جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱- هفته یازدهم - موضوع مسافر - ویژه روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

جمعه, 26 فروردین,1401

جمعه ۲۶ فروردین ۱۴۰۱- هفته یازدهم - موضوع مسافر - ویژه روز سیزدهم ماه مبارک رمضان

مسافر اندیشه
معرفی فیلم مسافر ری

ویژه نامه جمعه‌ها بررسی هنرهفتم - هنر سینما

 

برخی از عارفان، تفکر را نخستین قسمت از احوال باطن و نقطه شروع سیر و سلوک عرفانی به شمار آورده و گفته‏اند که سفر بر دو نوع است: یکی سفر قالب که در عالم اسفل صورت می‏گیرد و مقصد آن اجسام، اشخاص و عبادات است و این نوع سفر احتیاج به تحرک دارد و ساز و برگ آن قدم است؛ دوم سفر دل است در عالم اعلی و مقصد آن آثار قدرت و حکم صناعت و ارواح است که با تفکر انجام می‏گیرد و ساز و برگ آن بصیرت و بینایی می‏باشد و آن را سفر باطن نیز می‏نامند

العبادی، 1368، ص160

فیلم مسافر ری  محصول سال ۱۳۷۹ درباره زندگی عبدالعظیم حسنی است که توسط داوود میرباقری تهیه و کارگردانی شده و با بازی درخشان داریوش ازجمند و جمشید هاشم پور و ویشگا آسایش به نمایش درآمده است.

«مسافر ری» در پنجمین جشن خانه سینما شرکت داشت و در هفت بخش مختلف نامزد دریافت جایزه شد؛ این فیلم در نهایت توانست در سال ۱۳۸۰ تندیس بهترین طراحی لباس این رویداد هنری را به خود اختصاص دهد.دیگر حضور این فیلم در جشنواره‌های هنری به سال ۱۳۷۹ بازمی گردد که در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و عبدالله اسکندری توانست جایزه بهترین چهره پردازی را از آن خود کند.

 

شهری که حتی خاکش هم امانت‌دار خوبی برای این مسافران نبود...

«عراق هیچوقت به علی و اولادش وفا نکرد، حتی خاکش هم امانت‌دار خوبی نبود...» عبدالعظیم (داریوش ارجمند) با این جملات گفت‌وگو با همسرش فاطمه (پروانه معصومی) را آغاز می‌کند، گفت‌وگویی که در آن خبر از عزیمت به ری در ایران می‌دهد، فاطمه از همسرش می‌خواهد که مقصد این سفر را به طبرستان که از امنیت بیشتری برخوردار است تغییر دهد، اما عبدالعظیم با اعلام این موضوع که نبض ایران در ری می‌زند و کسی در ری فریاد بزند، صدایش به همه جای ایران می‌رسد، تأکید می‌کند که باید به ری برود.

فاطمه اصرار دارد که در این سفر با عبدالعظیم همراه باشد، اما همسرش به این بهانه که می‌خواهد از مسیرهای صعب‌العبور و بی‌راهه‌ها برود، با این پیشنهاد مخالفت می‌کند. فاطمه گریه‌کنان از اتفاقاتی که در طول زندگی برایش رخ داده می‌گوید از روزهایی که به‌سختی در کنار عبدالعظیم حسنی به شب رسانده است. «ما کِی از ته دل خندیدیم بی‌انصاف. از شبی که عروس خانه‌ات شدم تا امشب که جده نوه‌ات کمال‌الدین‌ام، یک روز عمرم بی‌دلواپسی غروب نشد، یک شب هم بی حول و هراس به سحر نرسید.» و در مقابل، عبدالعظیم برای آرام کردن او از تقدیرش می‌گوید، تقدیری که او را مجبور به قدم گذاشتن در این مسیر می‌کند، مسیری که نامش را در تاریخ اسلام، جاودانه و ماندگار کرد. «تقدیر اولاد علی با هجرت و غربت و تنهایی نوشته شده، چه کنم با تقدیر بجنگم؟ فاطمه، دشمن اشک‌هایت را نبیند؟»

 

 جُستاری روزانه در هنرهای هفتگانه

در هفته یازدهم هستیم با موضوع مسافر

برگرفته  شده از نامه اول پطرس؛ ۰۲:۱۱

به خاطر بسپار، که در زمین مسافر و غریبی

از شنبه ۲۰   الی جمعه  ۲۶  فروردین ۱۴۰۱

ویژه ایام ماه مبارک رمضان

همه روزه ساعت ۱۷ در بستر سایت رویتاب به آدرس:

https://roytab.ir/RoytabMag

و  شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر با آیدی   RoytabMag@

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 52.15.112.69 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403