برگزاری نشست «بایسته‌های مهارت‌آموزی به منظور رفع موانع تولید» در گیلان

شنبه, 27 آذر,1400

برگزاری نشست «بایسته‌های مهارت‌آموزی به منظور رفع موانع تولید» در گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، هم‌زمان با روز پژوهش، امروز، ۲۵ آذرماه «نشست تخصصی بایسته‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها به منظور رفع موانع تولید» که از طرح‌های هماهنگ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان است، با حضور صاحب‌نظران حوزه آموزش و پژوهش، میرمسلم رهبر هاشمی، معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان، حمیدرضا سموری، مدیر مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت شماره ۲ معاونت آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان، حسین افراخته، عضو هیئت علمی و معاون دانشجویی دانشگاه گیلان و رسول شمشادی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه فنی‌حرفه‌ای گیلان در دفتر معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

رهبر هاشمی، معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان در این نشست بیان کرد: سند آموزش کشور در حوزه عالی، سند جدیدی نیست و درواقع هنوز نتوانستیم یک زیرنظام متناسب با تغییر هرم جمعیت، نیازهای روز بازار و تغییر نسل دانشگاه‌ها به‌وجود آوریم. متأسفانه امروزه در حوزه آموزش عالی و آموزش‌های مهارت‌آفرینی با مشکلات عمده‌ای مواجه هستیم. جذب بی‌رویه دانشجو بدون درنظرگرفتن نیاز روز و آینده شغلی آنان به‌شدت آسیب‌زا بوده و نظام آموزشی را از حالت خدماتی به حالت بیزینسی اقتصادی سوق داده‌ است. این تغییر رویکرد باعث شد مزیت‌های اقتصادی در الویت اول و آموزش عالی در الویت بعدی قرار گیرد و اینگونه رشد و توسعه بیش از حد موسسات و دانشگاه‌های نوین را شاهد هستیم.

معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه باید برای حل معضل، آن را ریشه‌یابی کرد، ابراز کرد: باید برای تحلیل درست، اعداد و ارقام را بررسی نماییم. طبق آمار، تغییر سلیقه به‌ سمت رشته‌های علوم انسانی در حال افزایش است که نشان‌ می‌دهد نسل آینده این استان، به‌دنبال صنعت نیست و به انجام مشاغل خدماتی لوکس گرایش دارد. منشأ این مسئله عمدتاً در خانواده‌ها می‌باشد که می‌خواهند تبلور آمال و آرزوهای خود را در فرزندان ببینند.

وی افزود: در سایر کشورها فارغ‌التحصیلان از دانشگاه برای استخدام در صنعت نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی هستند. یعنی بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌های صنعتی دنیا با مؤسسات آموزشی قرارداد داشته و نیروی جدید خود را حتی اگر از بهترین دانشگاه فارغ‌التحصیل شده باشد، جهت گذراندن دوره‌های مهارتی به این موسسات معرفی می‌نمایند. در واقع نیز همین ‌طور است که هیچ دانشگاهی نمی‌تواند خود را با تمام تغییرات صنعت به‌طور کامل منطبق نماید و مهارت‌آموزی بین سطوح الزامی است.

معاون آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان تصریح‌ کرد: علت انتظارات عجیب صنعت از دانشگاه در کشور ما و این عدم هماهنگی این است که ما نظام‌های ازهم‌گسسته‌ای هستیم و در چنین نظام‌هایی الویت با ثروت‌اندوزیست نه ثروت‌آفرینی. نظام آموزشی کشور در بحث تحصیلات تکمیلی بر دو محور رقابت برای بقا و رسیدن به شغل و بخشی برای ارتقا و پیشرفت در حیطه کاری است. یعنی می‌توان گفت که گاهی تحصیل برای برخی از افراد ابزار تنازع شده است که همین نیز متأثر از ضعف‌های این حوزه است.

کاهش تعداد دانشجویان در مقابل فراوانی دانشگاه‌ها

همچنین در ادامه حمیدرضا سموری، مدیر مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت شماره ۲ معاونت آموزش و کارآفرینی سازمان جهاددانشگاهی گیلان، بیان کرد: رشد بی‌رویه جمعیت در دهه ۶۰ و سرازیرشدن آنان به دانشگاه‌ها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ باعث شد که دانشگاه‌ها به‌صورت کمّی رشد کرده و به رشد کیفی آن‌ها توجه چندانی نشود. حال در سال‌های اخیر با کاهش چشمگیر جمعیت دچار یک بحران شدیم و آن هم کاهش تعداد دانشجویان و در مقابل فراوانی دانشگاه‌هایی با عناوین مختلف که دچار نواقص و ایرادهای ساختاری بوده و با همان سیستم قبلی باقی مانده و به‌صورت نسل جدید درنیامده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های حوزه مهارتی بیان کرد: ما از حرکت تکنولوژی به‌دور نبوده و در همان مسیر در حرکت هستیم. اما باید به این نکته توجه کنیم که در قرن جدید، حوزه‌های پرطرفدار شغلی در کدام زمینه است. مقوله پیرشدن جمعیت صرفاً مختص به کشور ما نبوده و گریبان‌گیر کل جهان خواهدبود. به‌همین علت مشاغلی که در حوزه‌های مراقبتی، هوش مصنوعی، بازاریابی و ... قرار می‌گیرند به‌شدت پول‌ساز شده و نیاز جهان در همین راستا خواهدبود.

سموری به تأثیرات کرونا در این حوزه اشاره کرد و افزود: در اوج شیوع کرونا با مسائل جدیدی روبه‌رو شدیم که یکی از آن‌ها رشد صعودی خرید و فروش اینترنتی و همچنین رشد صنایعی که بر پایه اینترنت و دیجیتال هستند بود. همین می‌تواند هشداری برای متخصصان این حوزه باشد تا در چنین زمینه‌هایی فعالیت خود را گسترش دهند چون مواجهه گسترده با آن‌ها در آینده‌ای نزدیک، اجتناب‌ناپذیر خواهد‌بود. در واقع باید همواره در زمینه آینده صنایع، تحلیل و بررسی انجام‌داد تا مسیر فعالیت و سیاست‌گذاری‌ها به همان جهت سوق داده شده و دانشگاه‌ها نیز در همان مسیر حرکت کنند.

وی در پایان یادآور شد: الگوهای بسیار ارزشمندی در جهان وجود دارد که می‌توان با بومی‌سازی آن‌ها، نکات بسیار مثبتی را برداشت کرده و از ثمرات آن بهره‌برداری نمود. ماموریت سازمان جهاددانشگاهی نیز براین قرار بوده که در صدد حل چنین مشکلاتی باشد. ما نیز با تمام قوا در همین مسیر حرکت کرده و درحال تلاش برای رقم زدن همین اتفاق هستیم و امیدواریم که با کوشش همه‌جانبه بتوانیم به درجات عالی رشد و ارتقا دست‌یابیم.

 

Iqna.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.145.93.210 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403