گزارش تصویری از برگزاری نشست

شنبه, 27 آذر,1400

گزارش تصویری از برگزاری نشست

در نشست فوق؛ آقای دکتر کوروش غلامی، عضو هیئت علمی  گروه جامعه شناسی دانشگاه گلستان، به تببین و شناخت ماهیت خرده فرهنگ ها پرداختند و با ارائه مثال های متعدد تعریف این مسئله را آسان نمودند.

خرده فرهنگ ها به عنوان فرهنگ اقلیتی از یک جامعه درنظر گرفته می شود که با فرهنگ اصلی و معیار جامعه متفاوت است. مانند آداب و رسوم مراسم ازدواج مابین قوم های مختلف ایران که اکثرا با فرهنگ معیار متفاوت هستند.

ایشان در ادامه نشست با بیان انواع دیگری از خرده فرهنگ ها که بصورت نسلی؛ حتی بین اعضای یک نسل با نسل قبل یا بعد خودش وجود دارد؛ دانشجویان و حاضرین در جلسه را به ارائه مثال تشویق نمودند؛ اعضا هم با حضور فعال بصورت صوتی و تایپی مطالب خود را بیان کردند و آسیب هایی که گاها این خرده فرهنگ ها بر جای میگذارند را شرح دادند.

یکی از خرده فرهنگ های ناپسند، پدیده کودک همسری در مناطق مرزی و محروم است؛ گاها افرادی در خانواده ها پیدا میشوند که با ازدواج دختران خانواده در سن کم مخالف باشند؛ اما همین خرده فرهنگ ها باعث سکوت وی میشود؛ احترام پدر که این خواسته ی اوست و احترام خرده فرهنگ و سنت مردم آن منطقه.

دکتر غلامی ادامه داد: خرده فرهنگ ها برای همیشه خرده فرهنگ نمیماند؛ یا از بین میروند؛ یا در فرهنگ اصلی قرار میگیرند. حاضرین جلسه نیز پیرامون صحبت ایشان، حضور زنان در عرصه کار، فرهنگ، سیاست، ورزش و ...  را مثالی برای این موضوع دانستند که در اروپای قرن نوزده یک خرده فرهنگ بود و در حال حاضر فرهنگ اصلی جامعه است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.138.102.178 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 07 اردیبهشت,1403