نشست گپ‌وگفت دانشجویان فعال علمی، فرهنگی در گیلان برگزار شد

چهار شنبه, 17 آذر,1400

نشست گپ‌وگفت دانشجویان فعال علمی، فرهنگی در گیلان برگزار شد

در این نشست صمیمانه که با حضور مسئولین دانشگاهی، دانشجویان برخی دانشگاه‌ها، دبیر مجمع جوانان جمعیت هلال احمر رشت و دبیر شورای هماهنگی کانون‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان همراه بود، محسن اکبری، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان، سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان، مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور، فاطمه فدایی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان، میلاد فدایی، دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه گیلان و تعدادی از دبیران تشکل‌های علمی فرهنگی دانشگاه‌های گیلان، علوم پزشکی، پیام نور و جامع علمی کاربردی به ایراد سخن پرداختند.

محسن اکبری، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه گیلان ضمن ابراز خیرمقدم و تبریک روز دانشجو به ظرفیت انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی پایه‌ بسیارخوبی برای فعالیت دانشجویان است که مسیر را برای ورود به تشکل‌های دیگر هموار می‌کند. انجمن‌های علمی به نوعی کارگاه و آزمایشگاه دانشجویان است که در راستای توانمندسازی دانشجویان در عرصه‌های گوناگون بسیار تاثیرگذار است.

روز دانشجو فرصتی برای بررسی رسالت ملی دانشگاهیان

سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان روز دانشجو را فرصتی دوباره برای بررسی هویت تاریخی و رسالت ملی و دینی دانشجو خواند و ابراز کرد: دانشجو کسی است که بیاندیشد و عالمانه و آگاهانه به‌دنبال گفت‌و‌گوی ساختارمند برای حل مسئله باشد. شانزدهم آذر، نماد دانشجویانی است که ثابت کردند دانشجو، تنها جوینده دانش نیست، بلکه جوینده همه خوبی‏‌هاست و با اندیشه‌ورزی و آگاهی‏ در همه‏ جا حضور موثری دارد.

شفیعی ضمن بیان اینکه اگرچه با همه‌گیری ویروس کرونا و ایجاد شرایط مجازی نیز دانشجویان فعال علمی فرهنگی به خوبی نقش‌آفرینی کرد‌ه‌اند، اما امیدواریم در شرایط پیش‌رو امکان حضور دانشجویان در فضای کالبدی دانشگاه فراهم شود، به فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اشاره کرد که فرمودند «‌در محیط دانشگاه، محیط دانشجویی، نقد منصفانه و متقابلاً نقدپذیری متواضعانه، هر دو لازم است. جوان، آن هم دانشجو، در محیط علمی، باید ذهنش و زبانش باز باشد؛ نقد کند؛ البته منصفانه باشد. نقد را با عیب‏جویی و با عصبانیت و با بهانه‏‌گیری، نباید اشتباه کرد؛ اما نقادی باید کرد. در عین حال، نقدپذیر هم باید بود. دیگران هم اگر از ما به عنوان دانشجو، به عنوان تشکل دانشجویی، نقد کردند، بپذیریم...».

سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه سازمان دانشجویان، فرصتی است فراسازمانی و فرادانشگاهی برای توانمندی و شناخت الگوهای رفتار اجتماعی درست و سالم در مقیاس کوچکی از تجربه‌ها برای دانشجویان، خاطرنشان کرد: اغلب دانشجویان، کسب مهارت در دوران دانشجویی برای اشتغال در آینده را در ذهن دارند. عضویت در سازمان دانشجویان می‌تواند سبب بالابردن مهارت‌هایی در دانشجویان شود از جمله کسب استقلال فردی، یادگیری مدیریت مالی، تقویت تعاملات اجتماعی، شناخت از خود و سازگاری با محیط.

وی افزود: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تشکیلات دانشجویی است که فعالیت خود را از سال ۷۷ آغاز کرده است و امروز شبکه توانمندسازی دانشجویان در گام دوم انقلاب شناخته شده و خانه دانشجویان ایران محسوب می‌شود که از همه دانشگاه‌ها عضو می‌پذیرد و فعالیت می‌کند. نهادی فراگیر که با هدف ساماندهی مطلوب و توسعه مشارکت دانشجویان دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی کشور در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی و فوق برنامه در جهت تحقق استراتژی برنامه اول توسعه جهاددانشگاهی مبنی بر تقویت فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جامعه و به خصوص در نسل جوان و دانشجویان دانشگاه تاسیس شده است.

 

دانشجویان، نقش‌آفرین در تحولات فرهنگی اجتماعی کشور

مهدی عباسی، رئیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کشور با حضور مجازی در این نشست، ضمن گرامیداشت روز دانشجو ابراز کرد: این روز، پاسداشت بیداری، آزادی، ظلم‌ستیزی، ایثار و فداکاری قشر فرهیخته کشور است. امروز دانشجویان به‌عنوان یکی از گروه‌های مرجعه و تاثیرگذار در جامعه همواره نقش والا و موثری در شکل‌گیری تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور دارند. این ایفای نقش در واقع یک ماموریت و رسالت تاریخی در راستای زنده نگه داشتن و پاسداشت حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران است که مستلزم شبکه‌سازی، فعالیت و حضور دانشجویان در قالب گروه‌ها، کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی است.

وی به تحت‌الشعاع قرارگرفتن حضور و فعالیت دانشجویان به‌واسطه همه‌گیری کرونا اشاره کرد و افزود: اگر بتوان مجدداً با حضور دانشجویان در سطح دانشگاه رونق دوباره‌ای به فعالیت‌های گروهی دانشجویان بخشید، مسلما قشر دانشجویی خواهد‌توانست بیش از گذشته در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور تاثیرگذار باشد. سازمان دانشجویان جهاد‌دانشگاهی به‌عنوان شبکه‌دانشجویی این نهاد انقلابی، به وظیفه خود یعنی ایجاد بسترهای لازم برای شکل‌گیری یک شبکه موثر متشکل از دانشجویان سراسر کشور با رویکرد نقش‌آفرینی دانشجویان در حل مسائل مختلف و پیوند بین علم و عمل در سطوح گوناگون عمل‌می‌کند.

عباسی افزود: به‌علت اتفاقات و شرایط فعلی موجود در کشور ممکن است گاهی دانشجویان دچار دلسردی و ناامیدی نسبت به شرایط شده‌باشند و همین باعث شود که عده زیادی از دانشجویان نسبت به ضرورت فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تردید کنند. اما واقعیت این است که اگر بخواهیم گامی در جهت اصلاح و بهبود شرایط داشته‌باشیم، یکی از موثرترین الزامات بهبود فضای موجود همین فعالیت‌های دانشجویی است. پس نباید از این رسالت و ماموریت دانشجویی شانه خالی کرد. فعالیت دانشجویان در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با رویکرد ایفای نقش و مسئولیت اجتماعی در سطوح مختلف یک ضرورت است که باید مورد احترام و پذیرش جامعه نیز قرار گیرد.

 

سازمان دانشجویان، فرصتی برای توانمندسازی جوانان

فاطمه فدایی، مدیر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان اینکه دانشجو، سرمایه کشور محسوب می‌شود و این نیروی انسانی پرشور و اشتیاق مهم‌ترین نیروی انسانی ماست عنوان کرد: الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی، بدون نیروی انسانی متخصص میسر نیست. از این رو مقام معظم رهبری بر نیروی انسانی تمرکز و تاکید دارند. این عنصری که در این کارگاه عظیم با همت و تلاش خود و با هدایت و کمک استادان، ارزش‌ افزوده و فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند، دانشجوست. یقینا با این نگاه، دانشگاه مهم‌ترین زیرساخت پیشرفت و توسعه کشور است.

فدایی با اشاره به نقش سازمان دانشجویان در توانمندسازی جوانان خاطرنشان کرد: سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تشکیلاتی است کاملا دانشجویی که ماموریت اصلی آن رشد و توانمندسازی دانشجویان در گام دوم انقلاب اسلامی است. دانشجویان، آینده‌سازان این مرز‌و‌بوم هستند و دوران دانشجویی بهترین زمان برای کسب تجربه‌هایی است که هرگز در هیچ‌‌کجا در اختیارمان قرار نخواهد‌گرفت. عضویت و فعالیت در تشکل‌های دانشجویی نه تنها مسیر علمی زندگی ما را هموار می‌کند بلکه تاثیرش در زندگی شخصی و شغلی نیز نمایان خواهد‌شد.

وی افزود: امروز به‌عنوان یک دانشجو می‌خواهم این فرصت ناب و محیطی امن برای تحقق ایده ها، افکار و پروژه‌های علمی، پژوهشی، اجتماعی و فرهنگی را به شما معرفی نمایم. برای ساختن، باید از همین امروز شروع کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند جهاددانشگاهی می‌تواند آن دستگاهی باشد که این موج جوان تحصیل کرده دانشجوی کشور را در داخل دانشگاه‌ها هدایت کند و این‌ها را به پختگی و کمال لازم برساند.

همچنین میلاد فدایی، دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه گیلان طی سخنانی ابراز کرد: قطعا حضور در تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف دانشجویی به‌ویژه سازمان دانشجویان خلاهای موجود در فضای دانشگاهی را پر کرده و باعث گسترش ارتباطات می‌شود. سازمان دانشجویان به‌عنوان پلی بین دانشجویان و سایر دانشگاه‌ها و دانشگاهیان تاثیر بسیار مطلوب و ارزنده‌ای در روابط و زندگی اجتماعی دانشجویان خواهد داشت.

در پایان مراسم از دیوارکوب نماد دبیرخانه دائمی دانشجویی نهضت جنگل که توسط دانشجویان طراحی وتهیه شده بود، رونمایی شد و همینطور از دیوار نگاره مفاخر نهضت جنگل که توسط دانشجویان هنر و معماری بر دیوار خوابگاه میرزاکوچک خان دانشگاه گیلان ترسیم شده است بازدید شد.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.119.160.154 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 31 فروردین,1403