جلسه مجازی «راز شاد زیستن» در گیلان برگزار شد

شنبه, 29 آبان,1400

جلسه مجازی «راز شاد زیستن» در گیلان برگزار شد

به گزارش ایکنا از گیلان، به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، امروز ۲۶ آبان‌ماه جلسه مشاوره «راز شاد زیستن» به میزبانی کتابخانه عمومی امام‌حسن‌ مجتبی(ع) رشت و همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان، با حضور فاطمه فدایی، کارشناس ارشد روان‌شناسی، به‌صورت مجازی از صفحه اسکای روم اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت برگزار‌ شد.

در این جلسه، فدایی بیان کرد: قبل از هرچیزی لازم است بدانیم شادی یکی از هیجاناتی است که ما تجربه می‌کنیم و هیجان‌ها حالتی پیچیده از عواطف هستند که نتیجه آن، تغییرات جسمی و روانی است و بر افکار و رفتار ما تأثیر می‌گذارند. شادی، یک‌ احساس درونی همراه با نشاط، امید، لذت، احساس رضایت، خوش‌بینی و خنده است که در فرد ایجاد می‌شود.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی با اشاره به اصطلاح «تله شادمانی» گفت: جمله پایانی تمام قصه‌ها و کتاب‌ها این است که «به خوبی و خوشی کنارهم زندگی‌کردند»؛ ما همیشه دوست‌دار پایان‌های خوش هستیم، چون جامعه این مورد را به ما القا کرده است. اما تجربه واقعی زندگی با این انتظار هم‌خوانی ندارد. در روانشناسی به افرادی که به‌دنبال تجربه دائمی احساس شادی هستند، اصطلاحا گفته‌ می‌شود که در تله شادمانی گیر افتاده‌اند.

وی ادامه داد: این افراد چهار باور دارند، اینکه شادمانی و سعادت، برای همه افراد بشر وضعیتی طبیعی است، اگر فرد شادی نیستم، پس حتماً نقصی دارم، برای خلق زندگی بهتر، ‌باید از شر احساسات منفی رها شوم و باید بتوانم افکار و احساساتم را کنترل کنم.

فدایی با اشاره به اینکه معنای شادمانی، زندگی پربار و بامعناست، بیان کرد: زمانی‌که آن‌چه خواهانش هستیم را مشخص می‌کنیم و طبق قانون عمل می‌کنیم، زندگی ما غنی و پر از حسی قدرتمند از نشاط، شادی و سرزندگی خواهد‌ بود که زودگذر نیستند و در کنار احساسات لذت‌بخش، احساست دیگر مثل غم، اندوه، ترس و خشم را نیز به‌همراه دارند که باعث می‌شود طیف کاملی از عواطف انسانی را تجربه کنیم.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی ادامه داد: راز اصلی شاد زندگی کردن پذیرفتن همه ابعاد زندگی است. اندوه و شادی بخشی از زندگی هستند و پذیرش این اندوه به حال خوب ما کمک می کند. لذت بردن از چيزهايی كه دوست داريم، تغيير دادن يا دوری جستن از چيزهايی كه دوست نمی‌داريم و پذيرفتن و كنار آمدن با چيزهايی كه نمی‌توان تغییر داد راز شاد زیستن است.

وی در انتها اظهار کرد: درک اینکه چه چیزی را می‌توانیم تغییر دهیم باعث رشدمان خواهد‌ شد و درک اینکه چه چیزی را نمی‌توانیم تغییر دهیم باعث افزایش صبرمان خواهد شد.

 

IQNA.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 18.232.66.188 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Unknown تاریخ مشاهده: جمعه, 10 فروردین,1403