتول
۳- عماد ضیائی، دانشگاه هنر اصفهان
۴- عباس رحمانی، دانشگاه پیام نور سنندج
۵- پارسا کمالی عنبران، دانشکده فنی شهید شمسی پور تهران
۶- فاطمه کرمی، دانشگاه آزاد
۷- امیر قادری، روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی
و محمدرضا رحمانی آزاد، دانشگاه علم و فرهنگ شایسته تقدیر در بخش عکس شناخته شد.
بخش فیلم:
هیأت داوران هیچیک از آثار را برگزیده اعلام نکرد و تنها سه اثر را شایسته تقدیر شناخت.
۱- علی مرادپور آذر، دانشگاه سپهر اصفهان
۲- حامد طاهرپور، دانشگاه امام خمینی علی‌آباد کتول
۳- نوید مرسلی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد
بخش محتوای دیجیتال:
هیأت داوران در این بخش هیچیک از آثار را برگزیده اعلام نکرد و چهار اثر را شایسته تقدیر شناخت.
۱- فاطمه رحیمی، موسسه غیرانتفاعی ارم شیراز
۲-پدرام آقایی، دانشگاه علوم تحقیقات
۳- الهه حاجی محمدی، دانشگاه فرهنگیان
۴- اسماعیل عباسی، جهاددانشگاهی تبریز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 54.163.200.109 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 09 فروردین,1403