نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

شنبه, 29 آبان,1400

نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

مجتبی ترکارانی، امروز چهارشنبه، ۲۶ آبان‌ماه، در نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، موانع و راهکارهای ترویج آن که با حضور فعالان عرصه کتاب و به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان و با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برگزار شد، اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی فقط شعار نیست بلکه باید فضای گفت‌وگویی ایجاد کنیم که این مبحث دیده شود.

 

وی ادامه داد: اوضاع کتابخوانی خوب نیست، مردم ما با وجود گوشی‌های هوشمند در طول روز زیاد می‌خوانند، اما مطالعه کردن با خواندن متفاوت است.

 

ترکارانی عنوان کرد: اینترنت به لحاظ شناختی مکانیزم‌های مغزی ما را دچار مشکل کرده، ما جامعه‌ای هستیم که به لحاظ تاریخی و محلی شرایط خاص و تاریخ شفاهی داریم، در حال حرکت به سمت کتاب بودیم که پیشرفت‌های دنیا این روند را به هم زد.

 

مسئول انجمن جامعه‌شناسی لرستان، ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که فرهنگ را ذیل دین تعریف کردیم درحالی که هرکدام از این مقوله‌ها باید جای خود باشند.

 

وی تصریح کرد: توازن و بالانس بین فرهنگ و دین را باید رعایت کنیم،  

 

ترکارانی افزود: اینکه تصور کنیم به همان دوران قبل از تکنولوژی از نظر کتابخوانی برگردیم دشوار است، اما کتاب باید با تکنولوژی سازگار شود و در فضای مجازی محتواهایی تولید شود که افراد را به سمت کتابخوانی ترغیب کند.

 

این جامعه‌شناس عنوان کرد: می‌توانیم تألیفات جدید را معرفی کرده و در سطح جامعه نقد کتاب داشته باشیم، در محیط‌های اجتماعی و خانواده‌ها این فضاها را باید زنده نگه داریم.

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 13.58.252.8 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: شنبه, 01 اردیبهشت,1403