مبنای آموزش را برحسب نیازهای مهارتی کشور در نظر بگیریم

شنبه, 27 آذر,1400

مبنای آموزش را برحسب نیازهای مهارتی کشور در نظر بگیریم

به گزارش ایکنا از گیلان، هم‌زمان با روز پژوهش و در «نشست تخصصی بایسته‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها به منظور رفع موانع تولید» که امروز، ۲۵ آذرماه با حضور صاحب‌نظران این حوزه و در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد، حسین افراخته، عضو هیئت علمی و معاون دانشجویی دانشگاه گیلان با بیان مقدمه‌ای در باره موضوع نشست بیان کرد: طبق آمار وزارت علوم متقاضیان کنکور سراسری در رشته علوم ریاضی، کاهشی و در رشته علوم تجربی به شدت افزایشی است. درصد عمده‌ای از تحصیل‌کردگان آموزش و پرورش صرفاً به ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی گرایش دارند که همین امر، خود بازخورد کاملی از وضعیت صنعت و اشتغال در کشور است.

معاون دانشجویی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در سال‌های آتی در زمینه ترییت و پرورش مهندسین توانمند دچار مشکل خواهیم‌ شد، ابراز کرد: اینکه چرا خروجی‌های دانشگاه، متناسب با نیاز روز صنعت نیست ناشی از مسائل و دلایل متعددی است که در نهایت نشان از گسست بین صنعت و دانشگاه‌هاست. انتظارات صنعت از دانشگاه، پرورش یک مهندس تمام عیار و همه‌فن‌حریف است که پس از خروج از دانشگاه بر تمام ریزه‌کاری‌های صنعت اشراف داشته‌باشد، در حالی که اگر واقع‌بین باشیم، هیچ‌گاه چنین امری میسر نخواهد‌بود.

افراخته خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات اختصاص داده‌ شده جهت پیوند دانشگاه با صنعت بسیار پایین است. مجموع تعداد بازدیدهای صنعتی دانشجویان به شدت کاهش یافته که البته بخشی از آن متأثر از شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش بود ولی در مجموع تمایل و رغبتی برای بازدید از صنعت وجود ندارد. از طرف دیگر تعداد پایان‌نامه‌هایی که مورد حمایت صنعت هستند نیز روندی بسیار کاهشی داشته است. اگر به دنبال علت باشیم به این پاسخ می‌رسیم که اعتماد صنعت به دانشگاه بسیار ضعیف است و این در حالی است که خود مدیران صنعتی، همگی خروجی همین دانشگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه صنعت ما وارداتی است، ابراز کرد: در کشور ما صنعت زاییده دانشگاه‌های خودمان نیست و مسائل مربوط به آن بسیار ابتدایی تلقی می‌شود از اساتید و دانشجویان انتظار می‌رود که در مرزهای دانش فعالیت کرده و مقاله ارائه کنند زیرا بسیاری از آیین نامه‌های ترفیع و ارتقا در دانشگاه‌ها، مقاله‌محور و مبتنی بر پژوهش‌های بنیادی و به‌روز است‌. متأسفانه چارچوب‌های دانشگاه مسائل مربوط به صنعت را به‌عنوان مسائل اساسی خود نمی‌شناسد و خود صنعت نیز از پتانسیل‎های دانشگاه بی‌اطلاع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان پتانسیل‌های دانشگاه را حتی فراتر از نیاز صنعت دانست و تصریح کرد: علی‌رغم وجود این پتانسیل‌ها و توان علمی و تخصصی دانشگاه‌ها، متأسفانه حلقه اتصال و ارتباط بین دو مقوله صنعت و دانشگاه شکل نگرفته که همین موجب شده دانشجویان نخبه و فعال و در واقع پتانسیل‌های علمی ما از کشور خارج شوند. نکته دیگر اینکه بسیاری از خروجی‌های دانشگاه، محوریت کارآفرینی را به خود نمی‌گیرند یعنی رشته‌های طراحی شده، حداقل‌های مهارتی را ندارند. با چنین فضایی نمی‌توان مبنای آموزش را برحسب نیازهای مهارتی کشور در نظر گرفت.

افراخته در پایان یادآور شد: در شوراهای صنعتی کشور جایی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و محققین این حوزه وجود ندارد. با برقراری این ارتباط و حضور صاحب‌نظران دانشگاهی در شوراهای صنعتی، ارتباط قوی تر شده و اعتماد صنعت به خروجی‌های دانشگاه نیز افزایش می‌یابد. همچنین اگر بتوان نمایندگان صنعت را نیز در دانشگاه وارد کرد، فعالیت‌های آموزشی رنگ و بوی صنعتی به خود خواهد‌گرفت و مسیر روشن و روشمندی در ارتباط این دو نهاد شکل خواهد‌ گرفت.

 

Iqna.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.223.172.184 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: پنجشنبه, 30 فروردین,1403