نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

شنبه, 29 آبان,1400

نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج آن

 

احمدحسین فتایی، در نشست تخصصی بررسی فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی موانع و راهکارهای ترویج که ۲۶ آبان‎ماه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان و همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور فعالان عرصه کتاب برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ‌ و حوزه فرهنگ مظلوم است.

وی ادامه داد: اگر زیرساخت‌های ما با کشور مقایسه کنیم متوجه کمبودها می‌شویم، ما در استان در زیرساخت ضعیف هستیم، در کل کشور توجه به فرهنگ ضعیف است به طوری که سهم ارشاد از کل بودجه جاری ۲۵ صدم یک درصد است.

این مسئول گفت: بیش از گذشته نیازمند هم افزایی، همکاری بین دستگاه‌های فرهنگی و سایر دستگاه درخصوص مقوله فرهنگ هستیم. در دولت سیزدهم انتظار توجه بیشتر به حوزه فرهنگ داریم با توجه به این شعار دولت توجه به فرهنگ است.

فتایی تصریح کرد: دستگاه فرهنگی کم نداریم و تکلیف فرهنگی هم کم نداریم و موازی کاری نیز زیاد است، این را باید بدانیم که توسعه جامعه میسر نمی‌شود مگر با توسعه فرهنگی.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، تصریح کرد: نتیجه‌ای که باید در کف جامعه ملموس باشد نمی‌بینیم، سرانه مطالعه از ۱۶ دقیقه به ۱۳ دقیقه رسیده است که جای بحث دارد.

وی با اشاره به اینکه کتاب مادر فرهنگ‌ است، حوزه مظلومی است و باید مطالبه‌گری کنیم، افزود: باید فرهنگ مطالبه‌گری را جامعه گسترش دهیم، باید کاری کنیم نگاه مسئولان کشور به فرهنگ تغییر کند.

فتایی بیان کرد: مجموعه فرهنگی کم نداریم، دستور کارهای زیادی نیز داریم، اما نیاز و توجه و بسترسازی برای این درصد از مطالبه گری انجام نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: هر کشور پیشرفته‌ای در همه حوزه‌ها، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی سرانه مطالعه آن‌ها بالاست.

وی افزود: شما ایثارگر خط مقدم کتاب هستید، در استان شاعران خوبی داریم اما کتاب ندارند، مشکلات کتاب و نویسندگی زیاد است اما آب باریکه‌ای برای حمایت وجود دارد.

فتایی بیان کرد: در اتریش ۲۰ درصد درآمدها سهم حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌شود، این میزان در کشور ما زیر یک درصد است.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright ©2024 - All rights reserved.
آدرس آی پی: 3.144.238.20 سیستم عامل: Unknown مرورگر: Mozilla تاریخ مشاهده: جمعه, 14 اردیبهشت,1403