تربیت نسلی پیشرو و انسان‌ساز؛ رسالت حوزه و دانشگاه

سه شنبه, 30 آذر,1400

تربیت نسلی پیشرو و انسان‌ساز؛ رسالت حوزه و دانشگاه

به گزارش ایکنا از گیلان، در دومین نشست از سلسله نشست‌های راهبردی قرآنی امور قرآنی اداره فرهنگی اجتماعی معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان با موضوع «تربیت نیروی انسانی با محوریت تعهد و تخصص»، که امروز ۲۷ آذر ماه به‌مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حامد اسدالله‌زاده، معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان و در دفتر معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان برگزار شد، بر اهمیت ارتباط و پیوند میان حوزه و دانشگاه تاکید شد.

امام جمعه شهرستان خمام با بیان اینکه اصل و اساس در وحدت حوزه و دانشگاه، پرداختن به عمق اندیشه اسلام و معارف الهی و وحیانی است، ابراز کرد: لازم است در هر دو نهاد بیشتر به این مسائل پرداخته شود. بر اساس اندیشه ناب اسلامی، انبیای الهی مبعوث شدند تا جامعه‌ای توحیدی در عالم ایجاد کنند. جامعه‌‌ توحیدی، انسان‌هایی موحد و دارای عمق بینش، باور و ارزش‌های توحیدی هستند.

اسدالله‌زاده بیان کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری انبیاء الهی مبعوث شدند تا کارخانه انسان‌سازی در دنیا ایجاد کنند، کارخانه‌ای که خروجی آن نه فقط عابدان، زاهدان یا دانشمندان در حوزه اسلامی باشند بلکه برای تمامی شئونات جامعه، انسان‌های موحد، متخصص و متعهدی تربیت کند. امروزه این امر نیاز به همتی راستین و ساختاری مستحکم و عمیق دارد که بنای این ساختارها در حوزه و دانشگاه است.

وی ادامه داد: تربیت نیروهای متخصص و متعهد در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها محقق می‌شود و همه اینها قرار است در عرصه اجتماع خدمت کنند. اگر بخواهیم با نگاه تخصصی و علمی به شئونات جامعه بپردازیم، تربیت در جایگاه‌های متفاوت جامعه نیازمند تیم و کارِ گروهی و ساختاری منسجم است.

معاون فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه گیلان تصریح کرد: در تاریخ انبیاء می‌بینیم که آنان حواریون و اصحابی را تربیت کردند که کارخانه‌های انسان‌سازی را مدیریت کرده تا خروجی آن، متناسب با تمام شئونات جامعه باشد. قبل از بنای جامعه اسلامی توسط پیامبر اسلام(ص)، ایشان سه سال دعوت به خویشان کرده و عمارها، یاسرها، علی‌ابن‌ابیطالب(ع) و بسیاری از اصحاب و بزرگان در ابتدای بعثت توسط خود نبی اکرم (ص) تربیت شدند که بعد از ایجاد جامعه اسلامی نقش حواریون پیامبر اعظم(ص) را ایفا کردند و جامعه را به سمتی بردند که کارخانه انسان‌سازی باشد.

وی افزود: در زمان غیبت اگر می‌خواهیم به سوی جامعه‌ای اسلامی و الگو‌گرفته از جامعه پیغمبر(ص) حرکت کنیم، باید حواریون و انصاری را برای نظام و جامعه اسلامی تربیت کنیم. دانشگاه‌ها و حوزه‌ها متصدی تربیت حواریون، خواص و نخبگانی هستند که قرار است در جامعه نه فقط خود دانشگاه و حوزه را، بلکه عموم جامعه را به سمت سعادت و هدایت رهنمون کنند.

اسدالله‌زاده با بیان اینکه تربیت نسل جوان حزب‌اللهی وظیفه حوزویان و دانشگاهیان ماست، ابراز کرد: بحمدالله طی این ۴۳ سال انقلاب، نتایج در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد هم در دانشگاه‌ها و هم در حوزه‌های علمیه چشم‌گیر بود ولی از آنجایی که استعداد و ظرفیت جامعه ما بسیار فراتر از اینهاست، لازم است که این پل ارتباطی و تعاملی بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها بیش از گذشته باشد که این امر نیازمند کار و تعامل بیشتر در این عرصه است.

امام جمعه شهرستان خمام با بیان اینکه امیدواریم خداوند به همه ما کمک کند که در این مسیر قدم برداریم، ادامه داد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مکان‌های مبارکی هستند. مبارک به این معناست هرجایی که علم‌آموزی و دانش‌آموزی در آن اتفاق می‌افتد، چون محل ورود معارف وحیانی و اسلامی است دارای برکت و احترام است. دانشگاه‌های ما هم به جهت اینکه معارف الهی در آن گفت‌و‌شنود می‌شود، حتی اگر دانش مادی باشد، ولی وقتی به نیت خدمت به مردم گفته می‌شود، به معارف الهی و دانش ارزشی تعبیر خواهد‌شد و یقیناً در مسیر تقرب قرار خواهد‌ گرفت.

وی افزود: دانشگاهیان و حوزویان کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانند نسلی پیشرو و انسان‌ساز تربیت کنند تا این نخبگان نقش هدایت‌گری جامعه اسلامی را عهده‌دار شوند و عموم مردم را به سعادت و صلاح دنیوی و اخروی رهنمون کنند. در واقع این همان رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما خواهد‌ بود.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.86.235.207 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403