جلسه صد و نوزدهم از درس‌گفتار پرده‌پوشانی، پرده‌انداز

شنبه, 16 بهمن,1400

جلسه صد و نوزدهم از درس‌گفتار پرده‌پوشانی، پرده‌انداز

اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ

من در جنگم با هر كه با ایشان بجنگد

جلسه صد و نوزدهم

دفتر سی و پنجم: جنگ با زیبایی – قسمت سوم  شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۶ - ۳ رجب ۱۴۴۳

در صد و نوزدهمین  جلسه از درسگفتار پرده پوشانی، پرده انداز، دکتر پایداری، قسمت سوم از سی و پنجمین دفتر با عنوان جنگ با زیبایی پیرامون عبارت اَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَهُمْ آغاز نمودند و به شرح و تفسیر پرداخت که اهمّ روایات طرح شده به ترتیب زیر می باشد:

 

سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم به فاطمه گفت: همانا كه على بن ابى طالب را هشت قوه عاقله و فضائلى است كه احدى از مردم را نيست؛ ايمانش به خدا و رسول خدا پيش از هر كس ديگر، و كسى از امت من در اين امر بر او پيشى نگرفته است، دانش او به قرآن و سنت من، و كسى از امت من نيست كه همه دانشم را بداند به جز همسرت، زيرا خداوند مرا دانشى آموخته كه جز من و او كسى آن را نمى‏داند و خداوند آن دانش را به فرشتگان و رسولانش نياموخته و فقط مرا آموخت و فرمانم داد تا آن را به على بياموزم و من آن كار را كردم، پس كسى از امت من نيست كه همه دانش و فهم و فقه مرا بداند جز او، و تو اى دخترم! همسرش هستى و دو پسرش حسن و حسين نوه‏هايم و نوه‏هاى امتم مى‏باشند. و امرش به معروف و نهيش از منكر، همانا كه خداوند او را حكمت آموخت و فصل الخطاب‏[1] قرارش داد.

 

اى دخترم! ما خاندانى هستيم كه خداوند هفت خصلت ما را عطا فرمود و آنها را به احدى از اولين و آخرين جز ما نداده است: من سرور پيامبران و رسولان مرسل و بهترين‏شانم، و وصيّم بهترين وصيان است، و وزيرم پس از من، بهترين وزيران است و شهيد ما يعنى عمويم حمزه بهترين شهيدان.

 

فاطمه گفت: اى رسول خدا! سرور شهيدانى كه در ركاب تو كشته شدند؟ فرمود:نه، بلكه سرور شهيدان از اولين و آخرين، بجز پيامبران و وصيان. و جعفر پسر ابوطالب كه او را دو هجرت بود و دو بال پرنده خون آلود داشت و با آن دو با فرشتگان در بهشت پرواز مى‏كند، و دو پسرت حسن و حسين نوه‏هاى امتم و سروران جوانان بهشت، به آن كه جانم بدست اوست سوگند! مهدى اين امت از ما است، كسى كه خداوند به وسيله او زمين را پر از داد مى‏كند آن گونه كه از ستم و زور پر شده باشد.

 

فاطمه عليها السّلام گفت: اى رسول خدا! از اينان كه نام بردى كدامين‏شان برتر است؟

 

رسول خدا گفت: برادرم على برترين امتم است و حمزه و جعفر اين دو پس از على و پس از دو پسرم و نوه‏ام حسن و حسين و پس از وصيانم از فرزندان اين فرزندم (رسول خدا با دستش به حسين اشاره كرد) برترين امتم مى‏باشند و مهدى از اينان مى‏باشد. ما خاندانى هستيم كه خداوند براى ما آخرت را بر دنيا برگزيد.

 

سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم به فاطمه و همسرش و دو پسرش نگريست و فرمود: اى سلمان! خداى را گواه مى‏گيرم كه من با آن كس كه با اينان بجنگد در جنگم‏ و با آن كس كه با اينان در صلح و سلامت باشد در صلحم، آگاه باش كه اينان با من در بهشت هستند.[2]




[1] فصل الخطاب: تعيين‏كننده حق و باطل و جداكننده آن دو از يك ديگر.

[2] هلالى، سليم بن قيس، تاريخ سياسى صدر اسلام / ترجمه كتاب سليم - تهران، چاپ: اول، 1377ش.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 52.14.130.13 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 20 اردیبهشت,1403