کار فرهنگی تنها هزینه نیست

شنبه, 16 بهمن,1400

کار فرهنگی تنها هزینه نیست

جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه چهارمین و پنجمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» که به همت جهاد دانشگاهی فارس در مجتمع جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر بیان کرد: دهه فجر انقلابی را رقم زد که در طول تاریخ ایران بی سابقه است و مردم پایه اصلی آن بودند، این استقلال سیاسی باعث شد بتوانیم روی پای خود بایستیم علی‌رغم همه دشمنی‌هایی که از روز اول انقلاب وجود داشت.

وی افزود: امیدواریم با لطف الهی و تدبیر مسئولان امور به سمتی پیش رود که در بحث تحقق آرمان‌های انقلاب به ویژه عدالت اجتماعی و اقتصادی به جایی برسیم که افتخار کنیم که این انقلاب در همه آرمان‎‌های خود به پیروزی و سربلندی رسید و این دور نخواهد بود.

رحیمیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کار فرهنگی هم آسان و هم سخت است، افزود: پیچیده‌ترین کارها، کار فرهنگی است به این دلیل که موضوع آن انسان است. انسان با همه عظم‌ هایی که خداوند در وجودش قرار داده است.

وی به تعبیری که مقام معظم رهبری از فرهنگ دارند، اشاره و بیان کرد: ایشان می‌فرماید فرهنگ مثل هوا است. همانطور که جایی که هوا نباشد نمی‌توان نفس کشید لذا کار فرهنگی سخت است اما مثل هوا که انسان استنشاق می‌کند، واجب و ضروری است. کار فرهنگی بسیار ظرافت دارد به ویژه در برخورد با نسل جوان و اصحاب هنر و هنرمندان که خودشان سراسر احساس و عاطفه و خلاقیت هستند.

رحیمیان با تصریح اینکه برخی گمان می‌کنند کار فرهنگی فقط هزینه دارد اما بسیاری از مؤسسات خارجی و کشورها  از آن درآمدهای میلیارد دلاری در می‌آورند، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده آمریکا توانسته بود با الگوسازی در اغلب کشورها، ۱۰ کاراکتر و شخصیت جذاب نسل نوجوان و جوان خود را به جوانان دنیا معرفی کند  تنها کشوری که زیر باراین کار نرفته بود ژاپن بود، ژاپن ده‌ها شخصیت اول جذاب نسل جوان و نوجوانش دقیقا از فرهنگ ژاپنی را معرفی کرده بود.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: عمدتاً آمریکا با درآمدهای چند ده میلیارد دلاری فرهنگ‌ها را تصویب می‌کند لذا کار فرهنگی برای مقابله این اقدامات آمریکا، کار بسیار ظریف و دقیق است و اگر درست انجام شود بسیار درآمدزا است.

وی در ادامه سخنان خود به جشنواره «شهود قدسی» اشاره کرد و گفت: در این جشنواره ارزشمند دو مقوله مهم وجود دارد یکی قرآن که خود سراسر زیبایی، بلاغت، هنر و معجزه جاوید حضرت محمد(ص) است و دیگری بحث هنر است.

رحیمیان با اشاره به نقش هنر در مانایی موارد مختلف گفت: سخن معروفی است که اگر خواستید یک اندیشه مانا و جاوید شود  برآن اندیشه جامه و خلعت هنر بپوشانید، بنابراین هنر یک اندیشه را جاوید می‌کند.

وی با یادآوری اینکه جهاد دانشگاهی استان فارس بین این دو مقوله پیوند ایجاد کرد، افزود: جهاد دانشگاهی فارس زمینه‌ای را فراهم کرد که جوانان دانشگاهی ما در این فضا خلق اثر کنند و چون کار فرهنگی اگر به اتکای یک تکیه‌گاه مهم نباشد، احتمال به خطا رفتن زیاد است محل اتکا را قرآن قرار دادند.

سرپرست معاونت فرهنگی  جهاد دانشگاهی کشور با ذکر این نکته که جهاد دانشگاهی در طول چهار دهه فعالیت خود توانسته است در عرصه هنر زمینه را برای رشد و به فعلیت رساندن خلاقیت‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای نسل جوان ایجاد کند، بیان کرد: وظیفه ما این است که زمینه را برای رشد استعدادها و نبوغ  نسل جوان در عرصه‌های فرهنگی و هنری فراهم کنیم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 34.200.248.66 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 09 فروردین,1403