نشست بررسی توانمندی گردشگری سلامت در استان لرستان برگزار شد

چهار شنبه, 01 دی,1400

نشست بررسی توانمندی گردشگری سلامت در استان لرستان برگزار شد

به گزارش مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به سازمان دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی، نشست «بررسی توانمندی گردشگری سلامتدر استان لرستان» با همکاری مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان لرستان در قالب ششمین دوره سلسله نشست های چشم انداز صنعت گردشگری در ایران برگزار شد.

دکتر یحیی ابراهیمی در نشست «بررسی توانمندی گردشگری سلامت در لرستان» برگزار شد، اظهار کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در بیان مطالبه مردم در زمینه‌های مختلف دارد و برگزاری این سمینار ها تذکری به مسئولین است.
وی  گفت: در اسناد بالادستی در حوزه‌های توسعه کشاورزی، صنعت و گردشگری برنامه‌هایی تدوین شده است.

در لرستان در هیچ زمینه‌ای اقدامات اساسی که در شأن مردم باشد انجام نشده است
عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: در لرستان در هیچ زمینه‌ای اقدامات اساسی که در شأن مردم باشد انجام نشده است.
ابراهیمی عنوان کرد: اساس موضوع گردشگری، کشاورزی است و گیاهان دارویی نیز جزئی از کشاورزی محسوب می‌شود؛ این کشاورزی وابسته به آب است و متاسفانه ۴۰ سال است حقابه لرستان نادیده گرفته شده و از ریاست جمهور می‌خواهیم این مسئله را پیگیری کند.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی افزود: ۲۴ هزار آثار ثبت شده جهانی، ۶۰۰ مرکز فعال گردشگری و... که این سبب شده ایران به لحاظ آثار باستانی جزو ۱۰ کشور مطرح دنیا باشد اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا از مجموع ۱۳۳۲ میلیارد تومان درآمد ارزی گردشگری یک درصد سهم ایران است.
وی بیان کرد: در مسئله گردشگری می‌طلبد همه مسئولین کشوری و در استان نیز استاندار نسبت به رونق صنعت گردشگری و سرمایه‌گذاری در این بخش اهتمام ویژه داشته باشند چرا که این صنعت بعد از نفت و خودرو سومین صنعت پولساز کشور بوده و میزان ارزآوری آن بیشتر از سایر صنایع است.
ابراهیمی عنوان کرد: ایران در بین ۱۴۰ کشور دنیا به لحاظ زیرساختی دارای رتبه ۸۹ است و کمترین درآمد را در این صنعت نسبت به کشورهای ترکیه و امارات دارد.

۱۲۵ بیمارستان در کشور مجوز لازم IPD دارند
عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در کشور یک‌هزار بیمارستان وجود دارد که ۲۵۰ بیمارستان ظرفیت آی پی دی (IPD) یا توریست درمانی را دارند و از این تعداد تنها ۱۲۵ بیمارستان مجوز لازم را اخذ کرده‌اند.
وی اضافه کرد: در سال ۶۰۰،۹۸ هزار توریسم سلامت به کشور آمدند.
نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات پزشکی در ایران ارزان قیمت و مقررات کشور آسان گیر است و با وجود تکنولوژی پیشرفته صنعت گردشگری می‌تواند موجب ارزآوری و ایجاد اشتغال شود.
ابراهیمی با بیان اینکه به لحاظ آثار طبیعی و گردشگری و تاریخی جزو ۱۰ کشور دنیا محسوب می‌شیم ولی چرا درآمد ما از این صنعت در سال ۹۸ تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده در حالی که ظرفیت ۷ میلیارد دلار را داریم، گفت: با توسعه این صنعت شاهد رونق اقتصادی، روابط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و افزایش اشتغال پایدار خواهیم بود.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی لرستان را  توسعه دهیم
عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: با توجه به  اینکه جهاد دانشگاهی استان محور برگزاری این سمینار است و یکی از اهداف موضوع گردشگری سلامت درمان ناباروری و نازایی است ضرورت دارد امکانات مورد نیاز مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان را فراهم و توسعه دهیم و از این ظرفیت در راستای توریست درمانی استفاده شود.
وی گفت: در ماده ۸۷ برنامه ششم توسعه تاکید بر کاهش وابستگی به نفت و توسعه صنعت گردشگری و در دل آن صنعت توریسم شده است.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در لرستان در راستای توریست درمانی کاری نشده است در حالیکه هیچ جای ایران مانند استان لرستان چهار فصل نیست و نیاز است از این ظرفیت غافل نشویم.

درمان ناباروری در بحث توریسم سلامت به صورت ویژه دیده شود
دکتر امین سلاحورزیان رییس جهاد دانشگاهی استان لرستان در این جلسه با بیان اینکه گردشگری سلامت دارای سه زیربخش توریست تندرستی، توریست درمانی و توریست پزشکی است، افزود: هر کدام از این موضوعات ساختار خاص خود را دارند.

وی بیان کرد: لرستان به رغم داشتن جاذبه‌های گردشگری و وجود پزشکان متخصص در مقوله گردشگری سلامت کمتر مورد توجه قرار گرفته است که می‌طلبد بسیاری از دستگاه‌های اجرایی در این راستا همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم شاهد بالندگی این بخش در لرستان باشیم.
این مسئول اضافه کرد: متولی امر گردشگری سلامت، اداره کل میراث فرهنگی لرستان است و البته این کاری بین بخشی بوده که می‌توان در کنار میراث فرهنگی، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی این موضوع را در استات اجرایی و رونق بخشید.
سلاحورزیان با بیان اینکه ناباروری یکی از مشکلات لرستان است، خاطرنشان کرد: بسیاری از زوجین نابارور برای درمان، به استان‌های همجوار و تهران مراجعه می‌کنند و این در حالیست که در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی کل خدمات  برای آنان ارائه می‌شود.
وی تاکید کرد: به دنبال توسعه خدمات این مرکز هستیم و حتی می‌توانیم به استان‌ها هم‌جوار و کشورهای همسایه نیر خدمات را ارائه دهیم.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان تصریح کرد: ضرورت دارد که موضوع درمان ناباروری در بحث توریسم سلامت به صورت ویژه دیده شود.

گردشگری سلامت گام مثبتی در رونق اقتصادی و معضل بیکاری لرستان است
در ادامه سید امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: گردشگری سلامت می‌تواند گام مثبتی در رونق اقتصادی و به ویژه رفع معضل بیکاری در استان باشد.


قاسمی اظهار کرد: توریسم درمانی از نگاه سازمان جهانی گردشگری به معنای استفاده از خدماتی است که سبب بهبود و افزایش سلامتی و روحیه فرد با استفاده از آب و هوا، مقوله پزشکی و درمانی و ... بوده که ۲۴ ساعت در خارج از منطقه محل سکونت به طول انجامد.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از کرونا هر ساله بیش از ۱۱ میلیون گردشگر سلامت وارد کشور می‌شد که البته لرستان مقصد تامین سلامت نبود، افزود: توریسم ها بیشتر به استان‌های فارس، تهران، اصفهان،خراسان رضوی و کرمانشاه سفر می کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  لرستان اضافه کرد: سالانه بالغ بر ۱۵ میلیون دلار درآمد ارزی توریسم سلامت در کشور است.
قاسمی بیان کرد: در چهار ماهه سال ۹۸ بیش از ۶۰۰ هزار توریسم سلامت وارد کشور شدند و درآمد کلانی را به دنبال داشته اند.
وی گفت: افرادی که در بحث توریسم سلامت به کشور مراجعه کردن بیشتر در موضوعات زنان و زایمان،زیبایی جراحی‌های عمومی، قلب و عروق و... بوده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گردشگری را موضوعی فرابخشی عنوان کرد و با بیان اینکه یکسری سلسله ضوابط و خدمات به دنبال گردشگری سلامت هستند، اظهار کرد: دستگاه‌هایی مانند وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، میراث فرهنگی و دستگاه های امنیتی که وظیفه تامین امنیت کشور و رصد موضوعات ضد جاسوسی را بر عهده دارند دخیل هستند.
قاسمی اظهار کرد: گردشگری سلامت صرفاً خارجی نیست و افراد تحت عنوان طبیعت­گرد به استان‌ها و مناطق دیگر کشور سفر می‌کند.
وی با بیان اینکه لرستان با وجود دریاچه نمک، آبشارها و چشمه های آب گرم و وجود ۳۰۰ گونه گیاه دارویی ظرفیت خوبی برای جذب توریسم هستند، گفت: با وجود بیمارستان‌های خصوصی و دولتی خوبی که در لرستان وجود دارد کارهای خوبی در حوزه گردشگری سلامت می‌توان انجام داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان خاطرنشان کرد: در هر سه حوزه استان پتانسیل لازم را دارد که بتوانیم گردشگری سلامت را رونق ببخشید.
قاسمی گفت: هزینه سفر به ایران و هزینه درمان نسبت به سایر کشورها ارزان تر است و این موضوع می‌تواند گام مثبتی در رونق اقتصادی و به ویژه رفع معضل بیکاری در استان باشد.
 
در بحث گیاهان دارویی استان می‌تواند به عنوان یک قطب مطرح باشد.
دکتر محسن اسدبیگی اظهار کرد: گردشگری سلامت موضوعی است که می‌توان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های لرستان مورد بررسی قرار گیرد.


وی افزود: لرستان مثل همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خوبی که دارد می‌تواند در بحث گردشگری سلامت ورود پیدا کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در بحث خدمات پزشکی به دلیل وجود پزشکان حاذق و متخصص دسترسی بهتر به امکانات وجود دارد.
اسدبیگی اظهار کرد: در یکی دو بیمارستان خصوصی و دولتی در استان طراحی سایت‌ها، اطلاع رسانی وحوزه‌های پژوهشی آموزشی انجام و برای گرفتن دانشجوی خارجی یکسری اقدامات خوبی صورت گرفته است و این ظرفیت خوبی برای گردشگری سلامت است.
وی بیان کرد: در لرستان می‌توان خدمات تخصصی را با وجود پزشکان متخصص و دستگاه‌های ویژه تخصصی برای بیماران قلب و عروق ارائه داد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: اختصاص دستگاه سی-تی-آنژیو- ۲۵۶ لرستان شاخص خوبی برای جذب گردشگر سلامت در بخش‌ بیماری‌های قلبی و عروقی است.
وی اضافه کرد: در بحث بسته‌بندی، توزیع، عرضه و فراوری گیاهان دارویی لرستان می‌تواند به عنوان یک قطب مطرح باشد.
اسدبیگی خاطرنشان کرد: در لرستان زمینه فعالیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی وجود دارد چرا که بیس زیاد است  و این موضوع پتانسیل خوبی در درآمدزایی و رونق اقتصادی خواهد داشت.
 
گردشگری سلامت ارزآوری و ایجاد اشتغال را در لرستان به دنبال دارد
دکتر طهماسب نظری، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این جلسه اظهار کرد: گردشگری سلامت با دیدگاه جذب گردشگر خارج از کشور کاری ارزشمند است که علاوه بر ایجاد اشتغال به تبادل فرهنگی بین ایران و کشورهای دیگر می‌انجامد.

وی اضافه کرد: در بیمارستان خصوصی شفا مجوزهای برنامه گردشگری برای مدت دو سال اخذ شد و تعدادی بیماری نیز جذب شدند اما با وجود کرونا این مهم مسکوت ماند.
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: در این دانشگاه ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگر سلامت وجود دارد.
نظری گفت: برای گردشگری سلامت نیاز به یک سری زیرساختهاست و چنانچه آنها را در بخش دولتی به ویژه بیمارستان قلب مهیا سازیم ظرفیت ویژه ای برای این موضوع خواهد بود.
وی افزود: بخش زیادی از مشکلات جمعیت کشور مربوط به رنج سنی ۱۵ تا ۳۵ سال است و ضرورت دارد با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی در بین این قشر وجود دارد در این راستا باید به این مسئله ورود پیدا کنیم.
نظری گفت: گردشگری سلامت ارزآوری و ایجاد اشتغال را برای استان به دنبال دارد و می‌توان از این رنج سنی ۱۵ تا ۳۵ سال در ایجاد تورهای گردشگری استفاده شود.
وی اظهار کرد: چنانچه نیاز باشد در مجلس قوانینی وضع  و حتی با هزینه‌های پایین تورهای گردشگری ایجاد و سوبسید نیز لحاظ شود چراکه با انجام این کار علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی این قشر را نیز تامین خواهیم کرد.

گردشگری سلامت را به فضای استارتاپی ببریم
پریا جافرپور در ادامه جلسه بیان کرد: لرستان در بحث گردشگری سلامت ظرفیت‌های زیادی دارد و و یک سری از استارتاپ ها اکوسیستم برای گردشگری سلامت ساخته‌اند.
وی با بیان اینکه گردشگری سلامت را به فضای استارتاپی ببریم، افزود: می‌توان از اقامتگاه‌های شخصی که جاذبه توریستی دارند برای اسکان گردشگر سلامت در هر استان استفاده کرد.
 
جافرپور بیان کرد: لرستان بهترین نقطه برای جذب توریست های عراقی است که بخواهند از خدمات پزشکی و گردشگری در استان استفاده کنند.
وی گفت: با توجه به اینکه در ایران هزینه های درمان بسیار ارزان تر از سایر کشورهاست می‌توان از کسانی که در این شرایط کرونا با استفاده از استارتاپ گردشگری سلامت را ایجاد کردند الگوبرداری کرده و حتی معایب آن را برطرف و یک الگوی بی نقص را در استان اجرا کنیم.

یکی از ظرفیت‌های استان در بحث ارز آوری می تواند گیاهان دارویی باشد
در ادامه این جلسه،آرمین عیسی‌لو یکی دیگر از فعالین دانشجویی لرستان اظهار کرد: یک سری از زیرساخت‌ها برای گردشگر خارجی و داخلی و درمان و گردشگری سلامت فراهم نیست.
وی اضافه کرد: بر این اساس بخش خصوصی رغبت نمی‌کند که در لرستان سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ بخش دولتی نیز اعتبار لازم را ندارد.
این فعال دانشجویی بیان کرد: در بخش گیاهان دارویی ورود پیدا کرده و یک شرکت گیاهان دارویی به صورت تعاونی تاسیس کرده‌ایم.
عیسی‌لو گفت:  اپلیکیشن مشاوره طب سنتی و فروش گیاهان دارویی می تواند کارآفرینی بی‌سابقه‌ای در استان داشته باشد.
وی اظهار کرد: در این طرح آب درمانی را برای بیماران قلبی و عروقی در نظر گرفته ایم.
این فعال دانشجویی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های استان در بحث ارز آوری می‌تواند گیاهان دارویی باشد.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.16.76.115 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403