صوت کامل جلسه ۱۴۱ از درس‌گفتار پرده پوشانی، پرده انداز

دوشنبه, 22 فروردین,1401

صوت کامل جلسه ۱۴۱ از درس‌گفتار پرده پوشانی، پرده انداز

وَعَدُوُّ لِمَنْ عاداهُمْ

ودشمنم باهركس كه با ایشان دشمنى كند

جلسه صد و چهل و یکم

دفتر سی و هفتم: معاندان نور هدایت قسمت چهارم چهارشنبه 1401/01/17   4 رمضان المبارک1443

 در این جلسه ادامه روایت جلسه قبل  مورد بحث قرار  گرفت که در ذیل آن به شرح و واکاوی پرداخته شد

متن روایت:

ادامه روایت جلسه قبل

برنامه امير المؤمنين عليه السّلام بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله‏

سپس پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود: برادرم، بشارت بده كه زندگى و مرگ تو با من است. تو برادر من و وصىّ و وزير و وارث من هستى. تو طبق سنّت من جنگ مى‏كنى. تو نسبت به من همچون هارون نسبت به موسى هستى. تو بايد از هارون نيك پيروى كنى هنگامى كه اهلش او را ضعيف شمردند و بر عليه او متّحد شدند و نزديك بود او را بقتل برسانند.

در برابر ظلم قريش و اتحادشان بر عليه تو صبر كن، چرا كه اينها كينه‏هايى در سينه‏هاى قومى است، كينه‏هاى بدر و خونهاى احد. موسى هنگامى كه هارون را جانشين خود در قومش قرار داد به او دستور داد كه اگر گمراه شدند و يارانى پيدا كرد به وسيله آنان با گمراهان جهاد كند، و اگر كمكى نيافت دست نگه دارد و خون خود را حفظ كند و بين آنان تفرقه نيندازد.

تو هم اين چنين كن، اگر بر عليه آنان يارانى يافتى با آنها جهاد كن، و اگر يارى نيافتى دست نگه دار و خون خود را حفظ نما، چرا كه اگر با آنان از روى دشمنى مخالفت نشان دهى تو را مى‏كشند. ولى اگر تابع تو شدند و اطاعت تو را كردند آنان را به حق وادار كن.

بدان كه اگر تو وقتى يارى نيافتى دست نگه ندارى و خون خود را حفظ نكنى مى‏ترسم از اينكه مردم به پرستش بتها و انكار پيامبرى من برگردند. پس حجّت را بر آنان ظاهر كن و آنان را دعوت نما، تا آنان كه دشمنى تو را در دل دارند و آنان كه بر عليه تو قيام مى‏كنند هلاك شوند و عموم مردم و خواصّ دوستانت سلامت بمانند.

پس اگر روزى يارانى براى بر پا داشتن كتاب و سنّت يافتى بر سر تأويل قرآن جنگ نما همان طور كه من بر سر نازل شدن آن جنگيدم. از اين امّت كسى هلاك مى‏شود كه در مقابل تو يا يكى از جانشينانت براى خود مقامى ادّعا كند و علم دشمنى‏ بر افرازد و عداوت نشان دهد و انكار نمايد و خلاف آنچه شما بر آن هستيد را بعنوان دين بپذيرد

منبع روایت:

  هلالى، سليم بن قيس، أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم - ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1416 ق.

جهت استفاده کامل از مباحث مطرح شده می توانید از فایل صوتی پیوستی را استفاده کنید

 

 

 

 

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.129.70.63 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 30 فروردین,1403