بالاترین جلوه هنری در بلاغت و فصاحت قرآن است

شنبه, 16 بهمن,1400

بالاترین جلوه هنری در بلاغت و فصاحت قرآن است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس امروز، ۱۴ بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه چهارمین و پنجمین جشنواره سراسری دانشجویی تجسمی قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» که به همت جهاد دانشگاهی فارس در مجتمع جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به مشارکت دانشجویان در این برنامه و حضور علما در آیین اختتامیه گفت: این ترکیبی که در این برنامه شکل گرفته است، آن را به جلوه‌ وحدت حوزه و دانشگاه  تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه هنرگرایی در انسان یک امر فطری است، اظهار کرد: امور فطری ویژگی‌هایی دارد و یکی از ویژگی‌های آن فراگیر بودن است یعنی اختصاص به یک نفر یا قوم، منطقه و نژاد ندارد و بین زن و مرد و پیر و جوان مشترک است و فراگیر است.

استوار میمندی ادامه داد: میل به هنر و لطافت و زیبایی‌هایی که هنر ایجاد می‌کند در همه انسان‌ها مشترک است و همه میل به کسب هنر دارند لذا انسان یک موجود هنرگراست و امری که فطری شد، هیچ‌گاه دین در مقابل آن قرار نمی‌گیرد بلکه دین آن را تأييد و از آن استفاده می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس تصریح کرد: خداوند متعال وقتی به خود تبارک‌الله احسن الخالقین می‌گوید و چیزی که مورد مدح قرار می‌دهد زیباآفرینی کائنات است، یعنی خداوند در خلقت و آفرینش نهایت هنرمندی را خرج می‌کند و بخش‌های مختلف در بخش خود پی به هنرمندانه بودن خلقت عالم می‌برند. خداوند متعال اولین هنرمند عالم است و قرآن کریم هم هنرمندانه‌ترین ادبیات است که هیچ بشری تا به حال قدرت اینکه بخواهد آیاتی مثل قرآن را بیاورد نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه بلاغت و فصاحت قرآن و چینش واژگان قرآنی بالاترین جلوه هنری است، اظهار کرد: اوج هنر را ما در ادبیات قرآن می‌بینیم و در سیره معصومین(ع) هم مشاهده می‌کنیم که از هنر حمایت کردند و شاعران از جمله حسان بن ثابت انصاری از زمان پیامبر(ص) تا امامان بعدی مورد تشویق قرار گرفتند.

استوار میمندی با بیان اینکه اسلام لطافتی ایجاد کرد که عرصه‌های هنر شکوفاتر شد، گفت: اگر ایران قبل و بعد از اسلام را مقایسه کنیم هر دو هویت و افتخار ما است اما ظرافت‌های هنری ایران بعد از اسلام با هنری ایرانی قبل از اسلام تفاوت دارد، هر دو هنر ایرانی است اما فرهنگ قرآن و لطافتی که اسلام در دل‌ها ایجاد کرد باعث شد که این هنر شکوفاتر شود مثل معماری‌های اسلامی که مشاهده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه فارس در پایان گفت: هنر در فرهنگ قرآن اگر در خدمت تعالی بشر و معنویت و دین خدا قرار گرفت این هنر ارزشمند می‌شود و اگر  در خدمت جبهه مقابل و دستگاه ابلیس قرار گرفت این هنر ارزش خود را از دست خواهد داد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.224.37.68 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403