نشست تخصصی "الگوی زن مسلمان"

شنبه, 18 دی,1400

نشست تخصصی "الگوی زن مسلمان"

به گزارش ایکنا از گیلان، به‌مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت شهدای دانشجو، نشست تخصصی «الگوی زن مسلمان» با سخنرانی اشرف جناتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، امروز ۱۶ دی ماه در دفتر معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

جناتی در این نشست ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت ۱۶ دی ماه، روز گرامیداشت شهدای دانشجو بیان کرد: گرایش به الگو و تاثیرپذیری از آن در امور مختلف زندگی فردی و اجتماعی از تمایلات فطری انسان است. فطرت کمال‌جویی انسان، وی را وادار به پیروی از بهترین الگوها برای رسیدن به کمال می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اسلام به‌عنوان آخرین و کامل‌ترین دین، برای همه زمان‌ها و انسان‎ها است، اظهار کرد: کسانی نیز تبلور عینی دین و وحی الهی هستند که از آن‌ها به‌عنوان الگوهای هدایت و اسوه‌های تکامل یاد می‌شود. یکی از این الگوهای هدایت حضرت زهرا(س) است.

وی الگوپذیری از حضرات معصومین را به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم دانست و افزود: در الگوپذیری مستقیم، عینا سخنان و رفتار معصوم را برنامه و روش زندگی خود قرار می‌دهیم. در الگوپذیری غیرمستقیم، روح و حقیقت گفتار یا کردار اسوه الهی را درک کرده و در شکل‌های نوین طبق اقتضای شرایط زمانی و مکانی خود محقق می‌کنیم مثل روح ساده‌زیستی، بی‌اعتنایی به دنیا، پارسایی و ... .

جناتی خاطرنشان کرد: در امور فردی و اجتماعی و در رفتار با دیگران می‌توان به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از حضرات معصومین الگوبرداری کرد. همچنان که خانواده‌های شهدا با الگوبرداری از حضرت زهرا(س) در طول سال‌ها و در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) حماسه‌های زیادی آفریده و الگوبرداری خود از بانوی دو عالم را متجلی کردند.

وی با اشاره به چند نمونه از رفتارهای حضرت زهرا(س) در زندگی فردی و اجتماعی، تصریح کرد: نمونه‌های ایثار و گذشت در زندگی هر انسانی بیان‌گر بزرگی روح و علو همت اوست. در زندگی حضرت زهرا(س) نمونه‌های بارزی از ایثار در برابر همسر بزرگوارشان مشاهده می‌شود. همان‌گونه که در توصیه‎‌های پیامبر اکرم(ص) به دخترشان ذکر شده که «از همسر خود چیزی طلب نکنی که وی توانایی انجام آن را نداشته‌باشد». همین نکته مهم، به‌ویژه در شرایط امروز می‌تواند برای خانواده‌ها بسیار الگوساز باشد.

جناتی در ادامه به روایتی از حضرت علی(ع) در باب روابط خود با حضرت زهرا(س) اشاره کرد که فرمودند: «هیچگاه فاطمه زهرا(س) از من نرنجید و او نیز هرگز مرا نرنجاند. من او را به هیچ کاری مجبور نکردم و او نیز مرا آزرده نساخت. در هیچ امری، قدمی برخلاف میل باطنی من برنداشت و هرگاه به رخسارش نظاره می‌کردم تمام غصه‌هایم برطرف می‌شد و دردهایم را فراموش می‌کردم. به خدا قسم هرگز کاری نکردم که فاطمه خمشگین شود، اونیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد».

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابراز کرد: کوشش حضرت زهرا(س) برای ایجاد یک محیط آرام در خانه و رفتار وی در جهت اهداف همسر فداکار و دلاور خود بود. حضرت علی(ع) حضرت فاطمه را بهترین یار و مددکار در طاعت حق معرفی می‌کند. در روایت آمده که پیامبر اسلام(ص) از امیرالمومنین(ع) پرسیدند زهرا را چگونه یافتی؟ حضرت امیر(ع) در پاسخ گفتند: چه خوب یاوری است برای اطاعت الهی.

وی افزود: الگوبرداری از حضرت زهرا(س) صرفا به زنان اختصاص ندارد بلکه مردان نیز می‌توانند در زندگی خود از سخنان و رفتارهای بانوی دو عالم الگوبرداری کنند. زنان نقش خود را در کنار همسر و خانواده بهتر درک کنند و زندگی را با سمت و سوی الهی اداره کنند. در رفتار حضرت زهرا(س) با فرزندان خود آمده است که ایشان با فرزندان خود همبازی می‌شدند و به این نکته نیز توجه داشتند که نوع الفاظ و حرکات مادر سرمشق کودک قرار می‌گیرد.

 

gilan.iqna.ir/fa/news

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.223.106.100 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: چهار شنبه, 19 اردیبهشت,1403