فیلم سخنرانی استاد قلم و اندیشه، خادم قرآن آیت اللّه دکتر سید مصطفی محقق داماد

سه شنبه, 21 دی,1400

فیلم سخنرانی  استاد قلم و اندیشه، خادم قرآن آیت اللّه دکتر سید مصطفی محقق داماد

در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد، آیت‌الله محقق‌داماد سخنان خود را با تلاوت آیه ۱۵۹ آل‌عمران آغاز کرد و گفت: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ».

وی گفت: آنچه بعد از عمر طولانی خود درک می‌کنم و از شما بزرگواران استدعا دارم، این است که نسبت به فرهنگ‌سازی آن اهتمام داشته باشید؛ دوستی، رحمت و فرهنگ آشتی است. در آیه‌ای که تلاوت کردم خداوند، پیامبر اسلام را تجلی رحمت الهی معرفی می‌کند. ما پیرو این پیغمبریم ولی به نام این دین و این پیامبر، حمام خون جاری می‌کنیم. به نام این پیغمبر آدم می‌کشیم، سر می‌بریم، زنان را بی‌شوهر می‌کنیم، بچه‌ها را بی‌پدر می‌کنیم، ما به عنوان پیروان محمد(ص) شرمنده‌ایم.

وی در ادامه افزود: خداوند در این آیه‌ می‌فرماید پیامبر(ص) رحمت است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ». «لنت لهم» یعنی نرم‌خو شدی، جاذبه پیدا کردی، دلربا شدی. برای تکمیل دلربایی اولا اهل عفو باش و از هر کس که به تو بدی کرد بگذر و حتی برای آنهایی که با تو بد می‌کنند طلب مغفرت کن و در آخر، آنها را در امور شرکت بده و رأی آنها را محترم بشمار، پس از مشورت تصمیم بگیر و بر خدا توکل کن. خیلی آیه عجیبی است. من صریح عرض می‌کنم با بسیاری آیات قرآن التذاذ پیدا می‌کنم، عشق می‌کنم، نه به عنوان یک مؤمن بلکه به عنوان یک انسان از اینکه چقدر مطالب زیبا بیان شده است. یکی از بهترین و زیباترین آیات قرآن این آیه است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.15.27.194 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403